Gå til innhold

Verdens største permanente "grid"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
hvis man måtte bruke omtrent 70 000 av dagens raskeste datamaksiner for å komme på samme linje.

Hva slags maksiner er det snakk om 6 000stk av da?

Det var snakk om 70000 av dagens raskeste PC systemer. Det finnes mange maskiner som er langt raskere enn en PC. De er typisk basert på PA-RISC, Power, Alpha, MIPS, Itanium, Opteron, Xeon eller SPARC og har gjerne flere prosesorer.

Endret av Knick Knack
Skrevet
da kan de sikkert spille doom 3 med høyest grafikk  :p

Trur ikke skjermkortet holder mål :p

Tviler på det er mer enn noen få skjermkort på hele gridet. Men man skulle i allefall ikke være CPU-begrenset :p Kanskje like greit å kjøre det i software? :p

Men jeg lurer litt på hva hver node består av og hvordan de sammenligner systemet med 70000 PC'er...

Skrevet (endret)
For øyeblikket har de 1MW med strøm tilgjengelig for PCer i etasjen under meg, ca 5000stk. Det største problemet atm er faktisk kjøling, 1MW blir en del varme :)

Jepp, det får du meg til å tro! Hvis man hadde konsentrert 1MW på en plass så får man kokt opp 1 liter vann på under et kvart sekund. (noe rundt 500 ganger kjappere enn på en stor kokeplate)

Under noen forsøk jeg drev med på jobben i fjor så fordampet jeg noen liter vann fra fuktig koks i løpet av noen titalls sekunder med en effekt på "bare" 0,1MW. Gjett om dampsøyla sto i taket i forsøkshallen så det regnet fra taket lenge etterpå. :whistle: 40kg koks nådde 1000°C på bare 20 minutter.

Jaja .. Vi forskere i smelteverksbransjen har det jammen gøy :yes:

Edit: Orker ikke å lage egen tråd om hva jeg driver med... Det blir bare så mye å skrive om :p Og så blir jo selvskrytfaktoren ganske høy av sånnt :whistle:

Endret av Simen1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...