Gå til innhold

"Klikkelyder" fra Maxtor200gb


GOnK

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg opplevd at min Maxtor 200Gb harddisk gir fra seg noen rare klikkelyder. Et eller flere "klikk". Disse lydene kommer spesiellt hvis jeg hører på musikk eller ser film som er lagret på denne disken. Av og til låser windows seg i noen sekunder når disse lydene kommer. Dette er utrolig plagsomt når jeg redigerer film fordi jeg har råfilmen lagret på denne harddisken.

 

Jeg har en mistanke om at kanskje PSU'en ikke klarer å levere nok strøm eller noe sånnt men har egentlig ikke så mye peiling på dette.. la inn et program som heter PC-Guard som var med PC'n og tok et screenshot så dere som har litt mer peiling på området kan fortelle meg om det er den som er årsaken. Eller kanskje det er noe annet? :hmm:screenshot

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. i følge 5V og 12V fra skjermskuddet så er de litt lave men ikke faretruende lavt.

 

Jeg tror også du bør være sikker på at du har backup av alt på disken og så undersøke den med produsentens programvare. Om den ikke finner noen feil så bør du kjøre tester av andre deler av systemet også: memtest86 (ram), Prime95 og SuperPi (CPU), 3Dmark01/03 (Skjermkort + PSU).

Lenke til kommentar
Ingen som har en mening om hva som er årsaken? Eller er det bare harddisken som tilfeldigvis har lyst til å dø? :( Kjipt hvis jeg skaffer meg en ny og akkurat det samme skjer med den..

Årsaken kan være alt fra produksjonsfeil til at den har fått et lite slag under transporten.

 

Klart det blir kjipt om den disken du får i retur også oppfører seg slik, men la oss nå håpe den fungerer skikkelig. (Hvis ikke så har du veldig uflaks)

 

For du har vel tenkt å benytte deg av reklamasjon (eller garanti)?

 

Uansett, hvordan det går så anbefaler jeg alltid alle å ha en form for backupløsning så man ikke mister dataene sine. Selv har jeg alltid alt på 2 harddisker. (To interne til nå, men nå kjøper jeg snart eksternt diskkabinett til den ene)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...