Gå til innhold

Angående kildehenvisninger osv.


Anbefalte innlegg

Legger alt for ofte merke til at hver gang en person henviser til en artikkel eller lignende, så kommer motparten med "saklig side azz", "commiesider leser jeg ikke" , "faux news, fair and balanced blahh". Det interresante er da ikke hvilken side artikkelen/informasjonen ligger på, men hva som faktisk står der! Hvis du uten videre stoler på 100 % på informasjon du finner på en side, er du dum.

 

Det blir alltid opp til deg å undersøke videre og finne flere sider av saken. Men tar du alt NRK sier for god fisk, men unnlater å sjekke www.foxnews.com fordi det er høyreekstrem løgn, eller motsatt, da er du virkelig ute å kjøre. Argument som "siden det står på foxnews er det usant", virker som er en utbredt oppfatning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

A+ for bra poeng fjotten. Men, hva er da værst; en som er overkritisk eller en som svelger alt som god fisk? (jmfr: Michael Moore's "historier".)

 

Jeg velger å plassere meg et eller annet sted i hyperspace. Noen ganger avfeier jeg ting som loddrett løgn, andre ganger ja, da svelger jeg alt rått. Jeg prøver å være en åpen kritiker.

:innocent:

Lenke til kommentar

Generellt foretrekker jeg den overkritiske ja. Men selvsagt må man få avfeie ting som loddrette løgner, men om du gjør det fordi det står på klassekampens sider, bør du forsøke å utvide dine horisonter, som det så fint heter.

 

Men jeg er enig, er alltid fristende å ty til denne argumenteringstaktikken hver gang man får litt vanskelig for å forsvare seg i en debatt.

Endret av fjotten
Lenke til kommentar

Vel, enkelte ting klarer jeg rett og slett ikke å ta inn over meg. La oss ta alle de "støtt Israel"-sidene som eksempel. Mange av de er opprettet kun som propaganda fra konservative kristne fanatikere som aktivt jobber for å bekjempe Islam og dens framgang. Her blir den "egentlige saken" borte i higen etter å spre frykt og løgner.

 

Beklager, men jeg klarer det rett og slett ikke. :-\

Lenke til kommentar

Dette er et mer aktuelt tema enn dere kanskje tror. Så en reportasje på TV i går om hvordan barn ikke klarer å skille fleip og fakta når dem bruker internett til å finne informasjon om et emne. Siden brukerne av PRS her på forumet stort sett er eldre enn 16-18 år (håper hvertfall det) klarer de nok å skille Herregud.com ut som en humorside. Problemet er at internett er fullt av sprøyt uten at jeg gidder å eksemplifisere, men man bør minst lese "om oss" delen av siden før man sluker informasjonen rått.

Lenke til kommentar

Er så enig, har lett forå dømme før jeg leser når det dreier seg om sider som linkes til under en debatt, og jeg er helt enig i at det er mye enklere å være kritisk når en side omhandler nope jeg ikke liker enn når det er noe jeg liker. Men nå skal det sies at jeg ofte ikke gidder å lese alt det linkes til overalt, fordi enkelte linker massivt, istedenfor å hente ut det de skal bruke, noe som er meget irriterende!

Lenke til kommentar

Bra tråd-initiativ.

 

Det er en viktig ting man bør huske på, det er å skille mellom påstander og argumentasjon.

 

Argumenter er ikke mer eller mindre gyldig avhengig av hvem som fremsetter dem. Er et argument gyldig, så er argumenter gyldig, selv om det er djevelen selv som fremsetter argumentet.

 

Men påstadene argumentene er basert på er noe helt annet. Her bør man veie sine kilder grundig.

 

Og man bør alltid spørre seg selv, på hvilket grunnlag er argumenter basert. Og man kan også selvsagt la seg lure av gode argumenter, vi er langt fra ufeilbarlige sånn sett.

Lenke til kommentar
en ting som er greit med aviser som Klassekampen og Aftenposten er at de gir seg ikke så voldsomt ut for å være objektive som fks. VG og Dagbladet gjør.

Veldig godt poeng. Leser man noe i vg må man selv finne ut hvilken side av saken som er framstilt best/dårligst.

 

 

I en ideell verden bør man først se på hva som faktisk er fakta, og så et par-tre tolkninger av den.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Syns det er tapelig at FOX skal omtales i samme setning som f.eks. Klassekampen. FOX er USAs mest populaere nyhetskanal, og de er ikke mer "propaganda" enn alle de andre, CNN, ABC, NBC, MSNBC, CBS (hah!) osv.

 

CNN sier at du kan stole pa dem.

FOX sier de er rettferdige og balansert.

 

Merkelig (OK, kanskje ikke) at FOX News omtales mye som "Faux News" men at f.eks CBS ikke kalles "See B.S." like hyppig. :p

 

Spesielt nar CBS har blitt tatt for forfalskning og feilaktige rapporter flere ganger na, og ikke FOX.

 

Attack the message, not the messenger. ;)

Lenke til kommentar

Enig angående Fox Seixon, mente likevel at det var et greit eksempel for å få frem meningen min siden Fox er relativt forhatt blant enkelte. Kunne kanskje byttet ut Fox med Newsmax.

 

 

BTW, et glimrende eksempel på hva jeg sikter til på VG nett akkurat nå:

http://vg.transact.no/Item.asp?GroupID=131...20KL.%2003%3A00

Endret av fjotten
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

For a vise akkurat hva jeg snakket om forrige innlegg, skal jeg bruke VGNett linken til fjotten, hvor vi finner folgende uttalelse:

 

Fox " News " er bare en parodi på nyheter for folk som er så høyrevridd at de ikke lenger har kontakt med virkeligheten. Derfor er de en vits i hele bransjen,...det er det bare Fox selv som ikke vet.

 

:roll:

 

Sa nar CBS bruker falske dokumenter for a angripe presidenten... da er de... hva?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Sa nar CBS bruker falske dokumenter for a angripe presidenten... da er de... hva?

Hvilken president er det du mener?

Hvis CBS er slem med "presidenten" er de like dårlig som de andre mediene.

Stakkars deg. Det norske informasjonsfilteret har totalt blokkert deg fra a vite hva som skjer. Hvilken president? Ehm... han fyren som heter Bush? Hort om han for? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...