Gå til innhold

hvordan ta av kjernen?


Heatsink

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
mamma - TrulZ, hva driver du med?

TrulZ  -  naj, jeg bare steker skjemkort

:!:

 

Tror nok det er best at du venter til i morgen, er kanskje best å passe på at ikke noe loddetin setter seg fast i stekepanna også ;)

Hahah lattis.. :) Guud 1 :)

Du får bare gjøre som folka her sier, varm d opp å vent til tinnet smelter og bruk skrutrekker/pinsett eller noe å dra opp kjernen... (er varm vett :p)

Lenke til kommentar

Det er ikke garantert at å varme opp med kokeplate eller varmluft vil virke.

Smeltetemperaturen på loddetinn kan variere fra 200-400 grader avhengig av legering.

 

Til info: Temperaturen på en loddebolt er vanligvis på 370 grader.

 

Men det er vel bare å prøve det. Finn frem brannslukkingsapparatet først da :)

Endret av hakrist
Lenke til kommentar
angående å putte den i stekepanna:

 

vil plasten eller noe annet smelte og sette seg fast?

har noen prøvd?

Det kan nok lønne seg å ta bort plastdeler fra baksiden av skjermkortet før man legger baksida ned i panna.

 

Jeg prøvde Athlon Thunderbird 1000 MHz på kokeplate for et par år siden. Da løsnet kjernen fra resten av CPU'en. Dvs. jeg satt igjen med den 10x13 mm CPUkjernen for seg og selve CPU-substratet med pinnene for seg. Under kjernen var det et "ball grid" med ørten bittesmå tilkoblinger. Interresant å se!

Lenke til kommentar

Litt mer info:

 

Overflatemonterte komponenter blir ofte limt fast på kretskortet. Dette gjøres for at komponentene ikke skal flytte på seg under lodding. Du kan typisk se dette som en liten rød flekk under komponentene.

 

Så det er dermed ikke sikkert at den løsner selv om du får løsnet på loddetinnet.

 

Om de er limt eller ikke avhenger av fabrikasjonsmetode.

Endret av hakrist
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...