Gå til innhold

128-bits Radeon 9800 fra Powercolor


Anbefalte innlegg

Jeg er en av de personene som er så uheldig å ha en av disse 128 bits kortene :( Oppdaget det ikke før det var gått en mnd så ikke noe vei å bytte de heller.

 

Når det er sagt så er det INGEN forskjell på 128 bits og 256 bits når det gjelder ytelse i feks Doom3 og FarCry, da dette er noe jeg har testa selv.

 

Testa med Powercolor R9800 Pro 128 bit og 256 bit på mitt system og det var overhode ingen forskjell i ytelse i omtalte spill

Det kan umulig stemme. Halve minnebåndbredden i tillegg til lavere default clock MÅ påvirke deg i disse spillene.

Det er mulig han kjører med innstillinger som gjør at han uansett er CPU-begrenset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er en av de personene som er så uheldig å ha en av disse 128 bits kortene :( Oppdaget det ikke før det var gått en mnd så ikke noe vei å bytte de heller.

 

Når det er sagt så er det INGEN forskjell på 128 bits og 256 bits når det gjelder ytelse i feks Doom3 og FarCry, da dette er noe jeg har testa selv.

 

Testa med Powercolor R9800 Pro 128 bit og 256 bit på mitt system og det var overhode ingen forskjell i ytelse i omtalte spill

Det kan umulig stemme. Halve minnebåndbredden i tillegg til lavere default clock MÅ påvirke deg i disse spillene.

Det er mulig han kjører med innstillinger som gjør at han uansett er CPU-begrenset.

Jeg testa det på min maskin : AMD Athlon 3200+ 64 bit (10.5 x 225) CPU og 2 x KingMax 512 DDR500 (Hard Core Series)

 

Det er ikke lavere default clock på 128 bits versionen til Powercolor

Lenke til kommentar
Jeg er en av de personene som er så uheldig å ha en av disse 128 bits kortene :( Oppdaget det ikke før det var gått en mnd så ikke noe vei å bytte de heller.

 

Når det er sagt så er det INGEN forskjell på 128 bits og 256 bits når det gjelder ytelse i feks Doom3 og FarCry, da dette er noe jeg har testa selv.

 

Testa med Powercolor R9800 Pro 128 bit og 256 bit på mitt system og det var overhode ingen forskjell i ytelse i omtalte spill

jeg har også testet begge skjermkort, og det var en forskjell på ca 20% i alle benchmarks og

spill jeg testet

så der må det være noe feil, klokkehastighetene er også lavere på 128bits kortene, dette gjaldt ihverfall for sapphire kortene

 

 

har ikke testet i 3dmark03, men i aquamark, der fikk jeg litt over 31FPS mens jeg

med det ordentlige 9800pro kortet fikk 37,7 sånn ca, så det er jo 20% forskjell, noe som

jeg vil si er vesentlig..

 

Kortet kjører jo også på samme mzh på core/minne som 9800SE, forskjellen er at

SE kortet har 4 pipelines, mens 128bit "pro" kortet har 8 pipelines, så kanskje det heller

burde hete 9800SE PRO? rolleyes.gif

 

 

testet i FarCry også:

 

9800PRO

1024x768

run# 0: Average FPS: 56.45

run# 1: Average FPS: 60.67

 

 

"9800PRO" 128Bit

1024x768

run# 0: Average FPS: 43.47

run# 1: Average FPS: 46.99

 

stor forkskjell her også!

Endret av krist2
Lenke til kommentar

hehe, sendte en mail til powercolor der jeg sa at jeg syntes at dette nærmest

var svindel reklame/navn, fikk svar tilbake:

 

Dear User:


Thanks for your valuable suggestion. I will forward your opinion to
associated persons who is in charge of product roadmap assignment.


If you have further opinion, please you can share with us.


Regards,


Kuang Lee Tseng
Field Application Engineer

 

 

:D

Lenke til kommentar
hehe, sendte en mail til powercolor der jeg sa at jeg syntes at dette nærmest

var svindel reklame/navn, fikk svar tilbake:

 

Dear User:


Thanks for your valuable suggestion. I will forward your opinion to
associated persons who is in charge of product roadmap assignment.


If you have further opinion, please you can share with us.


Regards,


Kuang Lee Tseng
Field Application Engineer

 

 

:D

For noe tull. Et typisk "blow-off"-svar. Sannsynligvis ler han så han rister og glemmer så hele saken.

 

Nei, det blir vel NVIDIA for meg istedenfor ATI da. Dette er ikke holdbart.

Lenke til kommentar
hehe, sendte en mail til powercolor der jeg sa at jeg syntes at dette nærmest

var svindel reklame/navn, fikk svar tilbake:

 

Dear User:


Thanks for your valuable suggestion. I will forward your opinion to
associated persons who is in charge of product roadmap assignment.


If you have further opinion, please you can share with us.


Regards,


Kuang Lee Tseng
Field Application Engineer

 

 

:D

For noe tull. Et typisk "blow-off"-svar. Sannsynligvis ler han så han rister og glemmer så hele saken.

 

Nei, det blir vel NVIDIA for meg istedenfor ATI da. Dette er ikke holdbart.

enig. nVidia har endelig begynt å vise muskler. Selv om jeg har 9800pro nå, vurderer jeg faktisk å kjøpe nVidia neste gang. (asso, jeg digger mitt 9800pro, dont get me wrong :p )

Lenke til kommentar

Hentet fra produktinfoen til Sapphire sin 9800 128-bit:

 

(ATI RADEON 9800 Chipset) 128-bit Model

...

256MB DDR-2 or 128MB DDR memory accelerates the latest 3D games

128-bit memory interface removes hardware performance bottleneck and provides end users with faster 3D graphics

325/290 core/mem speed

...

 

Carnifex har altså rett mht core/memory. Dette kortet er marginalt bedre enn 9500 Pro, som kjører på 275/540. Komplett selger dette kortet for kr 1850,-. Noen satser på uvitenhet blant kjøperne, enten det er hos Sapphire eller hos Komplett.

 

EDIT: dette er altså ikke 256 MB kortet, som tydeligvis har DDR-2-RAM, noe som kunne ha gjort det mer interessant. Dette kortet har 128 MB DDR-RAM.

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...