Gå til innhold

PC for grafikkbehandling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

3Dracer, av ren nysjerrighet, et dual xeon system vs dual opteron sytem i samme prisklasse, hva vil takle oppgavenen trådstarter spurte om best ? Spør da jeg har fådd en spørsmål angående det samme, sa jeg var usikker på hva vil yte best. Dette da 3D rendering er et felt jeg er usikker på.

 

Til bilderedigering 1 cpu er det vel kjent at intel er beste valget.

Endret av Buddy
Lenke til kommentar
Hvis du skal bruke maskinen til bildebehandlig, 3d modellering og rendring så anbefaler jeg at du IKKE kjøper AMD64, nå tenker jeg ikke på Opteron. Opterons siste prossesor som er 250 slår alt av det Intel har laget, men det koster MYE.

 

Hvis du ikke skal spille så anbefaler jeg deg at du satser på Xeon maskin. Jeg hadde AMD64 3200 før men den var dårlig i Photoshop og 3d Rendring. Solgte hovedkort og prossesor, nå har jeg Asus PC-DL deluxe hovedkort og 2xXeon 3.06 GHz, PC533, 512KB cache.(man trenger E-atx strømforsyning og ecc-reg minne til dual opteron maskiner som er dyrere) Når det gjeller rendring så rendrer jeg dobbelt så fort nå. Mao AMD64 er ikke anbefalt, gå for intel, ikke hør på de som sier at AMD64 er bra. Den er bedre til spill. Hvis du driver profesjonelt med 3d så kjøper du skjemkort fra Nvidia, Quadro serien er absolut å anbefale.

Hvis rendering programmet er laget med støtte for Dual CPU så er det helt normalt at du rendrer dobbelt så fort i et dual system....

 

Hadde fått tilnærmet like mye dobling med dual Opteron som med dual Xeon.

 

og forskjellen i pris på ECC minne veies da opp av forskjellen i pris mellom Opteron og Xeon.

Lenke til kommentar

Et dual xeon system vs dual opteron sytem i samme prisklasse? Husker ikke du må se her og her.

 

Det er ikke normalt at man rendrer dobbelt så fort med 2 prossesorer, det normale er at det går 70% raskere men ikke 105%.

 

Tror ikke at forskjellen i pris på ECC minne veies da opp av forskjellen i pris mellom Opteron og Xeon. Opteron 246 koster 4490,- på komplett, Xeon 3,06 Ghz, 512KB cache koster 3348,-

Endret av 3dRacer
Lenke til kommentar
Hei, du kan f.eks. anskaffe deg en Fujitsu-Siemens Celsius Arbeidsstasjon.

Finnes i flere modeller, der Celsius R og Celsius V er de beste. Leveres i flere konfigurasjoner, og med proffe grafikkkort beregnet til grafisk bruk.
Disse skjermkortene er ikke nødvendigvis gode på spill, men overlegen på sitt område...

Prisene er noe stive, R serien ligger vel fra 20.000 og oppover, mens V ligger vel fort over 30.000 og opp.
Begge disse kan kjøres med dual prosessor og 4-16 Gb minne, og har ofte SCSI løsninger på lagringsmedia.

De har også en rimeligere serie Celsius M med bare mulighet til 1 prosessor, men som også er utstyrt med proffe skjermkort.

Se mere om modellene her:
[url="http://www.fujitsu-siemens.no/new/rl/products/workstations/index_celsius.html"]http://www.fujitsu-siemens.no/new/rl/produ...ex_celsius.html[/url]

Uansett hva du velger sørg for rikelig med RAM, og ett av de proffe skjermkortene

Nvidia Quadro4 Nvidia Quadro FX eller lignende.

Nettulf
Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om veldig heavy grafikk redring så kanskje vente på SLi. Jeg vet ikke om dette skal være så mye bedre, men etter sånn jeg ser det så jobber jo det med 2x GPU og da vil det jo få bedre ytelse. Er jo blitt lagt ut bilde av et sånt hovedkort med Dual opteron også. Men er ikke helt sikker på at dette stemmer. :hmm:

Lenke til kommentar

En ting du bør tenke på, er å få en god service/support avtale. Har dere råd til å vente en uke mens en av PCene er på service? Hva med 2 uker?

 

Innkjøpskostnadene på en PC kan være microskopise sammenlignet med hva dere kan tape på å måtte vente på service. Dere BØR kjøpe PCene fra et sted som kan tilby service på dagen eller dagen derpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...