Gå til innhold

Hva er fskj. på formatering og hurtigformatering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel...tittelen sier vel det meste...

Grunnen til at jeg spør er at jeg har en harddisk som ble virusinfisert. Jeg har tatt backup av de filene jeg vil beholde, og skal nå formatere disken. Vil skadelige rester av virus e.l. kunne være igjen hvis jeg bare hurtigformaterer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Når du hurtigformaterer gjør den kun det, formaterer harddisken. Men når du tar den "grundige" formateringen søker den etter feil på harddisken og prøver å fikse dem i tillegg. Begge fjerner eventuelle virus, men ta den grundige alikevel du.

Endret av Dafe
Skrevet

hurtigformatering sletter bare "gjenkjennelsesfilene" OS'et bruker på disken..filene ligger enda der.

Vanlig formatering gjør bortimot det samme men er ment å slette alle register/entry filer på disken.......mye data er enda tilbake...

Vil du være sikker kan du bruke mcafee eller partitionmagic sine "secure" formateringer...dvs de sletter og overskriver data så mange ganger at det er bortimot umulig å reprodusere de.....

Men som de sier...ingenting er umulig... :p

Skrevet (endret)

Hurtigformatering: Sletter 'innholdsfortegnelsen' til hvor på disken alle filene ligger, slik at operativsystemet ser disken som om den var tom.

Vanlig formatering: Samme som over, i tillegg til å skrive nuller på hele disken. Finner feil i samme slengen.

Så om du hurtigformaterer, så forsvinner alle data (inkl. virus), men de kan lettere gjenopprettes enn om du formaterer på vanlig måte.

Endret av atrax
Skrevet
Så om du hurtigformaterer, så forsvinner alle data (inkl. virus), men de kan lettere gjenopprettes enn om du formaterer på vanlig måte.

Så sånt, så sant...

Konklusjon: Det er uansett ikke noen når det gjelder ytelse på hurtig og grundig formatering, så du kan like greit bruke hurtig formatering :yes:

Grundig formatering kan være nyttig hvis du har en relativt gammel disk (for feilsøking) eller hvis grunnen til at du formaterer er at disken inneholder topp hemlig materiale :p

Skrevet
Vanlig formatering: Samme som over, i tillegg til å skrive nuller på hele disken. Finner feil i samme slengen.

Det er feil. Det skrives ikke nuller. Du kan bruke GetDataBack etter en formatering og finne igjen filer. Det er riktig som Dafe sier.

Det finnes egne verktøy for å nulle ut disken. Vanlig formatering skriver altså kun ny innholdstabell.

• 3 uker senere...
Skrevet

Ah, det høres bra ut. JEg har hurtigformatert maskinen min etter et uheldig forsøk på å kombinere linux og Windows på samme maskin.

Hva program kan en bruke til gjenoppretting? Har noen mailer og noen bilder jeg kunne tenkt meg å hatt tilbake...

Skrevet

Ah, det høres bra ut. JEg har hurtigformatert maskinen min etter et uheldig forsøk på å kombinere linux og Windows på samme maskin.

Hva program kan en bruke til gjenoppretting? Har noen mailer og noen bilder jeg kunne tenkt meg å hatt tilbake...

Hvis du ønsker å ha noen som helst sjanse til å gjenopprette dataene - IKKE legg inn os på den samme disken på nytt eller skriv til den på annen måte, da du risikerer å miste det du savner.

Deretter laster du ned f.eks gratisversjonen av GetDataBack for å se etter om programmet finner filene/de er uskadde. Desverre må du kjøpe programmet om du skal få gjenopprettet filene, men det er ingen dårlig investering hvis du bruker datamaskinen til å behandle viktige dokumenter/spare på familiebilder m.m

For meg funker det ihvertfall glimrende med en disk som en tid hadde utrolige problemer med å holde på partisjonstabellene sine :)

Mvh

Kjetil

Skrevet

Når du sier hurtigformatert, mener du da egentlig lavformatert?

Altså at man blanker ut alle partisjonstabeller o.l. slik at disken opptrer som uformatert?

Eller har du funnet det for godt å hurtigformatere alle partisjonene?

Uansett må jeg si at det må ha vært et veldig lite vellykket forsøk på å ha linux og windows på samme maskin siden du måtte ty til så drastiske tiltak.

Hvis lilo eller grub fucker opp skal det jo alltid være mulighet til å bruke windows plata til å ta tilbake kontrollen over MBR ('fdisk /mbr' anyone?) slik at du skulle kunne boote på normal måte. Men har du fjernet alt blir det vel å prøve det tidligere nevnte programmet i alle tilfeller...

Skrevet (endret)

Altså at man blanker ut alle partisjonstabeller o.l. slik at disken opptrer som uformatert?

Eller har du funnet det for godt å hurtigformatere alle partisjonene?

Uansett må jeg si at det må ha vært et veldig lite vellykket forsøk på å ha linux og windows på samme maskin siden du måtte ty til så drastiske tiltak.

Hvis lilo eller grub fucker opp skal det jo alltid være mulighet til å bruke windows plata til å ta tilbake kontrollen over MBR ('fdisk /mbr' anyone?) slik at du skulle kunne boote på normal måte. Men har du fjernet alt blir det vel å prøve det tidligere nevnte programmet i alle tilfeller...

vet ikke helt hva lavformatert er, men "low level formatting" er vel ca det motsatte av det du beskriver som lavformatert, og "hurtigformatering" er jo å slette filtabeller osv. Formattering fjerner ikke partisjoner. Det er jo partisjonene som må formatteres. Altså gjøres klar i et format som operativsystemet kjenner til.

Endret av werwer
Skrevet

Nei, det er vesentlig forskjell på formatering (hurtig og standard) og lavformatering.

Lavformatering er å skrive over alle sektorer på disken. Det er riktig at da forsvinner partisjonstabeller og alt.

Det man normalt forbinder med begrepet formatering berører ikke partisjonstabellene, de blir intakte.

Begrepet lavformatering kan være litt forvirrende. Lavnivå formatering var et kjent begrep for mange år siden, da diskene var konstruert på en annen måte. Man kunne selv lavnivåformatere, da skrev man inn selve sektorformateringen på disken.

Med de moderne diskene er dette en operasjon som kun kan gjøres på fabrikken.

Dagens begrep betyr noe helt annet, man skriver bare over selve datafeltet i hver sektor.

Skrevet

Tro du meg, jeg prøvde. Med alle tingene jeg kunne tenke hadde noe med boot å gjøre i recovery console. (inkluder /mbr)

Fucket det bare skikkelig opp slik at jeg fikk error loading operating system istedet.

Så dumme meg installerte XP over den kjappformatterte partisjonen, så innså jeg plutselig at ooops, det var kanskje ikke så lurt om jeg skulle ha det minste håp om å finne igjen filene. Så jeg innstallerte det en gang til, på en annen disk.

Skal sjekke det programmet, når og viss og om jeg får opp nettverket igjen. Trist affære det, lastet ned noe som skulle være nettverkskort driver fra sidene til produsenten av mitt hovedkort (som har integrert nettverk). Første gang funket det ikke, så jeg har lastet ned noe her på skolen, brent ut og skal ta med meg hjem for å teste.

Det er det som er faenskap med å flytte, en glemmer å ta med seg viktigere driverdisker.

Heldigvis har jeg ikke noe som kan gjøre meg konkurs på den partisjonen, men mailene og noen bilder hadde vært greit å fått tilbake. Vi får se.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...