Gå til innhold

posten.no ala. pony express


Anbefalte innlegg

Kan godt forstå frustrasjon over treig postgang, jeg er en av mange som har irritert meg stort over somling og utrolig ineffektive rutiner. Der er riktig som det påpekes, postgangen varier etter hvor en bor i landet. Selv er jeg bosatt på Sørlandet. Bestiller jeg noe fra Vest i landet, så har jeg stort sett pakken dagen etter. Men bestiller jeg noe fra Øst, f.eks Sandefjord - så har jeg pakken 3-4-5 og 6 dager etter at avsender har postlagt den. Jeg har en viss forståelse for vanskelige forhold i Norge, landet vårt går "opp og ned" i tide og utide. Men som flere nevner, om en ser på postgang i utlandet - så er det utrolig mye mer effektivt, det er ikke til å komme i fra.

 

Selv får jeg i tide og utide tilsendt pakker fra Taiwan - og disse bruker rimelig nøyaktig 3 dager fra de er sendt - til de blir levert på døra mi. Har opplevd å få pakker derfra etter 2 dager!! Noe er galt når Postverket i Norge må ha 6 dager på å sende ei pakke fra Øst til Sør i landet vårt - jeg mener, det er ikke SÅ mange mil det handler om. Et tog bruker ca 4 timer på samme strekning, en bil ca det samme. Hvorfor skal det da ta opptil 6 dager å transportere en pakke? Det er da innlysende at noe er veldig lite effektivt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Posten er trege på grunn av at enkelte av dem som jobber der, burde finne seg noe annet!!

 

Det er et faktum at enkelte (ikke alle) av dem som jobber på gølvet i posten, gir fullstendig blaffen. de som gir blaffen, er den direkte årsaken til at ting går tregt.

Når det stopper opp en plass, går det utover neste person, neste person osv.

 

Jeg kjenner flere som jobber i posten, der er det mye rart å høre.

 

Eks. Ringer du til posten og spør om det er mulig for posten å finne pakken som ligger på omfordeling, så sier de "nei, det har vi ikke anledning til".

 

Jeg ringer til mine bekjente og spør om de kan, "joda det er ikke noe problem det, men vanligvis gidder vi ikke"

 

Vi trenger konkuranse på post tjenester i Norge. Posten er så store og trauste, og med så mange overflødige og late medarbeidere.

 

Hadde de fått konkuranse på å levere pakker og post, så ville holdningene til enkelte av dem som jobber der kanskje endret seg.

 

Jeg kunne tenke meg amerikanske tilstander i Norge, der er konkuransen på Post tjenester heftig, og service deretter. (har jeg hørt av bekjente i USA, men ikke opplevd selv)

 

V

Lenke til kommentar
er fornøyd med postgangen.

bestiller varen hos netshop, de sender samme dag.

dagen etterpå så henter jeg varen på postkontoret i kopervik.

men prisene kan de godt gjøre noe med :)

Hei,

 

Løyent det - vi bor samme plass men mine pakker er 5 dager underveis fra Sandefjord, mens du får pakker på et døgn fra Sandefjord. Nekter å tro det.

 

Har du et pakkespor-skjermdump du kan vise os?

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Det burde jo vaere mulig aa faa konkurenter innen postgang i Norge ogsaa. Her i USA har vi utrolig mange forskjellige selskaper aa velge mellom og det foerer til at prisene blir holdt paa et moderat nivaa (helt sinnsykt mye lavere enn i Norge) og de er mer serviceinstillte. Det med at Norge er saa geografisk forskjellig fra USA er jo bare tull. Noen steder i USA er omtrent som Norge med store avstander, fjell og daarlige veier. F.eks her i Montana hvor jeg bor, men det forhindrer oss ikke i aa ha treg postgang. Har faatt pakker tilsendt fra California, Florida og Nevada og ingen av gangene har det tatt mer en 3 dager foer pakken naadde meg.

 

mvh: Oyvind

Lenke til kommentar

Bestilte en slik dør til dør bedriftspakke for en liten stund siden, med et headset i (fant ut at det ville være raskere enn vanlig servicepakke). Den kom de og prøvde å levere klokken halv to, da var jeg dessverre ikke hjemme. Så de tar pakken med tilbake til postkontoret og jeg har en lapp i postkassen. Jeg finner den når jeg kommer hjem (1500) og drar straks til postkontoret for å hente pakken. De sier at den ikke er registrert i postkontoret i det hele tatt. Jeg drar hjem og sjekker nettsporet, den sier at pakken er innlevert ved postkontoret klokken 1450 altså 10 minutter før jeg i det hele tatt kom til postkontoret! Jeg drar så tilbake til postkontoret for å spørre hvor pakken min er, de sier så at den ble INNLEVERT altså postet igjen. Klokken 1800 er den igjen registrert i oslo! Den ble altså sendt til meg ved mitt postkontor for å komme tilbake til meg igjen neste dag. Da kunne jeg endelig hente min pakke etter stort surr fra posten sin side... (de var riktignok raske med forsendelsen....

 

Bare se på denne pakkesporingen... denne

Lenke til kommentar
Mye mulig jeg husker feil, men var ikke poni-expressen raske?

Tenker på tv-serien for en haug år siden... :roll:

De var raske ja. Var. Noen ganger virker det som Posten fremdeles bruker hest (eller esel) til å frakte pakker.

 

Dette er slik som ofte skjer med bedrifter i monopol-situasjoner. Tenk bare tilbake på Telenor. De sa før at de drev det så bra som overhodet mulig. Nå har prisene sunket dramatisk, men de tjener fremdeles bøttevis med penger. Hvis Posten får en reell konkurent, vil nok de også skjerpe seg kraftig.

Endret av Darth Kjell
Lenke til kommentar
Det burde jo vaere mulig aa faa konkurenter innen postgang i Norge ogsaa. Her i USA har vi utrolig mange forskjellige selskaper aa velge mellom og det foerer til at prisene blir holdt paa et moderat nivaa (helt sinnsykt mye lavere enn i Norge) og de er mer serviceinstillte. Det med at Norge er saa geografisk forskjellig fra USA er jo bare tull. Noen steder i USA er omtrent som Norge med store avstander, fjell og daarlige veier. F.eks her i Montana hvor jeg bor, men det forhindrer oss ikke i aa ha treg postgang. Har faatt pakker tilsendt fra California, Florida og Nevada og ingen av gangene har det tatt mer en 3 dager foer pakken naadde meg.

 

mvh: Oyvind

genialt

 

Min påstand bevist

 

Vi trenger konkuranse.

 

 

Vi må lage et opprop fra hw.no`s brukere. Sende det polittikere...noe slikt.

 

Posten i Norge må så hatten passer snart.

En skal ikke godta at brev\pakker tar lengre tid, selv om en bor grisgrent til.

Posten har i sine konsesjons papirer klare retninglsinjer og frister.

Overholdes ikke disse, skal de ha bøter.

 

V

Lenke til kommentar

Nå må vi huske at mye av pakkene vi får fra USA, er sent som ekspress og ofte med budfirma. Vi betaler gledelig $30 for en liten pakke. Dette blir en tjeneste vi her på berget finner rimelig. Men for amerikanere er det nesten like dyrt som tilsvarende tjenester koster i norge. For ja, vi har ekspress her også hvis vi bare betaler for det...

Brevpost (ground) tar bortimot en måned til norge, og da er det plutselig ikke så kjapt når man tenker på at flyturen ikke tar mange timer.

Lenke til kommentar
Brevpost (ground) tar bortimot en måned til norge, og da er det plutselig ikke så kjapt når man tenker på at flyturen ikke tar mange timer.

Hei,

 

Ja - og dette skyldes sikkert at posten blir fraktet med sejlbåt over Atlanten i motvind??

 

Jeg kan opplyse dig, at i Danmark (for 30 år siden) tok det 3-5 dager for en pakke fra København til Hirtshals å nå frem. Det til trods for, at togene og postbilerne kørte like fort dengang som nu.

Grunden til at det tok så lang tid var, at PostDanmark var gennemsyret av råtenskab, folk der ikke gad jobbe og alle var i familie med hverandre. (Dette galt også de andre statseide bedrifter: TeleDanmark, Danske StatsBaner og Danmarks Radio). Man fik simpelthen ikke job i disse bedrifter, hvis ikke man krydset av nederst på ansøkningsskjemaet, hvor de spurgte om man hadde familie der jobbet eller tidligere hadde jobbet i bedriften. (egen erfaring).

 

Så var der plutselig noen dygtige politikere der fik øynene opp for problemet og fik gennemført en total omstrukturering av PostDanmark - koste hva det ville (underskud hvert årsiden da). Denne totale omstrukturering og innføring av ny og moderne teknologi, har ført til at PostDanmark i dag er kåret som verdens hurtigste og mest effektive postvesen. Dette skyldes ikke konkurrence - for der er nesten ingen. Det skyldes heller ikke at avstandene er blit mindre i Danmark. Lande som Nederland og Belgia har mye mindre avstande mellem ytrepunkterne end Danmark, men de ligger langt nede på listen.

I Danmark jobber Posten 24/7 og man får den service man betaler for.

 

Edit: Vil bare tilføje at posten i Danmark (i byerne) fremdeles deler brevpost og hentelapper ut på sykkel og springer opp på 5. etasje og hiver inn brevet gennem brevsprekken i døren og man har ikke kollektive postkasse-stativer på byggefelterne som her.

 

Der må nok et politisk inngreb til her i Norge - før det kan bli bedre. :wallbash:

 

Et lite pip fra en gammel dansk!

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...