Gå til innhold

Ubekreftet datoer på webshopper.


Anbefalte innlegg

Bestilte en powercolor x800xt fra komplett. I går var Ubekreftet

datoen 18.09 og i dag er den 25.09. Har ventet på mange andre produkter og og ubekreftet datoen forandrer seg hele tiden. Begynner å lure på om den betyr noe i det hele tatt eller om det bare er et skittent salgstriks for å lure folk til å sette seg i ventekø.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisan,

 

Siden dette sannsynligvis har allmenn interesse kan vi forklare litt om hvordan dette foregår:

 

Varer som vi er utsolgte for eller som ikke er lansert (men som er i bestilling fra leverandør) får en antatt leveringsdato. Denne datoen er som regel den dagen vi har fått beskjed at varen skal ankomme vårt lager, med et par dagers slingringsmonn. De fleste datoene blir angitt som "ubekreftet". Når det står "bekreftet" på en vare så skyldes dette at vi på en eller annen måte har blitt overbevist om at varen kommer en bestemt dag (f.eks. at vi har mottatt shippingpapirer ved ankomst av containere eller lignende).

 

Så langt burde det være grei skuring.

 

Utfordringen kommer når disse fordømte "ubekreftede" datoene svinger frem og tilbake. Skyldes det at de ansatte i nettbutikkene er noen overbetalte kjeltringer som er ute etter å lure kundene eller bare er genuint onde ? ;) Årsaken er dessverre ikke så fantasifull, det skyldes simpelten at leverandørene har gitt oss feil informasjon, varene har forsvunnet/blitt forsinket i transport eller at det er levert feil. Som regel er årsaken feil informasjon fra leverandør.

 

Nettbutikkene tjener ingenting på at kunder blir misfornøyde med sen levering eller at en ordre "holdes" fordi en vare mangler, så vi hadde gjerne gitt høyre arm eller venstre ben for å få disse datoene korrekte.

 

Flere spørsmål ? Fyr løs :-)

 

Redigert med tips: Det beste rådet/tipset vi kan gi for å minimere/unngå problemet er å bestille ting som er på lager. Ulempen er at det kan være vanskelig for de "hotteste" nyhetene...

Endret av Komplett.no
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Beklager at jeg graver frem en død tråd, men jeg hadde faktisk tenkt å starte en ny tråd om det samme før jeg fant denne.

 

For et par måneder siden forsøkte jeg å gå til anskaffelse av en MX1000. Førstevalget var komplett.no, men de hadde den ikke på lager. Det samme gjaldt de neste fem webshopene jeg sjekket. Det var ikke så lenge til komplett.nos (ubekreftede) dato. Jeg la inn en bestilling og ventet og ventet. Datoen kom og gikk uten at lagerstatusen endret seg før den ble pushet noen uker frem. Dette ga meg en brennende følelse av at komplett.no bevisst hadde satt denne datoen i nær fremtid med det formål beskrevet i den øverste posten. I et utålmodig øyeblikk avbestilte jeg varen.

 

Neste stopp var psdata. "Kun én uke igjen på psdata" (dog ubekreftet), tenkte jeg. Jeg legger inn bestillingen og sjekket lagerstatusen etter noen dager. Datoen var fortsatt ubekreftet, men den var flyttet. Etter noen dager foretar jeg ytterligere en sjekk på lagerstatusen, og igjen får jeg se at datoen er flyttet. Et mønster åpenbarte seg for meg; det var altids akkurat én uke igjen til de fikk varen på lager. Faktisk over en hel måned var det akkurat én uke til de skulle få MX1000 på lager (jeg spesifiserer igjen at dette var ubekreftet dato).

 

Komplett.no har i denne tråden kommet med en forklaring på hvofor datoen iblant endrer seg hos dem, men jeg skulle likt å høre hva slags forklaring psdata har på ovennevnte. Det må jo være hevet over enhver tvil at de gjør dette for å få folk til å tro at varen snart kommer på lager.

 

Det endte forresten med at jeg avbestilte hos psdata og kjøpte musen fra multicom.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...