Gå til innhold

Genialt triks for raskere boot-tid! (10-40 sek!)


eivindhg

Anbefalte innlegg

Har en Netshop 1557 lappis, og hadde egentlig en ganske rask boot tid.

Men jeg elsker at ting går fort så jeg søkte litt rundt på nettet for å finne forskjellige måter for å få en raskere start-up.

Jeg har sjekket det meste av det som finnes på nettet om dette temaet, og kommet fram til at dette er måten å få mye raskere boot tid på!

Du kommer ikke til å angre på noe av dette! Det er sikkert, og du vil garantert få en raskere boot tid!! Jeg har nå en boot-tid på kun 15 sekunder + at jeg har virusprogram som starter opp når jeg starter Win XP!

 

Framgangsmåte (Jeg anbefaler å følge alle tipsene):

 

TIPS 1:

 

Prefetch Triks:

 

1. Start regedit (Start - Kjør - regedit)

2. Fin følgende "key": HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\SessionManager\MemoryManagement\PrefetchParameters 

3. Velg "EnablePrefetcher", høyreklikk og forandre verdien fra 3 til 2.

4. Restart PC'en din.

 

Resultat: 5 - 15 sekunder raskere Boot-tid

 

TIPS 2:

 

BOOTVIS:

 

1.  Gå hit: http://www.weethet.nl/english/hardware_bootvis.php å følg hele guiden, dette er Microsoft's egne boot-optimizer, og er sikkert som banken.

 

Resultat: 0 - 40 sekunder raskere Boot-tid

 

TIPS 3:

 

DISABLE UNØDVENDIGE STARTUP PROGRAMMER:

 

1. Velg Start - Kjør - Skriv; msconfig

2. Velg fanen; Oppstart/Startup

3. Deaktiver ALT du ikke har bruk for, og det er mye, du trenger egentlig bare virus program, resten kan du jo egentlig starte manuelt det du trenger. Jeg har bare NOD32 her! Hvor flere programmer du deaktiverer, hvor raskere boot-tid, men husk, å sjekke hva du deaktiverer først, om du trenger det eller ikke etc.

 

Resultat: Avhenger av hvilke programmer du lar være, men hvis du tar bort mange kan forskjellene være store.

 

Mer en dette trenger du altså ikke å gjøre for å få en raskere startup, men jeg anbefaler alle å kjøre Ad-Aware og Spybot - Search & Destroy ihvertfall en gang i uka! Spyware gjør hele pc'en din mye treigere, og er ofte like farlig som virus!

 

Håper noen kommer til å bruke denne guiden, og vær så snill å legge igjen flere tips eller meninger om min guide her =)

2821366[/snapback]

prøvde dette men ble ikke raksere nei. HAHA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei...

 

Men det skal ikke være noe problem å slette dem, ser det ut til:

 

TweakXP Member:

 

"This is an unique technique for WinXP. We know that it is necessary to wash registry and TEMP files for Win9X/ME/2000 periodly. Prefetch is a new and very useful technique in Windows XP. However, after using XP some time, the prefetch folder can get full of rarely used or obsolete links which can slow down your computer noticeably. My suggestion is: open C(system drive):/windows/prefetch, delete all files (or at least those more than 3 weeks old), reboot. I recommended that you do this every month."

 

 

TweakXP Editor Note:  "Deleting prefetch files too often (Every reboot) can decrease system performance!"

 

Så begge deler er nok riktig; slett disse for raskere oppstarttid av windows, og tregere oppstarttid av programmene som er prefetch'et.

7970721[/snapback]

 

Takk..Nå vet jeg det :)

Lenke til kommentar
Hadde veldig mange filer der..Går det an å slette alle? :hmm: Ødelegger ingenting?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
slettvq4.jpg

7957630[/snapback]

 

du kan slette alle, ingenting blir ødelagt.

selv sletter jeg prefetch en gang i uken med en batch file, så slipper jeg å går in i explorer og har ennå ikke opplevd at programmene blir tregere.

 

metoden for å lage en batchfile for dette:

 

1. Go into My Computer and go into your hard drive.

2. Right-click anywhere that a file is not and select the 'New' submenu and click 'Text Document'

3. Name it "deleteprefetch"

4. Double-click on the text file you just created.

5. Type "del C:\Windows\Prefetch\*.* /Q" (without the quotes).

6. Go to File > Save As... and choose "All Files" from the "Save as Type" box and save it as "deleteprefetch.bat"

7. You just created a batch file that will automatically delete all the files in your Prefetch folder.

Lenke til kommentar
Hadde veldig mange filer der..Går det an å slette alle? :hmm: Ødelegger ingenting?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
slettvq4.jpg

7957630[/snapback]

 

du kan slette alle, ingenting blir ødelagt.

selv sletter jeg prefetch en gang i uken med en batch file, så slipper jeg å går in i explorer og har ennå ikke opplevd at programmene blir tregere.

 

metoden for å lage en batchfile for dette:

 

1. Go into My Computer and go into your hard drive.

2. Right-click anywhere that a file is not and select the 'New' submenu and click 'Text Document'

3. Name it "deleteprefetch"

4. Double-click on the text file you just created.

5. Type "del C:\Windows\Prefetch\*.* /Q" (without the quotes).

6. Go to File > Save As... and choose "All Files" from the "Save as Type" box and save it as "deleteprefetch.bat"

7. You just created a batch file that will automatically delete all the files in your Prefetch folder.

7971243[/snapback]

 

Takk:p Sletter den atomatisk 1 gang i uken nå?

 

EDIT: La til spørsmål..

Endret av ZeroZ
Lenke til kommentar

7971243[/snapback]

 

Takk:p Sletter den atomatisk 1 gang i uken nå?

 

EDIT: La til spørsmål..

7972464[/snapback]

 

nei, du må kjøre batch filen manuelt.

jeg kjøre den f.e. en gang i uke, men man kan kjøre den når som helst.

1x hver dag, 2 ganger til dagen etc. etc.

1x i uke

1x hver måned

 

ps. nå blir dette litt rotete pga sletting av quoting

Endret av gaggen
Lenke til kommentar

7971243[/snapback]

 

Takk:p Sletter den atomatisk 1 gang i uken nå?

 

EDIT: La til spørsmål..

7972464[/snapback]

 

nei, du må kjøre batch filen manuelt.

jeg kjøre den f.e. en gang i uke, men man kan kjøre den når som helst.

1x hver dag, 2 ganger til dagen etc. etc.

1x i uke

1x hver måned

 

ps. nå blir dette litt rotete pga sletting av quoting

7972529[/snapback]

 

Kan jeg slette textdokumentet nå? :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg bruker heller 5min på å starte opp maskinen, og 1 sekund på å starte opp firefox og office samtidig. Ser ikke på oppstarthastighet på en pc som et problem, siden jeg ikke starter pcen så ofte som jeg lukker og åpner programmer. Men sikkert kjekt for dem som vil spare litt på strømregninga da. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
Fikse services.mcs, og fiks så en har 12 programmer gående i windows + evt firewall/antivirus prog. Da skal jeg love deg windows går fort og starter kjapt + noen av de sakene nevnt over i boot.

7947911[/snapback]

 

Hvilke 12 programmer har du gående, og hvilke er det du ikke skrur av i service? (samme spørsmål kanskje men...) :hmm:

Lenke til kommentar

Fra http://mywebpages.comcast.net/SupportCD/XPMyths.html

 

Myth - "Deleting the contents of the Prefetch folder improves performance."

 

Reality - "Every time you delete an application's Prefetch (.PF) file you will cripple that application's load time the next time you go to launch it. This can temporarily increase load times by as much as 100%. For one thing, XP will just re-create the Prefetch (.PF) trace files anyway; secondly, it trims the files if there's ever more than 128 of them so that it doesn't needlessly consume space. However you do not regain optimal application load times back until after the second time you launch the same application due to the Prefetch (.PF) trace file being re-created. Prefetch (.PF) trace files are not a cache and are not preloaded into memory upon windows startup. They are never even accessed until you launch an application. Only one Prefetch (.PF) trace file per application is created. There is never ANY reason to delete these files. Cleaning the Prefetch folder is actually a temporary self-inflicted unoptimization. Why you would want to deliberately hurt your PC's performance I have no idea."

 

Boot Performance - Recommendations to set the EnablePrefetcher value to 2 to improve boot performance is based on the fallacy that portions of application code are preloaded into memory before the application load is initiated during Windows XP startup. This is completely false and is spread by people who do not understand how Windows XP Prefetching works. Only the files used during boot will be Prefetched. The Prefetch folder is not a cache. Windows XP will boot in the exact same amount of time with either value 2 or 3, the only difference with 2 is that now all of your initial application launches will not be Prefetched and thus load slower. The default value of 3 in no way negatively affects Windows XP boot times. Leave the value at 3 for optimal Windows XP boot and initial application launch times.

Lenke til kommentar

Å få sjekket dette er vel ikke verre enn å sjekke det. Eventuelt ta backup av filene? vent 5 minutter så skal dere få svar.

 

edit: Etter å ha fulgt alle tipsene i denne tråden ble boote tiden forbedret fra 1min og 40 sek til 1 min 0 sek. Tiden er fra jeg var ferdig med å skrive inn system passord til systemet var fult bootet og jeg igjen hadde åpnet Opera.

Endret av ptta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...