Gå til innhold

Hjelp å velge objektiv.


Anbefalte innlegg

Hei

Kan noen hjelpe meg med objektiv valg.

Har tenkt å kjøpe DSLR. Det blir 99 % en Canon enten 300D, 10D eller 20D. Utelukker ikke Nikons D70 kitt ser man får kjøpt den litt under 11 000,-.Er usikker hvilket objektiv skal jeg stase på?

Skal fotografere mest barn ute og inne , kanskje ta den på ferie og.

For å nevne er nybegynner.

 

Takker på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv endte jeg opp med;

- et makroobjektiv 105mm (som jeg bruker til makrobilder OG portrettbilder)

- en normal/vidvinkelzoom 18-70mm (brukes f.eks. på gruppebilder, landskapsbilder etc)

- en telezoom 70-300mm (som jeg bruker til portretter, sportsbilder, fugler etc)

 

Svært gode makroobjektiver får du for overkant av 3000kr (tamron eller sigma), billige telezoomer av brukbar kvalitet ligger på omtrent samme pris, normal/vidvinkelzoom får du enten i kit eller til ca 3500kr. Hvis du kjøper D70 bør du absolutt satse på kit-objektivet, og etterhvert supplere med det du trenger.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Hei

Har sett på flere objektiver , men det jeg ikke forstår er F bokstav.

Det finnes samma bojektiv med forskjelige F tall.

Exp: EF 50 mm f/1.2 - f/1.4 - f/1.8

Hvordan skal jeg vite om objektiv er  lyssterk?

 

Takk

Jo lavere tall, jo mer lyssterkt. f/1.2 er altså mer lyssterkt enn f/1.8.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Hei

Har sett på flere objektiver , men det jeg ikke forstår er F bokstav.

Det finnes samma bojektiv med forskjelige F tall.

Exp: EF 50 mm f/1.2 - f/1.4 - f/1.8

Hvordan skal jeg vite om objektiv er  lyssterk?

 

Takk

f tallet angir numerisk aperture. D.v.s hvor stor blenderåpningen er i forhold til brennvidden. Ett gitt f-tall gir ganske nært på samme mengde lys uansett hvilken linse du bruker. Jo mindre minste f-tall jo raskere optikk.

 

Du vil ofte finne henvisninger til 'blenderstopp' disse er 'normale' f verdier som 1.4, 2, 2.8, 4 ... Av tallrekken ser du at for hver gang du deler på 1.4 (egentlig roten av 2) går du ned ett stopp. For hvert stopp du går ned dobler du lysmengden du slipper inn. Tilsvarendehar dulikkerstopp som er en dobling av lukkertiden og ISO-stopp som er en dobling av ISO tall.

 

De fleste objektiver fungerer best hvis de blir blendet ned en del (f8-11 eller 1-2 blendere over største er en tommefingerregel), blender man ned for mye begrenser man imidlertid skarpheten p.g.a. diffraksjon. Bedre objektiver (d.v.s. dyrere) er ofte bedre korrigerte for store blendere. De har ofte også større tilgjengelig blender. Å gå ned ett blendertrinn kan ofte øke prisen for et ellers likt spesifisert objektiv med nær en størrelsesorden. (Det er imidlertid ofte mer enn bare raskere optikk man betaler for)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...