Gå til innhold

Filstørresle og millibit: Argh.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig, innlegget mitt var gjennomtenkt.

m er prefiks, og står for milli. M er også et prefiks, men står for mega. Osv.: b - bit, B - byte. "mb" gir ikke mening.

At et hardwareforum klarer å blingse så fælt, burde være flaut for de ansvarlige. Dessuten har disse skrivefeilene vært der så lenge 'Vedlagt fil'-funksjonen har vært aktiv.

 

Min skrivefeil i topic var der for å understreke skrivefeilen jeg ville påpeke. :)

Lenke til kommentar

QUOTE (atrax @ 23/09/2004 : 03:58)
Selvfølgelig, innlegget mitt var gjennomtenkt.
m er prefiks, og står for milli. M er også et prefiks, men står for mega. Osv.: b - bit, B - byte. "mb" gir ikke mening.
At et hardwareforum klarer å blingse så fælt, burde være flaut for de ansvarlige. Dessuten har disse skrivefeilene vært der så lenge 'Vedlagt fil'-funksjonen har vært aktiv.

Min skrivefeil i topic var der for å understreke skrivefeilen jeg ville påpeke. :)

siden vi kverrulerer...

 

mb gjør fullstending mening:

mb = MegaBit

MB = MegaByte

 

Millibit finnes _ikke_ som et ord som brukes ang diskplass/hastighet osv.

 

 

Og hvorfor skal vi bli flaue over en skrivefeil, har man lagt merke til hvor mange ord det er på forumet? vil det si at vi ikke har lov å skrive feil? ;)

Lenke til kommentar

QUOTE (Ueland @ 23/09/2004 : 09:35)
mb gjør fullstending mening:
mb = MegaBit
MB = MegaByte

Millibit finnes _ikke_ som et ord som brukes ang diskplass/hastighet osv.

Vel. Det står jo 'mb' der. Pleier du å oppgi filstørrelser i antall bit?

QUOTE
Og hvorfor skal vi bli flaue over en skrivefeil, har man lagt merke til hvor mange ord det er på forumet? vil det si at vi ikke har lov å skrive feil? ;)

Det forventes naturligvis at dere vet forskjellen og skriver korrekt. Skrivefeil får dere til å virke useriøse. Og disse feilene har vært her leenge!

Du kan jo telle selv hvor mange ord som står i brukergrensesnittet til forumet, og hvor mange ord som er skrevet i forumet. Selvfølgelig er det flere feil i postene enn det er i grensesnittet, men det fritar dere ikke fra å skrive rett! :)

 

Er det virkelig så anstrengende å skifte ut 'mb' med 'MB', og 'størresle' med 'størrelse'?

Endret av atrax
Lenke til kommentar

QUOTE (Ueland @ 23/09/2004 : 09:35)
QUOTE (atrax @ 23/09/2004 : 03:58)
Selvfølgelig, innlegget mitt var gjennomtenkt.
m er prefiks, og står for milli. M er også et prefiks, men står for mega. Osv.: b - bit, B - byte. "mb" gir ikke mening.
At et hardwareforum klarer å blingse så fælt, burde være flaut for de ansvarlige. Dessuten har disse skrivefeilene vært der så lenge 'Vedlagt fil'-funksjonen har vært aktiv.

Min skrivefeil i topic var der for å understreke skrivefeilen jeg ville påpeke. :)

siden vi kverrulerer...

 

mb gjør fullstending mening:

mb = MegaBit

MB = MegaByte

 

Millibit finnes _ikke_ som et ord som brukes ang diskplass/hastighet osv.

 

 

Og hvorfor skal vi bli flaue over en skrivefeil, har man lagt merke til hvor mange ord det er på forumet? vil det si at vi ikke har lov å skrive feil? ;)

Det er nå ikke så vanskelig å innrømme at dere har gjort en feil og rette den opp så fort som mulig.

Lenke til kommentar

QUOTE (syar2003 @ 24/09/2004 : 03:15)
Trodde SIs prefikser gjaldt lengde , masse , frekvens , watt ,ohm ,lumen osv jeg.
Står ingen sted der at prefiksene gjelder datamengde/hastighet .

SI prefikser er en standard, selvsagt, og kan gjelde alt! Har du 1000 av noe, kan du skrive en liten k som forkortelse. Det er en prefiks. Liten m betyr milli, stor m står for mega.

Lenke til kommentar

Uansett milli brukes ikke i binær forkortelse for data processing eller data transmission, så om M er liten eller stor burde alle få med seg at det er mega man refererer til , hvis man ikke kun er ute etter å pirke.

 

 

IEC har riktignok tatt til seg SI standarden delvis , for å skille mellom

metrisk og binær.

 

Dette er de binærforkortelsene som gjelder i data processing/data transmission:

kibi , Ki , kilobinary

mebi , Mi , megabinary

gibi , Gi , gigabinary

tebi , Ti , terabinary

pebi , Pi , petabinary

exbi , Ei , exabinary

 

Blandet med SI metriske prefixer for f.eks lagring :

En kibibit 1 Kibit = 2^10 bit = 1024 bit

En kilobit 1 kbit = 10^3 bit = 1000 bit

En mebibyte 1 MiB = 2^20 B = 1 048 576 B

En megabyte 1 MB = 10^6 B = 1 000 000 B

En gibibyte 1 GiB = 2^30 B = 1 073 741 824 B

En gigabyte 1 GB = 10^9 B = 1 000 000 000 B

 

 

Så det eneste jeg kan misforstå med mb er

om det "menes" MegaBit istedet for MegaByte , eller om det

kanskje egentlig menes binært (1024 basert) MiB .

For som sagt millibit/millibyte eksisterer ikke .

 

http://physics.nist.gov/cuu/Units/binary.html

Lenke til kommentar

For å sitere noe jeg nylig leste her på forumet:

QUOTE
Vi kan sitte og si "Ja, men du skjønner hva jeg mener", til ingen skjønner hva noen mener.

Rett skal være rett, og det ned til minste minuskel! Jeg kan godt skrive 'zyar2002', alle skjønner hvem jeg mener, men vil vi virkelig ha det slik?

Lenke til kommentar

QUOTE (atrax @ 25/09/2004 : 02:57)
For å sitere noe jeg nylig leste her på forumet:
QUOTE
Vi kan sitte og si "Ja, men du skjønner hva jeg mener", til ingen skjønner hva noen mener.

Rett skal være rett, og det ned til minste minuskel! Jeg kan godt skrive 'zyar2002', alle skjønner hvem jeg mener, men vil vi virkelig ha det slik?

Enig i at mb er feilstaving.

Men samme hva du sier atrax , millibit eller millibyte eksisterer ikke (rett skal være rett).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

QUOTE (syar2003 @ 25/09/2004 : 02:22)
Men samme hva du sier atrax , millibit eller millibyte eksisterer ikke (rett skal være rett).

Selvfølgelig er atrax klar over det, det er jo det som er hele poenget med tråden. Det er ikke han som er syndebukken her. At det skal være så vanskelig, feil skal være feil.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...