Gå til innhold

Søker den kaldeste CPU på markedet


Ni kon

Anbefalte innlegg

Hvis du er ute etter kraft bør du gå for en Athlon 64 2800+/3000+ og i tillegg skaffe deg denne kjøleren fra Swiftech (finnes forøvrig i både AMD og P4 versjon). Det er den råeste CPU-kjøleren på markedet, og krever følgelig ikke så kraftig vifte. 1500 rpm burde holde (1500 rpm=lydløst). Regner med du selvsagt ikke skal overklokke en HTPC.

 

Du bør også anskaffe et TV-kort med hardware MPEG2 enkoder (noe ala dette her). Ikke bare sparer det CPU for masse arbeid, det gir også bedre kvalitet på opptakene. Software MPEG2 enkoding gir ikke like bra resultater som en hardware-chip.

 

Når det gjelder HTPC-kabinett synes jeg Antec Overture er fett. Men for alt jeg vet kan du jo ha funnet et som er enda fetere ;)

 

Jeg er forøvrig interessert i å vite hva slags operativsystem du har tenkt å bruke. Jeg bygde selv HTPC for ett års tid siden, og fant at operativsystemet var det største problemet. Det var svært upraktisk å ikke kunne få PCen til å slå seg på og av selv når den var programmert til å ta opp et TV-program. Dette gjorde at jeg måtte la PCen stå på stort sett hele døgnet, spesielt upraktisk hvis jeg skulle være borte noen dager og programmere inn noen opptak i mellomtiden.

 

Fjernkontrollen var også et problem. Det fulgte med en fjernkontroll til TV-kortet som styrte de viktigste funksjoner som f.eks. kanalskifte. Likevel måtte jeg altfor ofte bort til PCen og betjene den som vanlig med tastatur og mus.

 

Det endte med at jeg solgte hele greia og kjøpte meg en DVD-recorder med harddisk. Jeg skulle gjerne hatt en HTPC, men slik jeg ser det har en slik løsning fortsatt tre store problemer:

 

1. En HTPC vil ikke slå seg på og av selv når den er programmert til å ta opp et program (ihvertfall ikke med Windows XP).

 

2. Det er svært begrenset hvilke funksjoner som kan betjenes med fjernkontrollen til en HTPC. Skulle en HTPC fungert for meg måtte ALLE funksjoner kunne betjenes via fjernkontroll. Tastatur og mus burde være overflødig.

 

3. (edit) glemte et tredje problem jeg hadde: Det var umulig å ta opp et TV-program samtidig som jeg så på en annen kanal. Dette kan dog løses ved å anskaffe to TV-kort, samt software med støtte for dual tuner.

 

Anbefaler deg sterkt å vurdere hvordan disse problemene kan løses, før du går til innkjøp av en HTPC.

Endret av Callinicos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2. Det er svært begrenset hvilke funksjoner som kan betjenes med fjernkontrollen til en HTPC.

Er det virkelig det? Kan man ikke bruke fjernkontrollen til omtrent hva som helst med f.eks Girder? Jeg har en Philips Pronto TSU2000 jeg kommer til å bruke til min PC, og har planer om å legge inn alt av funksjoner på den. I tillegg kan jeg bruke fjernkontrollen til projektoren som mus.

 

Sorry Dahle, dette ble off topic.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
har satt 25 k som grense for hele prosjektet.

 

Det er inklusive prosjektor og lerret. Dette skal være en løsning som er innen rekkevidde for de fleste.

 

Så skal du ha deg hjemmekino i høst er det bare å følge med :D

Driter du penger eller? :p

 

Dette prosjektet kommer rett etter råtass-maskina du bygde :cool:

Sikkert noen sponser litt tenker jeg, ellers så er mannen rik :cool:

Lenke til kommentar

Kanskje litt dårlig forslag siden ingen har nevnt det ennå, men hva med en standard Athlon 64 3000+/3200+ med Cool´n´Quiet aktivert? Den får CPUen min til å legge seg godt under 35 grader idle, og da stopper Boxed-vifta nesten helt opp.. Det spørs litt hva slags opgpaver HTPCen din skal jobbe med, men all mulig medieavspilling og vanlige programmer vil gå fett på laveste CnQ-innstilling (f.eks. 5*200) Vcore justerer seg automatisk ned og du får mindre varme i hele maskina. Et hvert oppsett med nyere komponenter bør ha minst to 12dB Papst-vifter som sørger for litt luftsirkulasjon.

 

 

PS: Jeg har nå CnQ aktivert, med overklokket HTT til 220MHz, det vil si at CPU idler nå på 5*220MHz med en vcore på 1,16v. Med en gang jeg gjør noe CPUintensivt spretter den opp til 9*220 eller 11*220. Vcore justerer seg også proporsjonalt når man setter høyere standard-vcore også. Ganske genialt egentlig.

 

Grunnet HTT-klokkingen, ligger CPU nå på 37 grader, Boxed-vifta kan ikke høres, og turtallet er så lavt at hovedkortsensoren ikke klarer å lese av rpm. Uten noe klokking kan CPU legge seg nede på 20-tallet.

Lenke til kommentar
[url="http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=8580&side=4"]http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=8580&side=4[/url]

Ikke det mest praktiske hovedkortet i denne sammenhengen, men muligheten for stillegående system sammen med ytelse er tilstede. Med programvarestyrt viftekontroll kan du selv stoppe vifta via SilentTek programmet som er vist i linken.

Noe som også hadde vært kjekt å prøvd er en Pentium M. Men hovedkort til Pentium M er jo vanskelig å skaffe (LV-671?).

[url="http://www.commell-sys.com/Product/SBC/LV-671.HTM"]http://www.commell-sys.com/Product/SBC/LV-671.HTM[/url]
Lenke til kommentar

Hva med et Mini-ITX Pentium-M hovedkort ?

http://www.bvm-store.com/ProductDetail.asp?fdProductId=149

 

Du går glipp av AGP-skjermkort, men med en dugelig PCI-Riser bør du kunne få inn nok kort til en HTPC.

 

Ellers er en XP-M 35W underklokket heller ikke så dum. Tviler på at en HTPC krever alle kreftene som en XP-M tilbyr. Går nok like greit på lavere frekvens, lavere spenning og lavere varme ;)

Lenke til kommentar
har satt 25 k som grense for hele prosjektet.

 

Det er inklusive prosjektor og lerret. Dette skal være en løsning som er innen rekkevidde for de fleste.

 

Så skal du ha deg hjemmekino i høst er det bare å følge med :D

Driter du penger eller? :p

 

Dette prosjektet kommer rett etter råtass-maskina du bygde :cool:

Sikkert noen sponser litt tenker jeg, ellers så er mannen rik :cool:

super pc artikkelen ble oppsumert slik

 

Har du det beste? ja

Er det verdt det? Muligens ikke.

 

Jeg solgte maskina, da jeg ikke hadde råd til å sitte med den. Sitter pr dags dato på en xp2700, 9700 pro, asus a7n8x deluxe, 1 GB noname ram.

 

Jeg er dessverre ikke sponset, hw.no har en alt for strengt policy på dette området :p

 

On topic:

 

Takk for alle gode innspill folkens :D

Lenke til kommentar
super pc artikkelen ble oppsumert slik

 

Har du det beste? ja

Er det verdt det? Muligens ikke.

 

Jeg solgte maskina, da jeg ikke hadde råd til å sitte med den. Sitter pr dags dato på en xp2700, 9700 pro, asus a7n8x deluxe, 1 GB noname ram.

Ble ikke det veldig dyrt? :)

Mener, pc utstyr taper jeg jo 30-50% bare du tar det ut av butikken.. enda værre enn bil faktisk :p

Fikk du noe særig igjen for den i forhold til det du ga?

Lenke til kommentar

Øivind, klarer ikke å dy meg. Den kjøligste :)

 

Du trenger jo ikke ha en superpc, det viktigste er å ha ett godt dekoderkort og god programvare.

 

Kjører selv Realmagic XCard på en p3 600mhz som støtter mpeg2 og divx dekoding i hw. (Tror den støtter det meste) det den ikke klarer tar maskinen seg av med software dekoding.

 

I tilegg kjører jeg JovePlayer som nå heter Tvedia, den burde du kanskje titte på skal du bruke tvutgang. Programmet er genialt og lar en få en ekte htpc med en gang. Det er mulighet for å surfe på nettet etc. Man kan få programmet til å ta opp fra tvkort. Se litt på programmet, jeg er forelsket i det siden det er vanlige personer som lager det. Kan derfor sende mail dersom jeg ønsker nye funksjoner og muligens få dem i stedet for å bli overkjørt.

 

De to problemene jeg har merket mest av er fjernkontrollen og mottakeren som ikke er helt gode. Så pass på at du har en god fjernkontroll og en god mottaker.

 

PSU bråker, kjørte en gammel chieftec 250w nå er den byttet ut med chieftec 360 watt og gir ikke så mye støy fra seg men fortsatt nok. Det og harddisken vil du merke så kjøp en samsung disk og modifiser psu hvis det trengs.

 

Plassering av pcn, du trenger ikke ett supert kabinett, bare se om du får delene under eller bak møblene så de ikke synes så klarer du deg med at irmotakeren synes. Det er ikke noe poeng å fylle opp en allerede overfylt hylle med ekstra hjemmekinoutstyr.

 

http://8dim.com/

http://www.sigmadesigns.com/products/xcard.htm

+bequiet tråden i worklogs

Lenke til kommentar
super pc artikkelen ble oppsumert slik

 

Har du det beste? ja

Er det verdt det? Muligens ikke.

 

Jeg solgte maskina, da jeg ikke hadde råd til å sitte med den. Sitter pr dags dato på en xp2700, 9700 pro, asus a7n8x deluxe, 1 GB noname ram.

Ble ikke det veldig dyrt? :)

Mener, pc utstyr taper jeg jo 30-50% bare du tar det ut av butikken.. enda værre enn bil faktisk :p

Fikk du noe særig igjen for den i forhold til det du ga?

jeg tapte 4-5k.

 

Nok om mine ikke fullt så heldige invisteringer :blush:

Lenke til kommentar

Jeg ville nok letet høyt og lavt etter en løsning for å bruke Pentium-M. Det er klart den kjøligste CPU'en av alle de som har ca P4 3GHz ytelse.

 

Hovedkortet som ufo foreslår er en mulighet, pin-mod er en annen. Det er bare å slå opp i intel's white papers og spørre litt på aces'hardwares forum så finner man sikkert ut om pinmoden lar seg gjennomføre.

Lenke til kommentar
Når det gjelder HTPC-kabinett synes jeg Antec Overture er fett. Men for alt jeg vet kan du jo ha funnet et som er enda fetere ;)

With all do respect, det skal ikke mye til! ;)

 

Atech fabrication touch screen HTPC

 

Ellers irriterer det meg voldsomt at Kanam ikke satte i produksjon et kabinett som hette HT300. Dette var oppriktig talt noe av det peneste jeg har sett. Fikk en katalog fra kanam der dette var tatt med, men jeg kan ikke finne det på nett noen plass. (det ble ikke satt i prod)

 

DrE

Lenke til kommentar
1. En HTPC vil ikke slå seg på og av selv når den er programmert til å ta opp et program (ihvertfall ikke med Windows XP).

 

2. Det er svært begrenset hvilke funksjoner som kan betjenes med fjernkontrollen til en HTPC. Skulle en HTPC fungert for meg måtte ALLE funksjoner kunne betjenes via fjernkontroll. Tastatur og mus burde være overflødig.

1. Her bør vel kunne løses med en ekstern timer koblet til WOL interfacet på HTPC'en, og 2. tror jeg rett og slett er et programvareproblem. - Har da sett programvare som lar deg gjøre "alt" du ønsker med en fjernkontroll?

Lenke til kommentar

Mange hovedkort har jo slik "våkn opp på gitt tidspunkt" funksjon knyttet til innebygde klokken.

 

Jeg brukte Windows XP og jeg mener at det var innebygget støtte for dette - via scheduling programmet som følger med. Eventuellt så var det kanskje noe som fulgte med hovedkortet.

 

Ettersom pcen min står på 24 timer i døgnet allikevel så er det ikke noe jeg bruker aktivt nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...