Gå til innhold

Celeron 2.8/533 eller den billigste P4/800?


Theo343

Anbefalte innlegg

Og skal jeg først kjøpe P4 kontra Celeron blir det liksågodt en P4/800 basert på northwood som begynner på 1450,-.

 

Jeg har funnet AMD kort med gode Gigabit busser, så spørsmålet nå er om 800FSB, HT, Dual-channel DDR og PAT teknologien til Intel er såpass mye bedre enn AMD sin Nforce 2 Ultra 400 MCP-S1000 at jeg burde velge intel i steden.

Er det noen som har Northwood cpu'er igjen da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har klart å finne noen stykker av northwood-c i forskjellige hastigheter på lager i noen butikker. Samt noen som står 1-3 eller 4-7 dager.

 

EDIT:

Men hvor mye får jeg ut av "800FSB, HT, Dual-channel DDR og PAT teknologien" til Intel? For siden begge løsninger nå gir Gigabit nettbuss så må det gå mer på pris, varmeutvikling og generell ytelse.

 

Det jeg har som alternativ var tenkt en XP-M2400+ 35W(FJQ4C), men ser den har forsvunnet de siste ukene(fulgte med på de siste da). Så da er alternativet en Xp2500+@3200+. Denne gir heller ikke særlig varme selv med en nogenlunde billig vifte.

 

Men spørsmålet er da.. En slik AMD løsning med Gblan buss/dual ddr eller en Inteløsning hvis 800FSB etc. gir meg et stort ytelseshopp.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
P4 prosessorer basert på Northwood kjernen (0,5 Mb minne) er på vei ut. Den rimeligste  P4 prosessorene som faktisk er mulig å få kjøpt er på 2,8 GHz basert på Prescott kjernen (1 MB minne).

 

Celeron D er mye kraftigere enn en vanlig celeron uten "D".

 

Når det gjelder minne passer det aller meste. Dersom du skal ha 1 GB til å begynne med er denne pakken blant de rimeligste.

Den rimeligste P4 CPU'en er 2.4GHz med Prescottkjerne og 533MHz FSB som koster ca 1150Kr boxed

Den P4'en (kalt P4 "A") ligger omtrent likt med en Celeron D 2,8GHz som er 150,- billigere (se testen jeg linket til før i tråden).

 

Jeg tenkte på Windows2003 Web Edition.

Det OS'et har veldig god støtte for HT.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
For å si det enkelt: Ikke Celeron!

Jeg syns Celeron D er meget bra jeg med tanke på at jeg fikk en 2,4Ghz Celeron D, boxed med bra kjøling til 650 spenn. Den yter bra og lot seg lett klokke til 2,7 Ghz. Billig og grei løsning.

Tja..jeg var tydeligvis ikke så heldig..

Satte sammen ett "lagersalg-system" på fredag.. basert på Asus P4S800 og Celeron D 2.4.

Meeeget skuffet.. Lot seg ikke klokke overhodet.. vel.. FSB133 - > 140 er i praksis lik null...

Dette kan godt være HK sin "skyld"... så jeg bør vel gi denne (Celeron D) en sjanse til.. og da på ett Intel-basert kort..f.es. i865G el. i865PE..

Dog skal det sies at denne Celeron D yter omtrent som en XP 2200+ iflg. 3DMark01.. og det er ikke gæern't...når man tenker på ytelsen til Celeron "Northwood"..

Er man like heldig som de på X-bit Labs og kan klokke en Celeron D 2.66 til 3.8..ja da har man fått *mye* prosessor for lite peng...

Så jeg vil ikke si at svaret til trådstarter er så enkelt som "ligg unna Celeron"..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En liten oppdatering...

Var nok jeg som ikke var/er vant til Award bios..evt. den utgaven av denne Bios til akkurat dette kortet... P4S800 med SIS 648FX.

Måtte sette minne til 266 (i denne maskinen står det en DDR333-brikke) og så øke FSB til jeg kom til 166 (fra 133 som er den FSB Celeron D er spesifisert for). Da kjørte minnet på 333. Gjorde den kardinalfeilen å sette minne manuelt til DDR333 i den tro at HK/Bios holdt den der...Prøvde også Auto men med samme resultat. I disse tilfelle ble jo minnet klokket over specs noe denne Kingston-brikken ikke var er istand til.. vel.. den klarte jo noen få MHz..ref. forrige post.

Konklusjon:

Klokking fra 2.4 til 3.0.. og det er virkelig bra med tanke på at jeg kun benytter "boxed" kjøler (og thermopad). Og det er ting som tyder på at den klarer mye mer.. da temp. ikke steg noe mer enn ett par grader.. men da må jeg ha bedre minne...

Så en Celeron D er utvilsomt et godt alternativt til en dobbelt så dyr Pentium 4..

 

Edit:

Jugde litt der... noe ustabilt var det ved 3.0Ghz (FSB166), men ved å øke VCore fra 1.375 til 1.475 klarte CPU'n FSB200..dvs. 3.6GHz..

Da øker temp ca. 10 grader.. så det er jo klart at boxed kjøler ikke holder..

Men det gikk da greit å kjøre både Aquamark og 3DMark01.. :p Ikke de helt stooore forbedringene fra 2.4GHz..men det er klart at denne Celeron D har ett visst potensiale...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Hmm, men skal man ikke overklokke er det kanskje ikke det store behovet? Tenker mer på ren ytelse, varmeutvikling, strømforbruk man får rett ut av boksen. Men kan vel hende at jeg blir fristet etterhvert hvis det viser seg at serveren ikke får for mye varme fra alle diskene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...