Gå til innhold

Ny PSU røyk, men hvorfor ?


nyland

Anbefalte innlegg

Har satt sammens følgende PC bestående av gamle deler, nye deler og rester fra forrige bygging:

 

AMD CPU Sempron 2400+ Socket-A 1.667GHz (PIB)

Msi Mainboard KM4M-V Socket-A VIA KM400 mATX Audio VGA LAN USB2.0

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz)

Maxtor IDE ATA-133 40GB 5400RPM Fireball 3

Samsung IDE ATA-100 20GB HD

Aopen DVD-1648 Bonus Pack (AAP) Multicolour DVD-ROM Retail (91.4ED37.077)

Papst vifte 92mm, 72m³/time, 28 dB(A) (3412NGM)

Papst vifte, 120mm 94m³/time, 26 dB(A) (4412FGL)

Chieftec Case Micro ATX Tower 230W PS-II Type PSU For P4 PFC Black/Silver BS-01B-B-SL

 

1 - Etter at alt var satt sammen slo jeg på maskinen for første gang. CPU vifte startet opp, skjermen fikk signaler(No signal detected meldingen forsvant) men intet kom opp på skjermen. Det kom "noen" lyder fra systemet uten at jeg registrerte i detalj hvor mange.

2 - Slo av maskinen, sjekket alt igjen. Startet opp igjen, CPU vifte startet ikke, etter 10 sek kom det illeluktende røyk opp fra PSU. Strømmen ble umiddelbart slått av.......

3 - PSU er etter all sansynlighet død. Men hva har forårsaket dette ? Er det en feilproduksjon fra Chieftec (eller deres underleverandør) ? PSU'ene blir jo sjekket før de forlater fabrikken. Eller er det andre feil/kortslutninger som gjør at PSU'en sier takk for seg ?

4 - Kabinetet blir nå returnert til leverandør, men spørsmålet er om hvordan er statusen til de andre delene ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da tror jeg rett og slett at PSU'en ikke er stor nok til å drive PC'en.

En PSU skal ikke si poff selv om den ikke greier å levere nok strøm.

 

:hmm: merkelig - er jo mulighet for at det var noe galt med den.

 

Eneste "poffete" psu jeg har vært borti har vært en som stod på 110 volt og ikke 220 volt, men normalt så leveres de jo riktig innstillt i Norge.

Lenke til kommentar

Ingen garanti for at de andre komponetene er like hele, dessverre. Hvis du har ett annet kabinett tilgjengelig, så hadde jeg forsøkt å montere i dette. Men du har selvsagt den risikoen at hvis det er noe galt med en komponent, så kan dette PSUet også gå føyken.

 

Har selv opplevd omtrent det samme, og da røyk harddisk, hovedkort og grafikkort.

 

Derfor har jeg ett prinsipp når jeg bygger PC, og det er å montere ett minimum av komponenter for å få bilde på skjermen, for å kontrollere slikt. Sjekker også alltid evt. voltinnstilling på PSUet før det brukes.

 

Hvis det er feil på poweret, så håper jeg du har kjøpt alle delene fra samme sted. Hvis ikke, så blir det rimelig vrient å få bevist hva som gikk galt, og få erstatning...

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. jeg får bare vente til jeg får mine hender i et nytt kabinett eller PSU. tar ikke sjansen til å bruke den eneste PC i huset som nå virker som "testlabaratorium". Ryker denne PSU'en også så er det kvelden......

Får håpe at returtjenesten til PSDATA ikke bruker for lang tid......

(JADA - den stod på 230 volt) Noe har man da lært i løpet av 40 år....

Lenke til kommentar
Hvis du har ett annet kabinett tilgjengelig, så hadde jeg forsøkt å montere i dette. Men du har selvsagt den risikoen at hvis det er noe galt med en komponent, så kan dette PSUet også gå føyken.

Da må det vel være snakk om en kortslutning "et eller annet sted" som gjør at PSU'en ryker. Hvordan skal man kunne feilsøke seg frem til det ?

 

Har visuellt sjekket over alle deler. PSU er sendt i retur til PSDATA. Sitter med en annen fullt fungerende PC som jeg har veldig lyst til å bruke som testlaberatorium. Ved å demontere PSU fra den fungerende maskinen kan jeg få svar på om det var PSU'en som var defekt på den andre..... eller så kan alt gå til H... og jeg sitter med 2 maskiner uten PSU.

Noen tips ?

Lenke til kommentar

samme skjedde med meg og en qtec, men da var pcn i bruk.

 

det blir jo en litt annen sak ettersom qtec er som enkelte muslimske ekstremister, de bare elsker å ta livet av seg.

 

EDIT: Kanskje qtec har fått chieftec til å bli med i terrornettverket sitt.

Endret av ebso86
Lenke til kommentar
samme skjedde med meg og en qtec, men da var pcn i bruk.

 

det blir jo en litt annen sak ettersom qtec er som enkelte muslimske ekstremister, de bare elsker å ta livet av seg.

 

EDIT: Kanskje qtec har fått chieftec til å bli med i terrornettverket sitt.

Bra sagt :p min ekploderte da..... q-tec seff

 

 

EDIT: no oc involved.

Endret av BUNDY
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...