Gå til innhold

Stor forskjell på PC2100 og PC3200 minne?


WebKnight

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg MSI K8N NEO Platinum og en A64 AMD Athlon 64 3000+. Men jeg har ikke kjøpt meg nytt minne ennå. Det jeg lurer på er hvor stor forskjell jeg vil merke på å kjøpe nytt minne.

 

Har i dag 2x256 PC2100 (Tror det er TwinMos og Cl2,5) Hvis jeg oppgraderer dette til PC3200 minne (eller bedre), hvor mye vil jeg merke det ved bruk av PC'en ?

 

Jeg spiller en del og men jobber ikke så veldig mye med billed-/videobehandling. Dette er det "tyngste" jeg bruker PC'en til, ellers brukes den til surfing, kontorarbeid, høre på musikk osv.

 

Tror personlig ikke jeg vil merke så stor forskjell i den daglige bruken.. Men hva mener dere, minneguruer, bør jeg investere i nytt minne ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ååå, er det raskere :hmm: Er klar over at PC3200 kan kjøre på høyere hastighet, men nå var det ikke akkurat dét jeg lurte på da. Søkte litt på dette før jeg postet her og da leste jeg om DENNE karen som byttet minne men ikke fikk noe bedre ytelse. gikk faktisk ned littegrann.

 

Derfor postet jeg her for å høre om noen har erfaringer med dette.

 

Er det mye og hente på å bytte minne eller er det marginalt ?

 

Gidder ikke å kjøpe nytt hvis jeg ikke merker ganske bra forskjell på ytelsen før og etter bytte..

Lenke til kommentar

Han "karen" kjører med en Athlon xp 2400-m prosessor på ett viaKT400 kort . cpu fsb på 181 .

Og dårlige instillinger .

Kt400 fra via supporterer kun 400mhz på minne mens cpu max 333mhz .

 

Dette kan ikke sammenliknes "i det hele tatt" med pc2100 kontra pc3200 på et A64 Nforce3 250 oppsett.

 

Testen hans sier bare noe om hvor dårlig KT400 for Athlon xp plattformen er med hans kombinasjon.

Lenke til kommentar

Hei, om du vil merke noen forskjell kommer an på hva slags programmer du bruker.

 

Programmer som er båndbreddeintensive vil få en markant økning i ytelsen fra pc2100 til pc3200. (så sant du ikke har noen annen flaskehals, som skjermkort: hvis du har mer enn en flaskehals nytter det ikke å bare fjerne en av dem)

 

Programmer som ikke er båndbreddeintensive vil du nok merke liten forskjell i.

 

Som noen påpekte A64 og athlonxp har helt forskjellig arkitektur. A64 utnytter pc3200 minnet til det maksimale.

Lenke til kommentar
Ja selvfølgelig er PC3200 minne raskere enn PC2100! Har du penger så anbefaler jeg Corsair TwinX3200XL 1024MB. PC2100 minne er helt klart en flaskehals for det nye hovedkortet ditt.  :roll:

Han spurte vel ikke om PC3200 var raskere enn PC2100 men om forskjellen var så stor at det var verd pengene å oppgradere....

 

Forresten, hvordan kan du vite om minnet er noen flaskehans for de programmene spillene han kjører på PC'n uten å vite hvilke programmer/spill det dreier seg om?

 

Edit: Hvorfor foreslå svindyrt minne når du ikke en gang vet om han overklokker, eller vil få noen merkbar ytelseforberdring ut av det?

 

Men anbefaling er å låne en PC3200-brikke på 512MB og teste om han merker noen vesentlig forskjell i de programmene han kjører. Athlon64 bruker skjelden mer båndbredde enn det en minnekanal gir så det går sikkert bra i mange tilfeller med ennå litt lavere båndbredde...

 

Argumentet med "synkront" vs. "usynkront" har falt helt vekk etter at FSB'en ble fjernet og minnekontrolleren sitter direkte på CPU'en.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Ja selvfølgelig er PC3200 minne raskere enn PC2100! Har du penger så anbefaler jeg Corsair TwinX3200XL 1024MB. PC2100 minne er helt klart en flaskehals for det nye hovedkortet ditt.  :roll:

Han spurte vel ikke om PC3200 var raskere enn PC2100 men om forskjellen var så stor at det var verd pengene å oppgradere....

:yes:

 

Først av alt, jeg har et Radeon 9800 PRO (SE @ Softmod) skjermkort.

 

Får vel si litt hva jeg bruker maskinen min til da.

 

Av tyngre ting bruker jeg den til :

Spill (nyere spill som FarCry, Doom3 osv)

Billedbehandling

Har ikke brukt den til videoredigering, men dette er noe jeg vurderer å begynne med..

 

Andre ting jeg bruker den til er webdesign, kontorapplikasjoner, musikk avspilling, se på video og Internet.

 

Edit : la til hvilke spill...

Endret av WebKnight
Lenke til kommentar

Om du bruker det nye minnet ditt videre vil det fungere som en ganske kraftig flaskehals i systemet. Det største problemet blir vel dog at du ikke kan få satt bus-hastigheten ned (til å matche det høyeste minnet ditt klarer) fordi du ikke kan øke multiplieren. Jeg tror du da kan ende opp med å rett og slett miste enstor % av den potensielle CPU-kraften, fordi du må underklokke CPU bare for å ikke å ha en raskere bus-hastighet en minnet ditt takler.

 

Hadde situasjonen vært anderledes, dvs. at du hadde godt minne som var RASKERE en PC3200, så kunne du brukt dette ved å sette NED multiplier (A64 er nemmelig ikke låst mot å sette den nedover), og opp med bus-hastighet. Da kunne du nytt godt av den ekstra ytelsen som minnet kunne taklet.

 

Alt i alt ville jeg absolutt annbefalt deg nytt minne, men hvor mye penger du vil ligge i det er opp til hva du synes er verdt det. Billig PC3200 minne koster ikke mye, men de dyrere entusiast-brikke koster masse (for ikke så mye mer ytelse egentlig). Om du har lite penger så gå for noen økonomi PC3200-brikker.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Stigma: minnebuss og HyperTransport er to helt forskjellige og uavhengige busser. De har hver sine multipliere og kan godt stå ulikt. Man behøver altså ikke å underklokke noe som helst for å kjøpe på PC2100-hastighet.

 

WebKnight: Det høres ut som du har bruk for ganke mye minne og kanskje rakst også. Hvis du kjøper 512MiB PC3200 vil jeg anbefale deg å kjøre noen tester med kun den nye brikken vs. begge brikkene (effektivt 1GiB PC2100) og finne ut hva som lønner seg for deg. (1GiB treg vs. 0,5GiB rask ram)

 

PC4000 har kun noen effekt dersom du skal overklokke. Hvis ikke kan du like gjerne kjøpe PC3200. PC3200 har ofte lavere Latency enn PC4000, noe som er bra for Athlon64-systemer.

Lenke til kommentar

Det skader ikke å prøve å kjøre minnet ditt på 400hmz. Øk cas latency til 3.5, går det prøver du på 3.

 

Opplever du at maskina er ustabil, kjører du på med litt mer strøm på minnet. Mange som overklokker minnet uten å oppleve problemer.

 

Hvis ikke, selger du de gamle twinmos brikkene på qxl, til blod-pris, og kjøper den twinmos pc3200 512mb brikka Komplett har (hadde?) til 695,- (får faktisk 2 for prisen av 1 corsair, og den twinmos'n går klokkerent på 2.5,3,3,6...er vel bare i benchmark en vil merke forskjell på turbo brikkene til Corsair med 2,2,2,5)

Lenke til kommentar
Han "karen" kjører med en Athlon xp 2400-m prosessor på ett viaKT400 kort . cpu fsb på 181 .

Og dårlige instillinger .

Kt400 fra via supporterer kun 400mhz på minne mens cpu max 333mhz .

 

Dette kan ikke sammenliknes "i det hele tatt" med pc2100 kontra pc3200 på et A64 Nforce3 250 oppsett.

 

Testen hans sier bare noe om hvor dårlig KT400 for Athlon xp plattformen er med hans kombinasjon.

Jeg har:

 

MSI KT4V Hovedkort

AMD 2500+ Barton CPU

Twinmos PC3200 2*512 minne

Abit Geforce 3 200ti (skal kjøpe nytt snart)

 

Bør jeg bytte hovedkort? Er det "waste" å ha denne CPU'n og minne, sammen med dette hovedkortet??

 

Er hovedkortene laget for AMD 64 bakoverkompatible med AMD 2500+ Barton CPU? Har ikke råd til ny CPU nå.

Lenke til kommentar
Han "karen" kjører med en Athlon xp 2400-m prosessor på ett viaKT400 kort . cpu fsb på 181 .

Og dårlige instillinger .

Kt400 fra via supporterer kun 400mhz på minne mens cpu max 333mhz .

 

Dette kan ikke sammenliknes "i det hele tatt" med pc2100 kontra pc3200 på et A64 Nforce3 250 oppsett.

 

Testen hans sier bare noe om hvor dårlig KT400 for Athlon xp plattformen er med hans kombinasjon.

Jeg har:

 

MSI KT4V Hovedkort

AMD 2500+ Barton CPU

Twinmos PC3200 2*512 minne

Abit Geforce 3 200ti (skal kjøpe nytt snart)

 

Bør jeg bytte hovedkort? Er det "waste" å ha denne CPU'n og minne, sammen med dette hovedkortet??

 

Er hovedkortene laget for AMD 64 bakoverkompatible med AMD 2500+ Barton CPU? Har ikke råd til ny CPU nå.

Den prosessoren du nå har er basert på Socket A, mens A64 er enten 754 eller 739. Siden A64 er basert på en annen socket vil det ikke fungere.

Lenke til kommentar
Han "karen" kjører med en Athlon xp 2400-m prosessor på ett viaKT400 kort . cpu fsb på 181 .

Og dårlige instillinger .

Kt400 fra via supporterer kun 400mhz på minne mens cpu max 333mhz .

 

Dette kan ikke sammenliknes "i det hele tatt" med pc2100 kontra pc3200 på et A64 Nforce3 250 oppsett.

 

Testen hans sier bare noe om hvor dårlig KT400 for Athlon xp plattformen er med hans kombinasjon.

Jeg har:

 

MSI KT4V Hovedkort

AMD 2500+ Barton CPU

Twinmos PC3200 2*512 minne

Abit Geforce 3 200ti (skal kjøpe nytt snart)

 

Bør jeg bytte hovedkort? Er det "waste" å ha denne CPU'n og minne, sammen med dette hovedkortet??

 

Er hovedkortene laget for AMD 64 bakoverkompatible med AMD 2500+ Barton CPU? Har ikke råd til ny CPU nå.

Noen som vet om maskina mi har noen flaskehalser? Bør jeg bytte hovedkort til f.eks. KT6 eller nForce-kort? :hmm::(

Lenke til kommentar
,21/09/2004 : 15:40] hvis du skal bytte hk så ikke bytt til kt600 men nforce2-ultra400. den cpuen din klokker ganske bra, men da må du ha et bedre hk. med pci og agp lås.

Takker for svar! Men er det noen vits at je bytter? Blir det mye bære me nForce 2, eller bli det nesten itte forskjell?? Er det noen kort du anbefale?

 

PS: Å er PCI og AGP lås?

Endret av ketle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...