Gå til innhold

Mobilabonnement på nett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig i at det kan være hardt å skille ut den billigste operatøren, siden dette totalt avhenger av hva man bruker telefonen til, men er helt enig i at Talkmore er billigst jevnt over.. Jeg valgte talkmore og er veldig fornøyd, de har en hyggelig og hjelpsom kundeservice... Har hørt historier om Mobyson, om at de er treige og lite hjelpsomme, noe som er ganske skummelt, siden de er såpass ferske på markedet..

 

flott test! kommet mange nye aktører på markedet.. da er det ganske aktuelt å velge det billigste..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nettleverandør

En annen faktor er hvem de forskjellige operatørene leier nett fra.

Talkmore, Mobyson og OneMobile leier nett fra NetCom

Chess og Sense leier nett fra fra både Telenor og NetCom

 

http://privat.telenor.no/dinesider/default...a=goPriserMobil[/url]]Chess Communication AS, Sense Communications International AS er både registert i Telenor Mobil og NetCom's nett. Prisene bestemmes utifra hvor kunden var kunde før de ble Chess eller Sense kunde.

Dekning

Hvis dekning er viktig, ville jeg gått for Chess eller Sense med Telenors dekning. Alle vet vel at Telenor her best gjennomsnittlig best dekning (selv om dette varierer fra sted til sted)

 

Prisen det koster å ringe til deg

Dessuten er det dyrere for Telenorkunder å ringe til NetCom sitt nett (dum Telenor policy!)..

Dette er en ganske viktig faktor hvis foreldrene til ungdom under 18 (og over 18) bruker Telenor både på mobil- og hjemmetelefonen, da vil det være fordelaktig for de å velge Chess.

Fordi ungdom og studenter helst ikke bruker de dyrbare tellerskrittene sine på å ringe hjem til mamma. Hvis de vil ha kontakt med foreldrene så bruker mange metoden: bølleringing (dvs: ringe ett ring og legge på), eventuelt bruker de noen øre på å sende melding eller ringe å si: "ring meg?"

 

Foreldre ringer som oftest opp igjen, og dermed må de betale for tellerskrittene. Hvis man ringer med ett abbonement fra Telenor Mobil så koster det 0,55 kr ekstra å ringe til andre mobilnett (les: NetCom)

 

Ringer man fra Telenor fasttelefon så gjelder disse prisene til de forskjellige nettverkene:

Telenor: kr 1,18

NetCom: kr 1,62 - 0,44 dyrere

Tele2: kr 1,84 - 0,66 dyrere

Teletopia: kr 1,89 - 0,71 dyrere

Endret av BeachDumb
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Fordi ungdom og studenter helst ikke bruker de dyrbare tellerskrittene sine på å ringe hjem til mamma. Hvis de vil ha kontakt med foreldrene så bruker mange metoden: bølleringing (dvs: ringe ett ring og legge på), eventuelt bruker de noen øre på å sende melding eller ringe å si: "ring meg?"

Hvis de først har mobiltelefonen i hendene (leser meldinga) så ringer de nok sansynligvis også opp igjen med mobilen. (Dvs. at det er mobilpriser som gjelder og ikke fasttelefonpriser)

 

Og forresten: Hvor mange er det som fortsatt har fasttelefon? Mine foreldre har i hvertfall kuttet det ut, og flere blir det vel, særlig nå som IP-telefoni er på full fart inn.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

jeg har tenkt å bytte til talkmore eller mobyson men hvis jeg skal ha talkmore så har de ikke lading fra tlf enda, det kommer om noen mnd sa support. jeg har nå et you only abb med 1,65 pr min uansett hvem jeg ringer. ingen mnd avgift og 0,46 pr sms.

 

vil det egentlig lønne seg for meg å bytte til talkmore med nummerportering ? jeg synes hvertfall det virker sånn, jeg vil vel spare det inn på et år elller noe.

 

jeg sender kanskje ca 10 sms el no pr dag og ringer så lite jeg kan men det blir nok 10-15 min pr uke kanskje. alltid til mob hvis det går.

Endret av 2mass
Lenke til kommentar

En litt mindre test jeg gjennomførte for å se hva som lønner seg for meg, bytte til telenor djuice, eller talkmore. Jeg har hatt netcom fra før. Ellers sender jeg helt klart mest meldinger, ringer litt kort til annen mobil og så og si aldri til fastnett. Jeg har ikke brukt mye tid på dette, så jeg tar bare med sentrale faktorer. Har altså valgt å sammenligne talkmore, testvinneren, mot helt groteskt dyre telenor dejuice man for all del bør styre unna. Hvertfall i følge artiklene på disse sidene. Jeg har basert prisene til telenor ut ifra tilbudet om 1000 "ringekroner" for 500kr.

 

Pris overføring fra netcom: Gratis pluss 50 gratis SMS

Talkmore: 199 kr (litt usikker)

 

Til annen mobil/fastnet telenor:0,995 / 1,995

talkmore: 0,8/0,8

Startpris samtale telenor 0,295

Talkmore: 0,69

(Med andre ord er telenor billigst under 2,3 min, og talkmore billigere over)

 

SMS telenor: 0,345

talkmore: 0,43

 

MMS telenor: 1,25

talkmore: 1,95

 

GPRS: talkmore 15 kr pr MB

gprs telenor: 10 kr pr MB

 

Annet pluss minus Telenor: gratis kundeservice (så vidt jeg vet) 24 timer i døgnet.

annet pluss talkmore: Følelsen av å støtte de små aktørene, i motsetning til den litt skitne følelsen av å støtte telenor.

 

Med andre ord ikke voldsomme forskjeller, allikevel vil jeg si at telenor djuice er best til mitt bruk sammenlignet med talkmore. Synes derfor at uttrykkene i artikkelen "Dump kontantkortet!" virker litt fjerne. "Man trenger ikke en doktorgrad i økonomi for å forstå at det er store summer å spare på å gå bort fra Telenor og Netcoms kontantløsninger", "Telenor er den største prishaien".. Vel jeg trengte ikke en doktorgrad for å se at de store økonomiske givinstene uteblir for mitt bruk. "Kontantkortbrukere hos både Netcom og Telenor får redusert support" er et annet utsagn. Jeg har erfaring fra både et abonnement og kontantkort hos netcom, og merket ikke forskjell. Hos telenor har jeg fått svar etter sekunder, men det kan være at jeg har hatt flaks. Det er sikkert andre tjenester som samtaler til utlandet osv jeg ikke har tatt med, men de vil ikke være av særlig betydning for meg.

Endret av hungry hippo
Lenke til kommentar
Pris overføring fra netcom: Gratis pluss 50 gratis SMS

Talkmore: 199 kr (litt usikker)

299 kr hvis du skal ha med deg nummeret.

 

Synes du burde støtte lille TalkMore, for uten Chess, Mobyson og TalkMore så tror jeg neppe Telenor Djuice hadde hatt de prisene de har nå...

Lenke til kommentar

Alle dere som regner med de store "supertilbudene" fra telenor og netcom nå..dere glemmer en ting.

 

De er tilbud.

 

Og de varer ikke.

 

Dvs at når du har brukt opp dine tilbudskjøpte 1000,- i ringetid, så blir alt plutselig dobbelt så dyrt.

 

Og da er det vel penger å spare?

 

Talkmore sine priser varer.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Alle dere som regner med de store "supertilbudene" fra telenor og netcom nå..dere glemmer en ting.

 

De er tilbud.

 

Og de varer ikke.

 

Dvs at når du har brukt opp dine tilbudskjøpte 1000,- i ringetid, så blir alt plutselig dobbelt så dyrt.

 

Og da er det vel penger å spare?

 

Talkmore sine priser varer.

Nemlig. utnytt det så lenge det varer. jeg for min del sitter nå med et You Only abb som koster dobbelt så mye som talkmore i minuttet: 1,65 til mob og fastnett, og har tenkt å bytte til talkmore. virker som et bra valg synes jeg.

Lenke til kommentar
Pris overføring fra netcom: Gratis pluss 50 gratis SMS

Talkmore: 199 kr (litt usikker)

299 kr hvis du skal ha med deg nummeret.

 

Synes du burde støtte lille TalkMore, for uten Chess, Mobyson og TalkMore så tror jeg neppe Telenor Djuice hadde hatt de prisene de har nå...

DET er et veldig godt og valid argument, som jeg også delvis tok med i teksten. De gode prisene går på bekostning av samvittigheten. Når det er sakt har jeg sett en reportarsje om han som startet Chess, og han virket ikke akkurat som en ydmyk idealist :D. Det er nok ikke motivasjonen til å befri nordmenn fra den voldsomme urettferden relatert til høye mobilpriser som har gjort ham rik. .

 

Argumentet om at tilbudene ikke varer er et heller tvilsomt argument etter min mening. Hvorfor skal jeg gå over til et dyrere abonnement nå på grunn av det? Ved ikke å ha en innbetalingsavgift på 299 går man ikke i tap om man vil bytte senere. Hvis man er av typen som raskt brenner av 1000 kroner, kan man kjøpe mange kort mens tilbudet er. det er en frist på 15 måneder å bruke opp disse, og hvis man fyller på på nytt for en liten sum før risen går ut starter man på en ny femtenmånedersperiode.

 

Personlig kommer jeg nok til å kjøpe to kort, 2000 kr holder en god stund med mitt forbruk og rentetapet blir ikke stort med dagens verdier.

Endret av hungry hippo
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
×
×
  • Opprett ny...