Gå til innhold

Bilder tatt med Panasonic Lumix DMC-FZ10


Anbefalte innlegg

Dere kan legge ut bildene dere har tatt her:

 

http://galleriet.akam.no/album284

 

Si fra (PM) når dere har lagt ut bilder, så kan jeg vurdere å flytte galleriet deres inn på første side av FZ10-galleriet.

Kjempeflott! Tok faktisk med kamera på vei til jobb i dag for å ta noen teletest serier på lukketider fra 1/100 og lengre (altså ned mot 1/20 sekund).

 

Det jeg gjorde var å sette kamera manual mode og derretter i shutterpriority, slik at jeg kunne tvinge lukketider fra 1/100 og ned til rundt 1/20.

 

Så tok jeg bilder på full tele på de forskjellige lukketidene, alle bilder ble tatt stående med kamera litt foran meg, albuer støttet på siden av kroppen. Hele tiden hadde jeg ISO50 fordi man må sette denne selv når man er i a/s/m modus. (tror jeg benyttet konsekvent ISO50 pga de "lange" lukketidene, må se etter). Uansett, under seriene, var det da kun blenderen som automatisk endret seg for å få best mulig eksponering på bildene.

 

Tok tre slike serier, 2 innendørs og en utendørs, jeg har ikke tatt bilder som ble uskarpe om igjen for å rette på resultatet eller noe slikt, derfor vil man se at et bilde som er tatt med 1/40 kanskje et uskarpt, mens ett som er tatt med 1/30 er skarpt osv (generellt ble stort sett alt skarpt ned til 1/30 sekund men man kan være uheldig innimellom da..).

 

På grunn av at lukketider på 1/100 og ned til 1/20 egentlig er altfor lange til lysforholdene, kan bildene bære preg av overeksponering (kamera ønsket nemlig lukketider på rundt 1/250 for å få bra eksponeringer på full auto). Det er med andre ord ikke en fargemetning/eksponeringstest, men en test av Mega OIS'en for å vise at denne faktisk fungerer som annonsert ;)

 

Glemte usb ledningen i hasten selfølgelig, men skal kjøre de over til pc når jeg kommer hjem å laste de opp jeg. (blir vel rundt kl 18:00 i kveld).

 

Det var ikke meningen å gi deg et "helvete" mlwirak, håper du skjønner det, som sagt synes jeg dere gjør en flott jobb i akam.no ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare tok en kjapp titt på bildet http://galleriet.akam.no/album57/abf som jeg synes ble litt uskarpt. ACDSee sier at 35mm ekvivalent brennvidde var 432mm og bildet var tatt på 1/125s lukkertid. Kan det være årsaken ?

Ja dersom bildene er tatt med tele, vil skarpheten tape seg en del. Ser ut som alle de portrettene er litt uskarpe, men fz10'en er mer uskarp enn de andre, hvorfor vet jeg ikke, men det ser ut som at det er utbedret i fz20.

 

De andre (ikke panasonic) bildene er vel tatt på ca 350mm ekvivalent?

 

Har tatt et testbilde for sammenlikning for sikkerhetsskyld, men det er jo ikke akkurat noen hemmelighet at skarpheten taper seg en del ved telefoto. :)

Endret av znapper
Lenke til kommentar

Både jeg og motivet stod på samme sted, og det er brukt full tele på alle kameraene. På noen av kameraene tilsvarer dette ca 420 mm, på andre ned mot ca. 370 mm.

 

Dette høres kanskje drøyt ut, men husk at den reelle brennvidden på full tele her faktisk bare er 70mm (brennvidden er 6-70 mm på dette kameraet). 1/125 sekund burde derfor bli skarpt selv uten optisk bildestabilisator, og utvilsomt også med bildestabilisator.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...