Gå til innhold

Olje, vår klodes blod.?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er egentlig olje? Utenom drivstoff etc for oss.

 

Har prøvd å lete litt rundt men hvis jeg søker noe med olje er det bare industrielle treff, hva man tjener på det og klassifisering.

 

Så jeg lurer virkelig på hva oppgaven til olje egentlig er?

 

Er det mer enn bare nytte for oss mennesker?

 

Kan det sammenlignes med menneskets blod?

 

Jorda er for meg et levende organ, slikt som et menneske eller noe som helst art vi kjenner.

 

Vi vet jo alle hva som skjer hvis vi tømmes for blod. Eller?

 

Hvis jorda trenger olje for å leve slik som vi mennesker trenger blod, hva skjer da med jorda når det er for lite olje?

Olje og kull er fossile energikilder som har sin opprinnelse i døde planter og dyr. Akkurat hvordan døde planter og dyr går fra å være sånn som vi kjenner dem i dag, vil å etter hvert bli olje er jeg ikke sikker på. Men kloden dør ikke hvis vi trekker opp all oljen, det kan jeg love deg. ;)

Lenke til kommentar

Tenkt lenge på dette eller?

 

det som jeg veit er dette:

-Lærte vel på skolen en gang i tiden at olje er døde fosiler(miloner av år gamle)

-vi trenger ikke olje for å varme opp hus , kjøre bil, smøre motorer, lage plastikk

fordi vi har bio-olje, syntestisk motor olje osv , men det er kapitallismen som bestemmer derfor brukes fortsatt "vanlig olje" til det meste.

 

Resten må jeg også bare spekulere i:

tviler på at jorda bryr seg noe om at olja blir borte , hvorfor skal den det , den er jo ikke med i noen næringskjede som feks vannet,sola,gresset,vinden osv

olje har jo bare liggi der nede i jorda og ikke blitt brukt til noe.

 

Kan det sammenlignes med menneskets blod?

 

Jorda er for meg et levende organ, slikt som et menneske eller noe som helst art vi kjenner.

Vi vet jo alle hva som skjer hvis vi tømmes for blod. Eller?

 

-uansett så får den jo bytta olja si med rent vann da bedre "deal" det spør du meg

:thumbup:

Endret av redflame
Lenke til kommentar
Olje og kull er fossile energikilder som har sin opprinnelse i døde planter og dyr. Akkurat hvordan døde planter og dyr går fra å være sånn som vi kjenner dem i dag, vil å etter hvert bli olje er jeg ikke sikker på. Men kloden dør ikke hvis vi trekker opp all oljen, det kan jeg love deg. ;)
Endret av klokka
Lenke til kommentar
Resten må jeg også bare spekulere i:

tviler på at jorda bryr seg noe om at olja blir borte , hvorfor skal den det , den er jo ikke med i noen næringskjede som feks vannet,sola,gresset,vinden osv

olje har jo bare liggi der nede i jorda og ikke blitt brukt til noe.

 

 

-uansett så får den jo bytta olja si med rent vann da bedre "deal" det spør du meg

:thumbup:

Endret av klokka
Lenke til kommentar
Olje og kull er fossile energikilder som har sin opprinnelse i døde planter og dyr. Akkurat hvordan døde planter og dyr går fra å være sånn som vi kjenner dem i dag, vil å etter hvert bli olje er jeg ikke sikker på. Men kloden dør ikke hvis vi trekker opp all oljen, det kan jeg love deg.  ;)

At jorda dør ut er vel utenkelig, men hva skjer med kloden? Vil den fungere i sitt opptimale eller blir den svekket på noen måte?

Hvilke konsekvenser, om noen i det hele tatt, det vil gi for kloden å miste all oljen vet jeg ikke. Men jeg vil anta at hadde det vært noe som kunne fått betydelige konsekvenser for områdene oljen ligger eller kloden generelt, ville sikker arkeologene (og hva det nå enn hva den andre faggruppen het) varslet fra før boringen på den aktuelle plassen hadde fått begynt. :)

Lenke til kommentar
Resten må jeg også bare spekulere i:

tviler på at jorda bryr seg noe om at olja blir borte , hvorfor skal den det , den er jo ikke med i noen næringskjede som feks vannet,sola,gresset,vinden osv

olje har jo bare liggi der nede i jorda og ikke blitt brukt til noe.

 

 

-uansett så får den jo bytta olja si med rent vann da bedre "deal" det spør du meg

:thumbup:

Så olje er bare noe som ligger der? Hvordan er du sikker på dette? Den er helt uten betydning?

Så vidt jeg kjenner til så har ikke oljen noen hensikt der den ligger under bakken.

Lenke til kommentar
At jorda dør ut er vel utenkelig, men hva skjer med kloden? Vil den fungere i sitt opptimale eller blir den svekket på noen måte?

Nei.

 

Forbrenningen av olje kan ha betydning i form av forurensing og CO2-utslipp. Det spekuleres i om økt CO2-utslipp er skyld i global oppvarming, men jeg har liten tro på denne tesen. Strålingen fra solen varierer stadig, og forklaringen som faller meg nærmest er at solen påvirker klimaet på jorden.

Lenke til kommentar
Forbrenningen av olje kan ha betydning i form av forurensing og CO2-utslipp. Det spekuleres i om økt CO2-utslipp er skyld i global oppvarming, men jeg har liten tro på denne tesen. Strålingen fra solen varierer stadig, og forklaringen som faller meg nærmest er at solen påvirker klimaet på jorden.

Ja, de danske forskerne har absolutt gjort et godt stykke arbeid. Problemet er jo at det er brukt så vanvittig mye penger på å reduserer CO2-utslippene at det kan ta tid til å få folk flest til å endre oppfatning.

Lenke til kommentar
Nei.

 

Forbrenningen av olje kan ha betydning i form av forurensing og CO2-utslipp. Det spekuleres i om økt CO2-utslipp er skyld i global oppvarming, men jeg har liten tro på denne tesen. Strålingen fra solen varierer stadig, og forklaringen som faller meg nærmest er at solen påvirker klimaet på jorden.

Endret av klokka
Lenke til kommentar
Oljen kan vell samenliknast med menneskets hår, du kan klippe håret å brenne det utan og merke noke særlig til at du ikkje har hår. Men dette varer berre ein ca 50-60 år då du beggynder å bli skallet og det ikkje lenger er noke hår å ta av.

 

Nærmeste eg kjem i denne "verdens blod" tenkemåten.

Endret av klokka
Lenke til kommentar
Oljen kan vell samenliknast med menneskets hår, du kan klippe håret å brenne det utan og merke noke særlig til at du ikkje har hår. Men dette varer berre ein ca 50-60 år då du beggynder å bli skallet og det ikkje lenger er noke hår å ta av.

 

Nærmeste eg kjem i denne "verdens blod" tenkemåten.

Hvordan vet du det?

Folk treng ikkje hår, velldig mange menn mister håret når dei blir gammle.

Ergo vi har hår men treng det ikkje.

Lenke til kommentar
Oljen kan vell samenliknast med menneskets hår, du kan klippe håret å brenne det utan og merke noke særlig til at du ikkje har hår. Men dette varer berre ein ca 50-60 år då du beggynder å bli skallet og det ikkje lenger er noke hår å ta av.

 

Nærmeste eg kjem i denne "verdens blod" tenkemåten.

Hvordan vet du det?

Folk treng ikkje hår, velldig mange menn mister håret når dei blir gammle.

Ergo vi har hår men treng det ikkje.

Endret av klokka
Lenke til kommentar

Fordi vi har gått på skolen? Jeg regner med at du også sikkert kommer til det senere, men det er veldig kjent at olje bare er "avfallsstoffer". Døde dyr og planter. Og at det er fornybart, men at slikt tar millioner av år. Det er slikt vitenskapen har funnet ut bare. Du kan sikkert google deg videre frem til dette eller utdanne deg til ingenør innen oljearbeid dersom du ønsker noe særlig dypere forklaring :)

 

Om oljen har en annen funksjon er det ingen som vet for sikkert tror jeg nok, men så vidt vi vet i dag er den ubrukelig der den ligger nå.

Endret av Blib
Lenke til kommentar
At jorda dør ut er vel utenkelig, men hva skjer med kloden? Vil den fungere i sitt opptimale eller blir den svekket på noen måte?

Nei.

 

Forbrenningen av olje kan ha betydning i form av forurensing og CO2-utslipp. Det spekuleres i om økt CO2-utslipp er skyld i global oppvarming, men jeg har liten tro på denne tesen. Strålingen fra solen varierer stadig, og forklaringen som faller meg nærmest er at solen påvirker klimaet på jorden.

eventuelt at magnetismen på polene er på vei til og endre retning... dette skjer visst ca hvert 200k år ifølge discovery dokumentar :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...