Gå til innhold

Norsk Tipping & Ølrestriksjoner


Anbefalte innlegg

Hvorfor reklamerer staten for Norsk Tipping, når den er så sykelig opptat av å beskytte individet mot seg selv? Spillegalskap er ikke uvanlig, og statskanalen, NRK, sender pengespill i beste sendetid.

 

Jeg tenker spesiellt på restriksjoner for reklamering av øl, samt restriksjoner på salg av øl. Den største molboregelen her i landet er tross alt forbudet mot å selge øl etter kl. 20.00 i butikkene.

 

Det er heller ikke lov å reklamere for øl. Kun 'lettøl'. Hva er poenget?

 

Det var spesiellt morsomt (tragisk) under hopprennet i holmenkollen, hvor tyske warsteiner var hovedsponsor for verdenscupen, og kunne ikke (i følge norsk lov) reklamere for produktet sitt.

 

Er det ikke på tide Norge kommer seg ut av molbotilværelsen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jo så absolutt. Fikk bakoversveis da en eller annen tulling hylte ut om Hansas sponsing av SK Brann. Skal Hansa-svingen døpes om til Hansa-lettøl-svingen?

Her i Bergen har det jo bestandig vært problemer i forbindelse med Hansa, og hva de måtte finne på å sette navnet sitt på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Enig. Og hvorfor skal man dekke til ølet i butikkene, f.eks? Fordi de Svake Sjeler ikke tåler synet av øl-emballasje etter kl. 20.00?

:!:

 

Det har jeg ikke tenkt på faktisk. Muligens for å understreke at pilsen er off-limits.

Lenke til kommentar

verre at flaske koster minimum 10 spenn (da snakker jeg om øl, ikkeno grans-elg-piss). At reklame er forbudt er jo bare tøv siden merket får reklame selv om det er lett-øl som det reklameres for.

 

en liten sammenligning... i norge får man cola med pølsemenyene, i tyskland kan man få smirnoff ice med pølsemenyene.

Lenke til kommentar
Enig. Og hvorfor skal man dekke til ølet i butikkene, f.eks? Fordi de Svake Sjeler ikke tåler synet av øl-emballasje etter kl. 20.00?

Det er ikke i alle kommuner at du må dekke over ølet lenger. I Oslo så holder det at du enten opplyser skrevet at ølsalget er stengt, eller at ølsalget er åpent/stengt mellom da og da...

 

On topic: helt enig, det er latterilig.

Lenke til kommentar
Hvorfor reklamerer staten for Norsk Tipping, når den er så sykelig opptat av å beskytte individet mot seg selv?

Norsk Tipping er *ekstremt* viktig for norsk kultur og idrett. I fjor ble det delt ut 2.4 milliarder til kultur og idrett i tillegg til 300 millioner til forskning (www.spillemidlene.no)

 

Det er grunnen, enkelt og greit. Inntektene fra Norsk Tipping prioriteres over at noen blir spillavhengige. Det er da også helt på det rene at lotto'n som går i beste sendetid er viktig for Norsk Tipping.

Lenke til kommentar

Ja, så var det dette med Norge og alkoholen da! :blush:

Men som vi jo vet, så har ikke politikerne vilje til å gjøre noe som helst med deres håpløse politikk. Om bare vi kunne få en ny regjering med Carl I. Hagen neste høst... Da tenker jeg ting skulle bli satt på plass. :thumbup:

 

Ølsalg hele døgnet i butikker, kiosker og bensinstasjoner, sånn skal det være.

:thumbup:

Og om så mindreårige da får lettere tak i drikke da, hva så? Heller det enn at de må ty til hjemmebrent og smuglersprit for å få noe å drikke, for det vet vi jo alle, midreårige vil drikke uansett.

Lenke til kommentar
' date='12/09/2004 : 17:14'] Ja, så var det dette med Norge og alkoholen da! :blush:

Men som vi jo vet, så har ikke politikerne vilje til å gjøre noe som helst med deres håpløse politikk. Om bare vi kunne få en ny regjering med Carl I. Hagen neste høst... Da tenker jeg ting skulle bli satt på plass. :thumbup:

 

Ølsalg hele døgnet i butikker, kiosker og bensinstasjoner, sånn skal det være.

:thumbup:

Og om så mindreårige da får lettere tak i drikke da, hva så? Heller det enn at de må ty til hjemmebrent og smuglersprit for å få noe å drikke, for det vet vi jo alle, midreårige vil drikke uansett.

Feil. All forskning viser at økt tilgjenglighet fører til økt forbruk som fører til økt misbruk.

Og ungdom drikker ikke uansett, ungdom drikker ofte fordi de ikke har noe annet å gjøre en lørdagskveld.

Lenke til kommentar
,12/09/2004 : 17:14] Ja, så var det dette med Norge og alkoholen da!  :blush:

Men som vi jo vet, så har ikke politikerne vilje til å gjøre noe som helst med deres håpløse politikk.  Om bare vi kunne få en ny regjering med Carl I. Hagen neste høst... Da tenker jeg ting skulle bli satt på plass.  :thumbup:

 

Ølsalg hele døgnet i butikker, kiosker og bensinstasjoner, sånn skal det være.

  :thumbup:

Og om så mindreårige da får lettere tak i drikke da, hva så? Heller det enn at de må ty til hjemmebrent og smuglersprit for å få noe å drikke, for det vet vi jo alle, midreårige vil drikke uansett.

Feil. All forskning viser at økt tilgjenglighet fører til økt forbruk som fører til økt misbruk.

Og ungdom drikker ikke uansett, ungdom drikker ofte fordi de ikke har noe annet å gjøre en lørdagskveld.

Selv om der er bevvist at økt tilgjengelighet fører til økt forbruk, så mener jeg likevel at det ikke skal gå utover det store flertallet at enkelte ikke greier å kontrollere sitt eget forbruk. Det man får ut av å praktidere en slik tanke om at vi ikke skal ha økt tilgjengelighet fordi det fører til økt forbruk, er en såkalt "Kollektiv-straff"-politikk.

 

Så hva blir det neste: Skal det være ulovlig for folk som går på jakt å kjøpe seg våpen fordi vi har enkelte personer i dette landet som f.eks. ikke kan kontrollere sinnet sitt og dermed kan bruke det til et drap?

 

Var nok ikke verdens beste eksempel akkurat, men du skjønner uansett hva jeg mener, eller hva?

Lenke til kommentar
Hvorfor reklamerer staten for Norsk Tipping, når den er så sykelig opptat av å beskytte individet mot seg selv? Spillegalskap er ikke uvanlig, og statskanalen, NRK, sender pengespill i beste sendetid.

Uh, hvor vanlig er det å ha spillegalskap på Lotto? Jeg ser nok av folk som svir av trygden sin på spilleautomater på kjøpesentere, men spillegalskap på Lotto høres litt drøyt ut.

Lenke til kommentar
Hvorfor reklamerer staten for Norsk Tipping, når den er så sykelig opptat av å beskytte individet mot seg selv? Spillegalskap er ikke uvanlig, og statskanalen, NRK, sender pengespill i beste sendetid.

 

Jeg tenker spesiellt på restriksjoner for reklamering av øl, samt restriksjoner på salg av øl. Den største molboregelen her i landet er tross alt forbudet mot å selge øl etter kl. 20.00 i butikkene.

 

Det er heller ikke lov å reklamere for øl. Kun 'lettøl'. Hva er poenget?

 

Det var spesiellt morsomt (tragisk) under hopprennet i holmenkollen, hvor tyske warsteiner var hovedsponsor for verdenscupen, og kunne ikke (i følge norsk lov) reklamere for produktet sitt.

 

Er det ikke på tide Norge kommer seg ut av molbotilværelsen?

Løsning på inkonsisent politikk, forby reklame for lett-produkter også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...