Gå til innhold

Test av Canon EOS 20D


Anbefalte innlegg

mlwirak:

 

"Dessverre er ikke søkeren på 20D mer enn 95 % nøyaktig, og det blir da nesten umulig å komponere et motiv med perfekt utsnitt. Man får med mer på bildet enn man ser i søkeren, og bildet må beskjæres etterpå."

 

Mine erfaringer med fremkalling av bilder (fotoknudsen.no) er at bildene blir beskjært ca 5% i forhold til bildefilen jeg sender inn. Fikk 150 bilder i posten i går, og alle var beskjært i kantene. Selv hadde jeg gått gjennom alle bildene og endret dem fra 4:3 til 3:2 slik at jeg skulle få fremkalt i 10x15 format. Ytterlige 5% ble altså tatt bort. I mine øyne er en søker med 95% nøyaktighet helt riktig i forhold til hva man kan forvente å få når man fremkaller i butikk.

 

Selvsagt var det litt irriterende å oppdage denne ekstra beskjæringen, da noen av bildene ble ødelagt pga dette. Vet noen om det er vanlig hos andre enn fotoknudsen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selvsagt var det litt irriterende å oppdage denne ekstra beskjæringen, da noen av bildene ble ødelagt pga dette. Vet noen om det er vanlig hos andre enn fotoknudsen?

De gjør dette hos Elite Foto også... ser også etter en fotobutikk som leverer hele bildet. Kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig? Når en går gjennom bildene på forhånd og beskjærer dem til 10x13 evt. 10x15 og oppgir hvilken størrelse de har, så må det da være mulig å få dem ut uten ytterlige beskjæring?

Lenke til kommentar
Selvsagt var det litt irriterende å oppdage denne ekstra beskjæringen, da noen av bildene ble ødelagt pga dette. Vet noen om det er vanlig hos andre enn fotoknudsen?

De gjør dette hos Elite Foto også... ser også etter en fotobutikk som leverer hele bildet. Kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig? Når en går gjennom bildene på forhånd og beskjærer dem til 10x13 evt. 10x15 og oppgir hvilken størrelse de har, så må det da være mulig å få dem ut uten ytterlige beskjæring?

Helt klart, det burde jo være mulig. Det burde også være mulig å slippe den ekstra oppskarpingen de kjører på med (sånt vil jeg helst gjøre selv på forhånd). I tillegg burde det være mulig å få EXIF-info printet på baksida av bildet, og det har jeg spurt om i et par butikker, men de sier at printinga på baksiden er begrenset til 2 linjer fra en dot-matrix-printer. De hadde fått flere ønsker om EXIF og skulle ta opp dette med de som produserer maskinene som brukes (Agfa var visst vanligst).

Jeg har akkurat sendt en ladning med bilder til foto-olsen.no for å se om de dropper beskjæring og oppskarping. Foto Knudsen var jeg misfornøyd med..

Lenke til kommentar

Hvis du tror du får optimale resultater i full automodus, at kamera vet hva du vil oppnå etc, så tror jeg du tar veldig feil...

 

Min erfaring er at de fleste kamera i full automodus prioriterer stor blender for å redusere lukketid og dermed risiko for bevegelsesuskarpe bilder feks, men får ikke fult ut utnyttet ett dslr uten selv å gjøre beviste valg, det er min påstand.

 

Skal man bare peke og trykke vil man være bedre tjent med en kompaktvariant, både økonomisk og billedmessig.

Lenke til kommentar

Jeg har fotografert med speilrefleks i over 20 år, og bruke hovedsaklig programmodus. Det er ingenting i veien for å bruke programmodus, og det fungerer utmerket i de aller fleste tilfeller. Men man bør lære seg hvordan kameraet "tenker", sånn at man vet når programmodus ikke strekker til. Dersom du skal nipse et "snapshot" fungerer programmodus i omtrent 100% av tilfellene. Men dersom du har en plan med å ta bildet, at det er noe spesielt du ønsker å uttrykke eller framheve, da bør ikke programmodus være førstevalget.

 

Du kan velge selv om du første vil bli kjent med kameraet i programmodus, og deretter lære deg mye teknisk om de andre mulighetene, eller omvendt. Men hold deg for all del unna grønn bølge. Med grønn bølge har du effektivt redusert kameraets funksjonalitet til det enkleste kompaktkamera :-)

 

Erik

Lenke til kommentar
Helt enig i at det ikke er et problem for 99 % av fotograferingen at søkeren bare dekker 95 %, men søkernøyaktigheten er likevel et minus - på svært mange kompaktkameraer får man jo 100 % dekning - og det er jo en fordel.

I et kompakt kamera får man vel langt fra 100% utsnitt i søkeren. På skjermen derimot ;)

Lenke til kommentar

Jeg synes å lese mange snodige tolkninger her.

 

Først og fremst: 20D (eller andre DSLR) tar mye bedre bilder enn de fleste kompaktkamera på full auto. Disse kameraene har mye bedre evaluerende eksponering enn kompaktkameraene. Men det stopper bare ikke der. Når kameraets kretser blir lurt, så kan du gå over i manuell modus og finjustere. Dermed kan du få bildet akkurat som du vil.

 

Fokusbegrepet brukes også på mange måter her. Motivet kan være uskarpt dersom motivet er ute av fokus. Det kan være flere grunner til dette.

 

Motiver som står i ro:

 

1) Kameraet velger feil fokuspunkt. Her må man følge med på hva kameraet velger og sjekke at motivet ser skarpt ut i søkeren. Dette gjelder alle typer kamera. 20D velger stort sett fornuftige fokuspunkt. Pluss for at det er så lett å velge fokuspunkt selv.

 

2) Kameraet bommer på fokus. Dette kan variere fra linse til linse, men noen kamera treffer bedre på fokus enn andre. 20D har fått glimrende tester på fokusnøyaktighet.

 

3) For lite lys. Man kan da velge om kameraet skal bruke blitzen som hjelpelys. Personlig synes jeg kameraet klarer å fokusere i ganske så dårlig belysning før hjelpelyset slår inn.

 

Motiver i bevegelse:

 

1) For å fryse et objekts bevegelse som skarp, så må man ha tilstrekkelig rask lukkertid. Svært få kamera (om noen i det hele tatt) evaluerer motivets bevegelse når det setter lukkertid. Her må man selv velge en lukkertid som er rask nok. Ingen kamera fratar fotografen ansvaret for å tenke selv. Har man ikke mulighet for å velge lukkertid selv, så må man velge et sportsprogram, eller få motivet til å roe seg ned....

 

2) Noen kamera har følgefokus (AI SERVO heter det på 20D). Da prøver kameraet å følge et objekt som det har fått fokuslås på. Denne modulen er kraftig oppgradert fra tidligere modeller på 20D. Den er ikke felfri, men fungerer ganske så bra. Er bilde uskarpt, så kan kameraet ha bommet, eller man har for treg lukker. (Se punkt 1.) Øker man dybdeskarpheten (høyerer blendertall) så gir man følgefokusen mer spillerom. Merkelig at AI servo'en ikke ble mer omtalt i testen...

 

Ps: Det er forøvrig knall at man kan sette blitzen til å synke på andre lukkergardin med den innebygde blitzen. Det gjør at man kan ta raske bilder med biltz uten at det ser helt mislykka ut. Anbefales!

Lenke til kommentar
Jeg synes å lese mange snodige tolkninger her.

 

Først og fremst: 20D (eller andre DSLR) tar mye bedre bilder enn de fleste kompaktkamera på full auto. Disse kameraene har mye bedre evaluerende eksponering enn kompaktkameraene.

 

Nåja, jeg tror vel ikke at det er så stor forskjell akkurat her. DSLR har i hovedsak bedre sensorer, bedre søker og bedre optikk (om man har tatt seg råd til å kjøpe det)

 

Men det stopper bare ikke der. Når kameraets kretser blir lurt, så kan du gå over i manuell modus og finjustere. Dermed kan du få bildet akkurat som du vil.

 

Dette er ikke unikt for DSLR, mange avanserte kompaktkamera har også mer direkte kontroll.

 

Fokusbegrepet brukes også på mange måter her. Motivet kan være uskarpt dersom motivet er ute av fokus. Det kan være flere grunner til dette.

 

Motiver som står i ro:

 

1) Kameraet velger feil fokuspunkt. Her må man følge med på hva kameraet velger og sjekke at motivet ser skarpt ut i søkeren. Dette gjelder alle typer kamera. 20D velger stort sett fornuftige fokuspunkt. Pluss for at det er så lett å velge fokuspunkt selv.

 

For normal bruk bør man selv velge fokuspunkt fremfor å la kamera velge. Automatisk valg av fokus er nyttig i enkelte spesielle tilfeller, men for daglig bruk er det å foretrekke å vege sentersensoren og la fokus styres av denne.

 

For makrobruk er manuell fokus best.

 

For landskaper er den ofte nyttig å utnytte dybdeskarpheten med å flytte fokalplanet mellom for og bakgrunn, noe som igjen krever manuell fokus.

 

2) Kameraet bommer på fokus. Dette kan variere fra linse til linse, men noen kamera treffer bedre på fokus enn andre. 20D har fått glimrende tester på fokusnøyaktighet.

 

10D var beryktet for feilfokusering. Forhåpentligvis vil ikke 20D lide av det samme.

 

Ps: Det er forøvrig knall at man kan sette blitzen til å synke på andre lukkergardin med den innebygde blitzen. Det gjør at man kan ta raske bilder med biltz uten at det ser helt mislykka ut. Anbefales!

 

Huh? Synk på bakre gardin er nyttig på lange eksponeringer, ikke korte.

Lenke til kommentar
Nåja, jeg tror vel ikke at det er så stor forskjell akkurat her. DSLR har i hovedsak bedre sensorer, bedre søker og bedre optikk (om man har tatt seg råd til å kjøpe det)

 

Evaluerende eksponering er det svært stor forskjell på fra kamera til kamera. Det har fint lite med optikken å gjøre på et SLR. (De bruker TTL, men optikken føyer vel bare til brennvidden.) Noen undereksponerer notorisk, andre overeksponerer, noen lar seg alltid lure av motlys osv. Det er selvfølgelig snakk om nyanser, men det er forskjell på evaluerende eksponering. De som tar diasbilder, kan smertelig erfare at det er forskjell på kamera. Mer avanserte multisone-sensorer med store bildedatabaser er klart bedre enn det som sitter i billige kompaktkameraer. Selvfølgelig kan disse sensorene også sitte i avanserte "kompakt"kamera, men svært sjelden i billige kompaktkamera. (Er Sony F828 et kompaktkamera?)

 

Det er selvfølgelig heller ikke unikt for SLR å ha manuell-kontroller for eksponering. Det er mange range-findere som har det. Men som klasse kan man stort sett si at kompaktkamera (slik som ixus osv.) er lagd for å kjøres på automatikk, mens DSLR er tilrettelagt for manuell kontroll.

 

Det er åpenbart at det finnes en glidende overgang fra helautomatiske til helmanuelle kamera både når det gjelder rangefindere og slr, både med og uten utskiftbar optikk. Det finnes utallige eksempler på dette, spesielt innen analoge kamera. Disse kameraene er allikevel unntakene snarere enn regelen for hva man kan forvente av forskjellige typer kamera.

 

Huh? Synk på bakre gardin er nyttig på lange eksponeringer, ikke korte.

 

Beklager, jeg mente at man kan ta bilder av objekter i rask bevegelse selv med blitz. 20D har raskeste blitzsynk på 1/250. Det er ikke alltid nok til å fryse bevegelser. Da er det iallefall fint at man kan få ghostingen etter objektet istedet for før objektet. Lang /kort eksponering er etter miinm mening alltid relativt til objektets bevegelse så lenge vi snakker om objekter i bevegelse.

 

Sverreb: Forøvrig skjønner jeg ikke helt quotingen ang fokus. Jeg har da aldri snakket om når man bør bruke automatisk valg av fokus, men kun påpekt forskjellige årsaker til at et objekt ikke er i fokus, og hva man kan gjøre? Hva med å poste dette som et eget innlegg i tråden istedet?

Endret av 2roll
Lenke til kommentar

Evaluerende eksponering er det svært stor forskjell på fra kamera til kamera. Det har fint lite med optikken å gjøre på et SLR. (De bruker TTL, men optikken føyer vel bare til brennvidden.) Noen undereksponerer notorisk, andre overeksponerer, noen lar seg alltid lure av motlys osv. Det er selvfølgelig snakk om nyanser, men det er forskjell på evaluerende eksponering.

 

Det er det helt klart. Det er imidlertid ikke uten videre gitt å si at en algoritme er bedre enn en annen. Kamera med få målepunkter har naturligvis en dårligere forutsetning for å gjøre et godt gjett, men så vidt meg bekjent bruker de fleste kompaktkamera selve billedsensoren for denne evalueringen, så de burde ikke stå noe tilbake for SLR på selve lysmålingen. (Husk en lysmåler er bare en veldig enkel billedsensor)

 

Evaluerende lysmåling blir uansett kun gjetting. Det å bruke de er kjapt og enkelt, men for best resultat bør man i det minste ha en oversikt over når de ikke fungerer. Alle vil bomme nå og da.

 

(Er Sony F828 et kompaktkamera?)

 

Etter alminnelig språkbruk her: Ja. Jeg er imidlertid i høyeste grad med på at det er store forskjeller mellom slike kamera og superkompakte ala canon ixus.

 

Det er selvfølgelig heller ikke unikt for SLR å ha manuell-kontroller for eksponering. Det er mange range-findere som har det. Men som klasse kan man stort sett si at

 

Nå finnes det vel AFAIK ikke mer enn ett digitalt rangefinder kamera på markedet enda, Epson R-D1. Mange middelklasse og oppover kompaktkamera har manuelle kontroller (selv om de ofte kan være tungvidte å få fatt på)

 

kompaktkamera (slik som ixus osv.) er lagd for å kjøres på automatikk, mens DSLR er tilrettelagt for manuell kontroll.

 

Nå finnes det da ganske mye mellom superkompakter og DSLR.

 

Sverreb: Forøvrig skjønner jeg ikke helt quotingen ang fokus. Jeg har da aldri snakket om når man bør bruke automatisk valg av fokus, men kun påpekt forskjellige årsaker til at et objekt ikke er i fokus, og hva man kan gjøre? Hva med å poste dette som et eget innlegg i tråden istedet?

 

Det var ikke ment som noen direkte kritikk av hva du skrev, mer som en utfyllende kommentar. Jeg syntes kanskje at de heuristiske delene av automatikken ble vektlagt vel mye i forholdt til hvilken verdi de har. Men selvfølgelig: For noen har disse delene stor betydning, man bør imidlertid vite hva man gjør før man setter på slikt IMO.

Lenke til kommentar
Det var ikke ment som noen direkte kritikk av hva du skrev, mer som en utfyllende kommentar. Jeg syntes kanskje at de heuristiske delene av automatikken ble vektlagt vel mye i forholdt til hvilken verdi de har. Men selvfølgelig: For noen har disse delene stor betydning, man bør imidlertid vite hva man gjør før man setter på slikt IMO.

Vel talt. Det er nettopp derfor det er så fint med kamera der man kan kjøre alt manuelt på en brukervennlig måte.

 

Problemet for mange er at de setter kameraet i mikke-modus, (grønn rute på Canon) og tror at alt er vel. Min erfaring er at både min gamle SLR (EOS 500N) og den nye DSLR'en (D20) er raskere og smartere både på fokus og eksponering enn min gamle kompaktmodell (Powershot A70), men også speilrefleksene lar seg lure titt og ofte.

 

Oftest bruker jeg likevel automatikk. Jeg simpelthen elsker å ha P-modusen for litt kjappe i-forbi-farten bildetagninger. Kameraet er helautomatisk (bortsett fra blitzen) men jeg kan overstyre det som ikke passer. Passer meg glimrende. Synd at det ikke finnes en custom-funksjon der man kunne vektet blender istedet for lukker i P-modusen. Men, men, litt får en vel gjøre selv....

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg blenderprioritet nesten hele tiden. Dette fordi jeg betrakter blender (og dermed dybdefokus) som en del av komposisjonen like mye som innrammingen.

 

Med et halvt øye på målt lukkertid kan man selv justere opp og ned på blenderen eller ISO. Hvis man skal være klar på kort varsel stiller jeg inn noe som stort sett går bra med det lyset som finnes i omgivelsene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har alltid hatt en drøm om ett kamera av kvalitet,

men jeg har lite kunnskap på området.

 

Passer denne linsen til kameraet?

"Tamron XR 3,5-6,3/28-300 C/AF objektiv for Canon EOS"

 

cut fra komplett_

Produktinformasjon  Produktbeskrivelse Tamron A06 - zoom-linse - 28 mm - 300 mm

Linsesystem Zoom-linse

Monteringstype Canon EF

Blenderåpning F/3.5-6.3

Min/Maks brennvidde (zoomområde) 28 mm - 300 mm

Optisk zoom 10.7 x

Nærgrense 49 cm

Fokusjustering Automatisk, manuell

Maks. visningsvinkel 75 grader

Linseframstilling 13 gruppe® / 15 element(er)

Filterstørrelse 62 mm

Lengde 8.4 cm

Vekt 420 g

  

 

Spesifikasjoner

<< Skjul ekstra produktinformasjon

 

 

Generelt

Lengde 8.4 cm

Diameter 7.3 cm

Vekt 420 g

Linsesystem

Type Zoom-linse

Min/Maks brennvidde (zoomområde) 28 mm - 300 mm

Blenderåpning F/3.5-6.3

Optisk zoom 10.7 x

Forstørrelse 1 / 2.9

Nærgrense 49 cm

Fokusjustering Automatisk, manuell

Zoomjustering Manuell

Maks. visningsvinkel 75 grader

Min. synsvinkel 8 grader

Linseframstilling 13 gruppe® / 15 element(er)

Filterstørrelse 62 mm

Membranblader 9

Monteringstype Canon EF

Funksjoner Internt fokuseringssystem, LD-glass, AD (anomal dispersjons)-glass, asfærisk linse

Diverse

Tilleggsutstyr inkludert Motlysblender, støvhette, linsehette

 

Pris 3000kr. Hvordan er denne linsen opp mot de "dere" bruker (mest brukte)?

 

Kan jeg ta nærbilder/markro med denne linsen?

Tilsier også kamera om jeg kan ta marko bilder eller ikke?

 

 

Jeg er veldig opptatt av å ta bilder av ting i bevegelse, noe jeg sjelden har fått til med mitt sony cybershot 2,1 kompaktkamera. Å velge lukkerprioritering vil vel si å velgelukkertid? Eller kan man aldri stille inn hvor raskt kamera faktisk skal ta lukke? Går lav lukkertid utover bildedybde?

 

 

Er ikke kr 12.900,- for huset billig sett iforhold til andre webshopper?

 

Hvilket minne kort kan anbefales?

TwinMOS MultiMedia Card 1024MB MMC Card?

Endret av genesis
Lenke til kommentar
Forstørrelse 1 / 2.9

Nærgrense 49 cm

Kan jeg ta nærbilder/markro med denne linsen?Tilsier også kamera om jeg kan ta marko bilder eller ikke?

Nærgrensen er 49 cm, og forstørrelsen 1 : 2.9, som er et godt stykke fra "makro". Makro er 1:1 eller mer.. Men det kan godt hende at du kan ta gode nærbilder likevel - selv om små insekter vil bli veldig små også på bildet.

Lenke til kommentar
Passer denne linsen til kameraet?

"Tamron XR 3,5-6,3/28-300 C/AF objektiv for Canon EOS"

 

Å velge lukkerprioritering vil vel si å velge lukkertid? Eller kan man aldri stille inn hvor raskt kamera faktisk skal ta lukke?

 

Er ikke kr 12.900,- for huset billig sett iforhold til andre webshopper?

 

Hvilket minne kort kan anbefales?

TwinMOS MultiMedia Card 1024MB MMC Card?

Du kan bruke det objektivet på Canon 20D (alle EOS objektiv passer), men du må gange brennvidden med 1,6. Og da mister du plutselig vidvinkelen som ligger i "28", den blir i stedet 45. Men du får masse zoom da. Hele 480.

 

Du kan stille lukkertiden på kameraet ved hjelp av lukkerprioritet. Du velger lukkertid, kameraet velger blender i forhold så bildene ikke blir over/undereksponerte... så langt det er mulig. Du kan også gå andre veien... du velger blender, og kameraet velger lukkertid for deg.

 

12.900 for huset er billig det, men du kan få det for den prisen i enkelte vanlige gatebutikker og spare porto... samt få bedre service og du kan få med deg kameraet når du går (men det er ikke så mange som har det på lager nå for tiden da).

 

Ellers vil jeg IKKE anbefale Twinmos. Søk litt i dette forumet og digitalkameraforumet, så ser du hvorfor. Velg Lexar eller Sandisk i stedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...