Gå til innhold

Lurer på om skjermkortet mitt er ødelagt

Wizendraw

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en del problemer med pcen min de siste månedene, som jeg har trodd skyldtes defekt RAM. Jeg har imidlertid etterhvert begynt å tro det er skjermkortet som forårsaker det.

Problemene er blant annet at Battlefield Vietnam (som er det eneste spillet jeg spiller) henger seg hele tida. Plutselig fryser alt seg, og jeg må reboote. Generelt sett så virker windows veldig ustabilt.

PCen var nybygd i mai/juni i år, og har følgende spesifikasjoner:

Intel p4c 2.8ghz

Powercolor Radeon 9800pro

1024mb (2x512) of Corsair XMS Twinx 4000-pro dimms

Abit IC7-MAX3

Hvis dette tyder på at det er skjermkortet, så skulle det jo være greit å sende det tilbake til butikken for testing og få nytt... Tenker da på et Nvidia-kort istedet, har fått litt avsmak for ATI (blant annet pga driverne).

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Hvis dette bare skjer i spill, så er mitt rå-tips er at GPU'n din blir for varm. Bruker du org. kjøleren som kom med kortet?

en ting til; har du flashet eller overklokket kortet dit?

Det du kan prøve er å [/b]underklokke kortet litt, hvis det går bra er det mest sannsynlig varmgang i kortet som forårsaker krasjene.

Skrevet
Hei,

Hvis dette bare skjer i spill, så er mitt rå-tips er at GPU'n din blir for varm. Bruker du org. kjøleren som kom med kortet?

en ting til; har du flashet eller overklokket kortet dit?

Det du kan prøve er å [/b]underklokke kortet litt, hvis det går bra er det mest sannsynlig varmgang i kortet som forårsaker krasjene.

Har vannkjøling på CPU, NB og GPU (Waterchill).

Kjører vifta på rundt 5 volt, grunnet støy... iflg. mbm så ligger cpu (2.8 @ 3.2 ghz) på 40-48 grader ved vanlig "lok" (musikk, msn, opera, webcoding, PS). Mulig det er litt høyt..?

Har jo ikke sensor på kortet, så jeg vet ikke temperaturen akkurat der. Skrudde vifta på fullt nå, skal se om det går bedre.

En ting jeg glemte å si istad er at windows har hoppa ut i bluescreen veldig mange ganger i dag. Tror den sier noe om "Driver IRQ is non less or equal" eller no. Har veldig nyinstallert XP, men jeg har aldri opplevd sånne problemer før.

Alt starta vel egentlig etter at jeg satte opp RAID 0 på pcen, med 2x160gb (win ligger naturlig nok på dem). Det som er rart er at jeg ikke installerte win på RAID-oppsettet med en gang, men problemene kom likevel (spillet lå riktignok på RAID hele tida)

Hvis det kan ha noe å si så får jeg bytte tilbake til vanlig oppsett.. :)

PS: Nei, jeg har ikke klokket kortet overhodet (klarte å klokke AGP/PCI litt, ettersom jeg glemte å sette på låsen, men pcen nekta naturlig nok å boote).

Skrevet
Har det lynt noe særlig hos deg i det siste?

V

hehe.. skjønner hva du tenker på.

Nei, jeg har sittet ved pcen de gangene det har lyna mens den har vært på, og ingenting har skjedd. Ellers har jeg kutta strømmen.

Skrevet

Tydeligvis ikke bare under spill ar problemet oppstår?

Har du forsøkte en 'Repair Instal' av OS ditt? Gjøres fra CD'n (W2K & XP)

Prøv dette først (tar 10-15 min, og du beolder alle innstalerte programmer, settinger)

En annnen ting: jeg kjennen ikke til den vannblokka du bruker, men hvis det var som hos meg, så fikk jeg heller ikke ordenlig kontakt med kjernen p.g.a shimmen rundt kjernen. Sjekket dette ? Se litt på denne posten: Radeon

Skrevet

Finnes en enkel måte å finne ut hvor varmt kortet ditt blir, ta med en finger på baksiden av hvor gpu befinner seg (som regel ganske lett å se), nøyaktig i midten hvor det er ingen lodding, er denne markant varm (så du brenner deg) så har du nok problemer.

En annen ting er at vannkjøling ikke er en garanti for stabilitet, bruk gjerne prime95 og se om du får feilmeldinger (noe du sikkert får), da bør du enten klokke ned eller gi mer spenning til cpu. Jeg har selv vannkjøling og trives best på en temperatur på mellom 36C-45C. Har en Xp-m på 240fsb*10 a 1.65Vcore.

Skrevet
Tydeligvis ikke bare under spill ar problemet oppstår?

Har du forsøkte en 'Repair Instal' av OS ditt? Gjøres fra CD'n (W2K & XP)

Prøv dette først (tar 10-15 min, og du beolder alle innstalerte programmer, settinger)

En annnen ting: jeg kjennen ikke til den vannblokka du bruker, men hvis det var som hos meg, så fikk jeg heller ikke ordenlig kontakt med kjernen p.g.a shimmen rundt kjernen. Sjekket dette ? Se litt på denne posten: Radeon

Bruker den originale Waterchill-blokka.

Jeg har ikke så mye tiltro til MS sin defninisjon av "reparere", så det blir evt. en siste løsning.

Skal ta av blokka og titte, men det får vente litt er så mye lok med å kline på AS igjen).

@Malvado: Tok bakpå kortet, det var kjøligere der enn enkelte andre steder på det for å si det sånn. Var ikke sjanse for å brenne seg.

Skrevet
Ok, test i alle fall stabiliteten (bruk gjerne testen i prime95 som bruker masse minne), og eventuelt ta en memtest86.

Skal gjøre det.

Tenker jeg lar pcen stå med Prime i natt eller noe.

Takk for svar så langt! (selv om dere gjerne må si mer hvis dere har flere forslag/kommentarer :p.)

Skrevet

Ta en titt inne i kontrollpanelet til Ati , der inne skal det være noe som heter vpu recover, i noen tilfeller kan det være greit å ha det skrudd av.

Hvordan gikk det med prime95 testen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...