Gå til innhold

Laget RAID fra Windows


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis dette er 2 lagringsdisker uten operativsysten på, så vil dette raidet dukke opp igjen etter en eventuell formatering av systemdisken. Informasjonen om raidet ligger på diskene som du jo først må gjøre "dynamiske" i diskbehandling.

 

Jeg ble først klar over dette når jeg tok en disk som sto i raid og satte den inn i en annen maskin. Raidet dukket plustelig opp i den nye maskinen, med den manglende disken som "missing". Når jeg satt inn den andre disken også virket raidet! Og det i en maskin som i utgangspunktet ikke visste om dette raidet!

 

Hvordan dette blir hvis du også har operativsystem på disse diskene vet jeg ikke... :roll:

 

EDIT: Den ene maskinen var 2003 server, og den andre WinXP. Raidet var speiling. Striping tror jeg ikke er noe vits i software. Ytelsesgevinsten går nok vekk i den ekstra prosessorbruken...

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Hvordan dette blir hvis du også har operativsystem på disse diskene vet jeg ikke... :roll:

Så vidt jeg vet går det ikke an å gjøre en OS-disk dynamisk.

Så det er neppe et problem ;)

Jo det går uten problemer.... Om det er noe poeng å gjøre det er en annen sak (siden en ikke får utvidet partisjonene så de går over flere disker med mindre disken er Dynamisk i utgangspunktet (når OS blir installert)).

Lenke til kommentar
Jeg kjøter Windowsen min på en egen disk!

*VOFF*

 

Menne, dette er som andre har sagt - et software RAID. Om du har et hovedkort med RAID muligheter, er det veldig mye bedre. Nå er det operativsystemet som styrer hvordan ting skal lagres på de to diskene dine. Dette betyr i praksis at all access til RAID'et styres av din CPU. Jeg vet ikke hvor merkbart det er, men du stjeler jo prosessorkraft fra andre applikasjoner og spill.

 

Et hardware RAID, om du har støtte for det på hovedkortet, er en egen kontroller med egen CPU for dette. Det betyr at operativsystemet, uansett hvilket, vil oppfatte ditt raid som en hvilken som helst vanlig harddisk. All tilgang til disken styres av RAID kontrolleren og du vil ikke miste prosessorkraft pga. det.

 

Hardware raid er sannsynligvis raskere, mere stabilt og totalt sett en mye bedre måte å gjøre det på. Vurder å endre, om du har muligheten til det.

 

_

johanf

Lenke til kommentar
Jeg kjøter Windowsen min på en egen disk!

*VOFF*

 

Menne, dette er som andre har sagt - et software RAID. Om du har et hovedkort med RAID muligheter, er det veldig mye bedre. Nå er det operativsystemet som styrer hvordan ting skal lagres på de to diskene dine. Dette betyr i praksis at all access til RAID'et styres av din CPU. Jeg vet ikke hvor merkbart det er, men du stjeler jo prosessorkraft fra andre applikasjoner og spill.

 

Et hardware RAID, om du har støtte for det på hovedkortet, er en egen kontroller med egen CPU for dette. Det betyr at operativsystemet, uansett hvilket, vil oppfatte ditt raid som en hvilken som helst vanlig harddisk. All tilgang til disken styres av RAID kontrolleren og du vil ikke miste prosessorkraft pga. det.

 

Hardware raid er sannsynligvis raskere, mere stabilt og totalt sett en mye bedre måte å gjøre det på. Vurder å endre, om du har muligheten til det.

 

_

johanf

Det er en sannhet med modifikasjoner :)

 

HighPoint RocketRAID 454 4P ATA133 RAID5, f.eks. har ikke XOR prosessor, så et raid 5 oppsett vil bruke CPU kraft. Mens i Raid 0/1 vil den interne prosessoren på kortet brukes.

Lenke til kommentar
Ja, det vil det. Om du har muligheten til å sette opp RAID via en kontroller, så gjør du selvsagt det, da dette har en tendens til å ha langt bedre ytelse enn software-RAID, slik som det du har satt opp nå.

Jeg må få korrigere deg litt her. Software-RAID0 gir samme diskytelse som hardware-Raid0. Man vil få litt høyere CPU-bruk, men ikke voldsomt mye høyere.

 

Jeg anbefaler trådstarter å teste ytelsen for å se hvor liten forskjellen er mellom software-RAID0, hardware-RAID0 og ikke RAID0. NB. Bruk ekte single-user tester og ikke HDtach eller noe annet syntetisk.

 

Software-raid0 kan ikke opprettes på systemdisken, og dermed får du lite nytte av den lille ekstra ytelsen det gir.

 

Software-raid'et vil ikke slettes når du reformaterer C:. Når du har innstallert Windows på nytt på C: så må du bare går inn i diskbehandling og trykke "mount drive(s)". Men dersom det mot formoding skulle bli problemer så har du vel backup? Hvis ikke så vil jeg anbefale å styre langt unna Raid0, og heller satse på Raid1 (mirror) eller to vanlige disker som du manuellt holder en kopi på hver disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...