Gå til innhold

Q-Tec , er det virkelig så sucky?


Anbefalte innlegg

Synes det er ganske utrolig at det går an å uttrykke seg så skråsikkert om et kabinett man kanskje har kjennskap til ett eller to av. Det blir ikke bedre når man trolig har behov for mye strøm på grunn av overklokking. Her hos oss har vi over ti maskiner med Qtec, noen av dem har stått på 24/7 i flere år. Det har ikke vært noen større feilprosent på disse maskinene enn på andre maskiner.

 

Utsagnet "Q-tec er dårlig" kan kanskje stemme hvis man legger til "hvis man fikler mye med maskinen, overklokker, monterer inn lys og alt mulig annet rart og kobler vilt inne i kabinettet". Bortsett fra det er kabinettet og strømforsyningen helt grei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

E personlig også fornøyd...

Har en Q-tec 405WPSU, den har jeg hatt i snart 1 år.

Den driver 5stk HD, 1sk R9800Pro, 1stk DVD Brenner, Athlon XP 2500+, +Div Expantions...

Leverer stabil spenning og har ikke hatt noe problemer, har byttet ut vifter pga bråk (til 1stk 80mm Papst, og 1 120mm Mist).

Personlig har jeg som sagt bare god erfaring.

Lenke til kommentar
[quote name='Grev_Rasmus' date='08/09/2004 : 14:55'] [quote]Utsagnet "Q-tec er dårlig" kan kanskje stemme hvis man legger til "hvis man fikler mye med maskinen, overklokker, monterer inn lys og alt mulig annet rart og kobler vilt inne i kabinettet". Bortsett fra det er kabinettet og strømforsyningen helt grei.[/quote]
er ikkje det det denne sida handler om da? [/quote]
Trodde denne siden handlet om Hardware, jeg, bortsett fra Off- topic, da. Men det er klart, mot slike argumenter som det du kommer med kjemper selv gudene forgjevest.
Lenke til kommentar
Trodde denne siden handlet om Hardware, jeg, bortsett fra Off- topic, da. Men det er klart, mot slike argumenter som det du kommer med kjemper selv gudene forgjevest.

Legg merke til at denne posten er under overklokkingsdelen av forumet.

Derfor synes jeg det er høyst aktuelt å blande inn overklokking, da det primært er det diskusjoner her skal gå ut på.

Man kan jo si at dette egetlig er en massiv feilpost også.

Lenke til kommentar

Hadde selv en 350W Q-tec som funket glimrende i et halvt års tid. Etter en runde med heavy oppgraderinger (CPU, skjermkort, lydkort, 2 ekstra HD'er) begynte immedlertid ting å gå til hælv... BSOD og sudden reboots i hytt og pine. Til å begynne med trudde jeg det var noe galt med en av de nyinnkjøpte komponentene, men etter lang tids eliminering og googling fant jeg ut at det var Q-tec'en som ikke takla loaden. Dette til tross for at diverse on-line kalkulatorer for utregning av strømbehov viste at 350W burde vært mer enn nok...

 

Dersom det som skjedde med min Q-tec er representativt for hvordan andre Q-tec'er oppfører seg når de blir litt presset, så er det nok ikke bare overklokkere som bør styre unna, men også relativt moderate gamere.

 

På den andre side, har en kompis som har kjørt med en 550W Q-tec i årevis nå, og han har aldri hatt problem, så...

Lenke til kommentar
Har solgt hundrevis av slike PSU'er, og fått et eller to igjen... På det ene sluttet den ene vifta å gå, det andre ble tatt av lynet...

 

DE bråker, men fungerer bra...

Kjøpt 550watts Q-tec fra Komplett for en god stund tilbake... Den klarte ikke å levere stabil nok volt til cpuen... endte med reset med en gang jeg starta noe som krevde litt av maskinen...

fikk tilsendt ny samme kvelden. Den nye er akkurat like sucky.

Aopen 350watt > Q-Tec Golden shit 550watt dualfan

 

Q-Tec duger til å ilde på desktopen, og systemer som krever under 200watt

Endret av Niclas
Lenke til kommentar

Har hatt Qtec jeg og. Det var da med i kabinettet mitt. Så kjøpte jeg nytt kabinett uten PSU, fungerte helt greit, til jeg begynnte å legge litt mer i maskinen, 2 ekstra harddisker, raskere CPU og CD-Brenner. Maskinen ble mer ustabil og restartet en del. Til nedlastning og idle bruk, eller kontorbruk går det greit. Byttet vifte, samt fikk den til å gå på 7v. Etter en tid byttet jeg til Chieftech som jeg fikk av en venn. Da ble PCen mye mer stabil. Hvis du skal mye stasj i PCen, ikke kjøp Q-tec, er du heldig så vil den vare, men skal du kun drive med kontorbruk og spille kabal, så er Q-tec greit, ja, glemte en ting.... liker du ikke bråk så bør du også styre litt unna, for viften(e) går på full guffe hele tiden.

Lenke til kommentar
Flyttes fra Overklokking -> luftkjøling til mer passende kategori
:yes:
SMS språk
Er et lite problem ja :p

 

***

Q-tec strømf. fungerer helt for de aller fleste helt flott. Noen har tilogmed stabile spenninger, men det er også en litt stor feilprosent (promille?). Har hatt erfaringer med datamaskiner jeg har bygd som ikke har fungert helt flott. Problemet relatert til strømf.! Min sjefs-data ville jeg hold fri for Q-tec. Utover dette vil jeg likevel ikke si " Q-TEC SUGER MÆTT !!!!!!!!!!! "

 

Q-tec er lite foretrukket også hatet her på forumet men en viktig faktor er at mange her på overklokkings forumene tusler litt med overklokking. Noen har maskinene lesset ned med peltier elementer, katoder, vifter osv. For de fleste her er en viftemodd overkommelig. Det er også mange her på forumet som bruker tusenvis av kroner og timer på å få en lydløs datamaskin!

 

Den støyer mest når noen presser de siste watt og livsskitten ut av den! Effekten er som kjent oppgitt på en litt annen måte en noen trodde, og det kan de nok ikke henges for bare settes i litt dårlig lys. Selv sattser jeg ikke på Q-tec, men de duger jo med en modefikasjon. Da til bruk som (eks.) testbenk, vannkjølings objekt osv.

 

Konklusjon. Q-tec er helt greit for den gjennomsnittlige PC bruker.

 

LOZER ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Min Qtech fungerte greit en stund (1/2 år) men etter at jeg flyttet begynte den å bli vanskelig.

 

Tilslutt fikk jeg ikke startet pc'en fordi den ikke leverte nok strøm. Pc'en startet, men når diskene begynnte å spinne opp skikkelig samt dvd og cdrom skulle ha strøm bare slo den seg av igjen og jeg måtte trekke ut kontakten å vente 20 sek før jeg prøvde igjen. Denne farsen gjentok seg 6-10 ganger før jeg fikk startet pc'en "skikkelig". Riktignok leverte den da ikke støm til musen, og skjermen gikk ikke ut av hvilemodus fordi den ikke oppdaget at pcen var i gang.

Etter en reboot (reboot, ikke slå av og på, det ville jo betydd bråk) fikk jeg med meg disse også.

 

Ny strømforsyning ble kjøpt og innstallert rimelig kjapt og siden det har alt vært bra.

 

Så mitt råd er å styre klar av Qtech (og jeg sender stygge tanker til komplett/datakjeden mannen som sa at denne var helt topp)

De 100-lappene jeg "sparte" kunne fort ha kostet meg dyrt (dyrere).

 

Sp+

Lenke til kommentar

Konklusjonen jeg (og MANGE andre) har kommet fram til angående Q-tec er: Enten får du en som virker som den skal; eller så får du en som IKKE virker som den skal. Det ser ut til at kanskje 60% av PSU`ene deres har feil av noe slag. Det er en risiko forbundet med å kjøpe Q-tek. Jeg vil IKKE anbefale NOEN å kjøpe Q-tek. Uansett om du overklokker eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...