Gå til innhold

136kmt i 80 sone. Mistet lappen?


Anbefalte innlegg

Hehe.. Dette høres kanskje ut som om det er om meg selv , men det er det faktisk ikke :!:

 

Har en kamerat som var på fisketur oppe i finnmark i helgen. Han kjørte en smule fort da han skulle hjem igjen :roll: Han mener selvfølgelig selv at han ikke kjørte fortere enn ca 105kmt og det samme sier vennene hans. De var tilsammen 3 i bilen. Det var bare en politi-mann i bilen. (sikkert lensmann eller noe) Han stoppet de etter å ha tatt gjennomsnitts-hastigheten på bilen en periode. Han fratok kameraten min lappen og stakk så avgårde igjen etter en liten diskusjon.

 

Da er spørsmålet mitt. Kan han frata noen lappen når han bare har tatt igjennomsnitts-hastigheten og de er 3 mot 1 i påstanden om at han har kjørt for fort? Jeg trodde nemlig at de måtte være to i bilen for å frata noen lappen. Er jeg helt på jordet da?

 

Hvordan er det utstyret til politiet fungerer egentlig? Er det noe video-filming av de når de kjører for fort som standard eller er det bare noen biler som har denne funksjonen?

 

Tilslutt: Hvor lenge kan kameraten min regne med å måtte sykle til jobb :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De MÅ være minst 2, eller ha filmet han. hvis de har filmet han må de få han til å innrømme det ellers må de rette opp sak mot han for og få han dømt.

 

Jeg kjørte forbi en politibil i 170 i en 80 sone, men bilen kjørte ikke etter meg. enten så han meg ikke eller så tenkte han sikkert at det ikke var vits siden det bare var en i bilen.

Lenke til kommentar
okei, men hvis det er gjennomsnittshastighet er det to scenarier

 

1, du kjørte ca 136KM/h hele tiden...ulovlig

2. du kjørte i fartsgrensa meste parten av tiden, men kjørte i 250km/h ett stykke...også ulovlig...

 

samma hva F. du kommer frem til...ulovlig, bye bye lappen...

du må jo uansett ha vitner på at han gjorde det, og da holder det ikke med 1 person siden man har noe i norge som kalles rettsikkerhet.

Lenke til kommentar
Er det noen som vet om hva som er standard utstyr på politibiler da? Er det noen sjanse for at de ikke har noen bevis på at han kjørte for fort?

Sannsynligvis var det 'bare' en fartsmåler i bilen som måler gjennomsnittsfart over en viss lengde. Personen som måles skal tillegges ca. 50 meter til sin fordel. Strekningen farten er målt over skal kjøres opp igjen av politiet for å kontrollere at lengden er korrekt..

 

Hvis han ikke har hatt fartsmåler utstyr i bilen er det betydlig større sjangse for å få medhold. Har han fartsmåler i bilen skal det betydelig mer til..

 

Og JO, det er nok med en politimann. Garantert. (Har vært høysterettssaker oppe flere ganger der det kun er én politimann som er vitne til gjerningen/handlingen).

Hvorfor skulle ikke én politimann ha samme myndighet som to? én politimann blir jo ikke fratatt politimyndigheten sin selv om han er alene..

Lenke til kommentar

Dersom han har brukt en PolicePilot så er du fucked uansett!

Det er et apparat som er koplet til girkassa med sensorer og det eneste han må ta før han kan stoppe folk er en 8-tallstest, kilometertest og 60 sekunders test.

Eneste som er litt rart er at han skal være rimlig flink å kaste seg på hogg etter dere, fyre opp policepilot etter et referansepunkt langs veien og deretter stoppe den etter et nytt punkt.

Anyway. Strafferammen på dette er 18 dager snekkring og 13mnd utsettelse. Så håper han har en god jobb som krever førerkort for evt formildende omstendigheter.

Lenke til kommentar
Og JO, det er nok med en politimann. Garantert. (Har vært høysterettssaker oppe flere ganger der det kun er én politimann som er vitne til gjerningen/handlingen).

Hvorfor skulle ikke én politimann ha samme myndighet som to? én politimann blir jo ikke fratatt politimyndigheten sin selv om han er alene..

hvis det er ord mot ord holder det ikke....

 

hvis politiet f.eks skal ta fra deg lappen i en laser kontroll å de bare er en på laser og en som stopper bilene må man kalle inn den politimannen som leste av målingen for og frata synderen lappen. Det er ihvertfall slik jeg har forstått det.

 

Btw: hvis en politimann er vitne til en hendelse skal ikke det veie mer enn en sivil manns vitnemål i en rettsak.

Lenke til kommentar

Sjefern - Samtykket kameraten din i beslaget eller nektet han? Dersom han samtykket ligger han dårlig ann allerede, men uansett så er det å bli fratatt førerkortet nå å regne som straff i Norge (Norge ble dømt i EUM) og derfor skal saken inn for rettsapparatet.

 

Dersom han ikke nektet for beslag da beslag fant sted kan han gjøre det nå. Bare å si at han ble så forfjamset at han ikke fikk summet seg skikkelig, men det holder med en tjenestemann for at beslag skal kunne skje. Det er tross alt slik rettssikkerheten blir ivaretatt (feil ja, men rettsystemet har tillit til sine tjenestemenn, noe de i utgangspunktet bør kunne ha).

 

Når en tjenestemann er alene så må han legge til større sikkerhetssone (for synderen) enn han hadde trengt dersom han var alene, men dersom dette var en uniformert bil så har de mest sannsynlig video. Dersom det var lensmannen bil, så har de sikkert video da også.

 

Uansett, det havner i retten.

Lenke til kommentar

Snakket mere med han i dag. Det viser seg at politimannen sto oppe på en bru med stoppeklokke!!! :ohmy: Hadde startet klokken på et punkt og så stoppet den på et annet. Dette hadde skjedd "manuelt" altså som en vanlig stoppeklokke. kameraten min hadde blitt målt på en 1.3km lang strekning.

 

Syntes dette høres usikkert ut jeg altså..... Nei her er det bare å nekte. Politiet har jo ingen bevis bortsett fra vitnemålet fra en tjenestemann!

 

Desdichado:

Han samtykket aldri i beslaget. Han spurte til og med om å få tilbake lappen men det fikk han ikke. Så du mener at han bare kan troppe opp og si at han vil ha lappen sin tilbake trem til en dom er avgjort? Vil han da kunne risikere større straff. Hans syntes det hørtes litt risikabelt ut å være så "frekk"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...