Gå til innhold

4 GHz Prescott tidlig neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

6xx serien, om priset aggresivt frister, 2MB cache ser jeg for meg gjør endel for praktisk ytelse i kombinasjon med HT for en som bruker svært mange programmer av gangen (les:meg).

 

En moderende PC bruker stort sett mellom 200 og 300 watt (avhengig av skjermkort, disker, ram, PSU effektivitetsgrad o.l.) om en CPU bruker endel watt mer enn en annen - hva betyr det? 10-15% mer varmeutvikling?

 

At folk (som ikke har Prescott) likevel klager over noen ekstra watt ser jeg igrunn som et kvalitetstempel - største kritikk-punktet er et non-issue ;)

Lenke til kommentar
Høres bra ut for intel sin del dette. Får vann i munnen av å tenke på en prescott på 4ghz og en vappochill:D

 

Offtopic

Mulig jeg tar feil Snekker'n, men i det siste har jeg hørt mye negativt om amd fra deg hver gang intels svakheter blir nevnt, hva hadde amd 64 med denne artiklen å gjøre?.

Tar jeg feil beklager jeg på det sterkeste! :innocent:

Det jeg sammenlignet var vel tempraturen , har som sagt ikke prøvd Prescott selv , men ser at mange legger så stor vekt på dennes tempratur , med bla " verdens dyreste ovn" det som var poenget mitt var at A64 ikke er så veldig mye kaldere , iallefall ikke FX .

Når det så gjelder amd har jeg overhode ingenting imot denne, det jeg har sagt er at MINE erfaringer tilsier at en Intelmaskin er mere stabil , årsaken kan være mange men det spiller mindre rolle .

Kjører selv med A64 340 i maskinen og om en ser bort fra enkelte "stopp" i systemet så er dette en utrolig rask sak å "leke" seg med .

At du legger merke til at jeg kommenterer amd er vel ikke rart , da mange kvier seg for dette her på forumet pga reaksjoner , noe som ike forekommer om noen er negative til Intel .

Håper dette forklarer hvorfor jeg sammenlignet med amd her .

Og om du eller andre tror jeg har noe imot AMD så er det bare å beklage , men det har jeg ikke :thumbup: Håper faktisk på en enda tettere konkuranse mellom disse to .

Lenke til kommentar

Poenget med prescott er vel at den ikke skalerer som forventet og effekttapet er formidabelt slik at en 3.6GHz prescott har et effektap som er vesentlig større en hva den er ved 3GHz. Dessuten så setter prescott prosessorer i 875/865 kort virkelig på en stor prøve pga stor belastning på strømforsyningen og mange har rapportert stabelitesproblemer pga dette. Correct me if I'm wrong

 

Ergo så skulle ikke Prescott blitt satt ut til produksjon, men kansellert ved designstadiet.

 

Synes det lukter Elefantsyke lang vei her :hrm: ettersom varselsignalene ikke her har nådd ledelsen :ohmy: . Pga mellomleder på vei oppover ikke vil oppfattes som negative, og så kommer smellen :p Bare at da er det for seint. :cry:

Endret av Bofur
Lenke til kommentar

90 nm Prescott må være en av Intels største fadeser noensinne. Nei, sats heller på 65 nm Pentium M-basert teknologi...

 

Om CPU'en kjører på 4 GHz eller 8 GHz for den saks skyld spiller liten rolle. For meg er det ytelse og effektforbruk som teller...

Endret av kilik
Lenke til kommentar
FSB på 1066 Hz har jeg vondt for å tro på. Raskeste minne, PC4400, kjører jo på 275 FSB.

 

Edit: Ser nå at Intel opererer med bushastighet på 800Hz der minneprodusenter og AMD opererer med 400Hz. Tenker da på socket 478.

Vil ikke bussen på 1066MHz divideres som tidligere Quad-busser til P4? (QDR). Altså at 1066/4=266,5MHz =DDR 533MHz= DDR2 533MHz = PC4200???

 

Var det helt feil eller helt korrekt regnestykke?

 

800MHz-CPUene til P4 (Socket 478) har jo en Quad-bus (QDR) som gjør at 800/4=200MHz DDR = PC3200.

 

For AMD gjelder dette 400/2 = 200MHz DDR = PC3200

 

Noen som er uenige?

 

Eller kjører DDR2 og P4 (Socket 775) asynkront?

Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke prøvd disse selv da ,men etter de tilbakemeldinger som kommer ser det ut som svært få har problemer med temp på prescott , de fleste snakker mellom 50 - 60 grader og der ligger jo mange av de som har A64 3000 for ikke å snakke om FX , så dette temp hysteriet til enkelte er vel sterkt overdrevet .

Lurer i det hele tatt på om de har prøvd den selv . :whistle:

Hmmm

 

Sitter med en server med dual opteron 246 (2ghz) og med boxed viften så holder disse 40 grader ved full load. Antar at A64 har tilsvarende varmeutvikling.

 

Når du selv sier at folk rapporterer om 50 - 60 grader på prescott (antar det er med boxed viften)....

 

Så lurer jeg på hvorfor du ikke synes at 10-20 grader høyere er en vesentlig forskjell? :)

Lenke til kommentar

Herregud, slutt å dvele rundt en kommentar da, så alle sporer av topic. det er nok av slike meningsløse beskyldningsdiskusjoner på dette forumet som fører fokus på trådene helt vekk fra det egentlige innholdet.

 

Prøve å komme on-topic igjen:

 

"Ojojoj, P4 med 1066MHz FSB og 2MB cache!! Hvilket prosessorsegment skal denne konkurrere i mon tro? Med 2MB cache legger den seg vel høyt i pris og blir uaktuell for de fleste?"

 

Noen meninger om det?

Lenke til kommentar
"Ojojoj, P4 med 1066MHz FSB og 2MB cache!! Hvilket prosessorsegment skal denne konkurrere i mon tro? Noen meninger om det?

Hoved konkurent blir fx-55 og A64 4000+. Men både FX`en og Intel`en på 4GHz kommer til å få rimelig heftig prising, skal bli morrsomt og se varmeutviklingen på begge disse to, da tenker jeg både Amd og Intelfolka holder kjeft.

Varmen vil sikkert komme litt an på om Fx.55 kommer på 90nm eller 130nnm. Tror faktisk Amd skal få kjørt seg litt mot denne prescotten med 1066 fsb, tror neppe 4000+ med 2,4GHz og 1mb l2 cache klarere og holde følge. Men Fx-55 på 2,6 GHz og 1mb l2 cache klarere kommer nok til å sparke ifra.

 

Det gjenstår bare å se om Intel klarer og holde leveringstidene, kun Amd har gjort det i det siste, og det haster ikke for dem å få ut noe nytt, for i praksis er det ingen cpu er som konkurerer med fx-53 i dag. En og annen EE, men de er nesten ikke og oppdrive og er noe innigranskauen dyre, det skal være sagt at fx-53 ikke heller er noen tilbudsvare.

Lenke til kommentar
Vil ikke bussen på 1066MHz divideres som tidligere Quad-busser til P4? (QDR). Altså at 1066/4=266,5MHz =DDR 533MHz= DDR2 533MHz = PC4200???

 

Muligens bussen kjører på 800, selv om jeg ikke helt forstår hvordan. DDR ram er vel Double Data Ram, og det betyr vel at den trigger på høye og lave klokker? Kjører bussen på 800 må den trigge på høye og lave klokker, i tillegg til to til. Noen som vet?

 

FSB er jo det hovedkortet kjrører på. FSB er jo det laveste MHz tallet, som de på mange fancy måter ganger opp med 2 og 4.

 

Det er derfor jeg tviler på at Intel har 1066MHz FSB. Høyeset FSB til nå er jo 275Mhz, og det er et ganske stort hopp

Endret av Khayman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...