Gå til innhold

Vold på PC spill over grensen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et problem med å drepe hunder i spill, vet ikke helt hvorfor men slik er det værtfall.

Tror jeg aldri har drept en hund med overlegg i noen spill, i resident evil var det noen zombie hunder og dem hadde jeg ikke noe problemer med å avlive da jeg bare så på de som monster. I SoF sprang jeg bare forbi de få stedene du møter hunder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Glad noen (nintendo) klarer lage underholdende spill uten å nødvendigvis tøye grensene for hvor mye blod man kan putte inn i et spill..

Ikke at det ikke finnes mange underholdende spill med vold, men om vold i seg selv er hovedelementet synes jeg det er noe som skurrer...

ja.. rart det der... Synes faktisk Mario til Nintendo 64 er et av de mest underholdende spillene jeg har spilt i hele mitt liv.. men jaja, det er nå meg.

Mario har alltid vært underholdene.

Vold er ikke nødvendigvis det første elemente jeg ser etter i et spill, men når jeg kjøper et FPS spill går jeg etter hvor bra grafisk det er, gameplayet og om det er "realistisk" noe jeg finner som et positivt pluss i mange spill. SOF serien har vel ikke vært like bra om du kjempet mot søte kosebamser som forsvant når en kule traff dem?

Max Payne synes jeg egentlig er perfekt balanse mellom alle elementene i det som jeg setter som et bra FPS spill. Kjempe gameplay, passe vold (uten total overdrivelse) og en story jeg aldri har sett maken til. Dette er konge bra spill.

Lurer på hvordan HL2 blir i forhold til vold. Noen som har noen "ideer"?

Skrevet (endret)

Max Payne.

Første gangen jeg spilte det, ble jeg sjokkert.

Når "jeg" i starten av spillet finner dama mi og min 1år gammle barn ligger drept på soverommet.

Det var en stygg scene.

Njaal

Endret av Njaal[NOR]
Skrevet (endret)
Vis du har en slik skjør psykisk helse at du ikke klarer å skille mellom spill og virkelighet, da er ikke voldelig spill noe for deg.

Litt usikker på om det er meg quoter, men jeg synes jeg må svare uansett. Det jeg beskriver i innlegget mitt gjenspeiler ikke at jeg har skjør psyke. Jeg har sett værre ting enn tarmer som henger på utsiden, så det er sagt. Det jeg prøver å si er at spill kan være minst like gode, selv om det ikke blir så ekstremt. Har ikke noe som helst problem å spille slike spill som SOF. Synes det er gode spill, og de har gitt meg mange timer god underholdning. Selvsagt lo jeg også når jeg så det for første gang. Men spørsmålet er bare om det er nødvendig for å gi oss spilere god underholdning? Egentlig har det ikke plaget meg, men jeg kom på det når spørsmålet ble stillt. :)

Spill kan ikke lages grusommere enn virkelgheten uansett...

Endret av Shotgun
Skrevet

Kommentar til Shotgun:

Og da har du i mine øyne skjønt poenget. Bare fordi teknologien er der til å lage virkelig blodige ting på en skjerm så betyr ikke det at utviklerne nødvendigvis må ta i bruk mest mulig ekstreme virkemidler.

Man kan i enda større grad lage blodige filmer i dag, men det skjer heldigvis sjelden.

De som har trukket frem Nintendo som et godt eksempel er jeg også helt enige med. Et godt actionspill må da ikke "drukne" i blod for å være et godt spill.

Skrevet

Shotgun:

Var ikke ment til deg eller noen på dette forumet ;)

Men jeg mener det slik at vis du ikke er i stand til å skille mellom fiksjon og virkelighet, da er det ikke noe lur ide å spille voldelige spill. Det er men til alle :D

Skrevet
Bare fordi teknologien er der til å lage virkelig blodige ting på en skjerm så betyr ikke det at utviklerne nødvendigvis må ta i bruk mest mulig ekstreme virkemidler.

Dog må det være lov for spillutviklere å bruke "blod" for å oppnå at spilleren opplever historien som det er ment.

Og igjenn vil jeg dra inn mario som lykkes veldig godt med å komme videre i historien ved å hoppe på motstanderene, men for eksempel manhunt(annet spill som er tidligere nevnt) ville det å hoppe på motstanderen så han ble flat ikke hatt den effekt på historien som utviklerene ønsket å skape.

Skrevet
men for eksempel manhunt(annet spill som er tidligere nevnt) ville det å hoppe på motstanderen så han ble flat ikke hatt den effekt på historien som utviklerene ønsket å skape.

Men, da de lagde Manhunt tenkte de ikke: "nå skal vi lage dritbra gameplay, med grafikk og effekter som passer til gameplayet"

de tenkte: "nå skal vi lage et ultravoldelig spill, la oss finne et gameplay der vi kan gjøre dette så grotesk som mulig"

Skrevet
Shotgun:

Var ikke ment til deg eller noen på dette forumet ;)

Men jeg mener det slik at vis du ikke er i stand til å skille mellom fiksjon og virkelighet, da er det ikke noe lur ide å spille voldelige spill. Det er men til alle :D

Da snakker vi samme språket. :)

Skrevet
Bare fordi teknologien er der til å lage virkelig blodige ting på en skjerm så betyr ikke det at utviklerne nødvendigvis må ta i bruk mest mulig ekstreme virkemidler.

Dog må det være lov for spillutviklere å bruke "blod" for å oppnå at spilleren opplever historien som det er ment.

Og igjenn vil jeg dra inn mario som lykkes veldig godt med å komme videre i historien ved å hoppe på motstanderene, men for eksempel manhunt(annet spill som er tidligere nevnt) ville det å hoppe på motstanderen så han ble flat ikke hatt den effekt på historien som utviklerene ønsket å skape.

Poenget er at det er utviklerne som også står for manus og historie.

Det er derfor så enkelt som at man ikke legger opp til at det skal sprute abnorme mengder med blod og gørr i et spill.

Dataspill står i en rekke land i fare for at der kan komme langt strengere lovverk. I såfall vil vi risikere dyrere spill, forsinkede spill og kanskje færre spill.

Ser man på gameplay kan jeg ikke fatte hvorfor enkelte er så sabla opptatt av at ting skal være mest mulig brutalt. Dette er jo noe nettopp Mario-spillene har vist - at godt gameplay ikke har noe med bruken av effekter.

Skrevet

Helt enig med deg heales. Men de bruker bare virkemidler som vi spillere vil ha. Det er forsåvidt greit, men jeg er redd det kommer til å gå for langt. Jeg også liker at det skjer ting når jeg skyter, men jeg er ikke helt sikkerpå hvor det vil ende? Jeg synes det er et vanskelig spørsmål. Men det er morro å høre forskjellige meninger. :thumbup:

Skrevet
Jeg har et problem med å drepe hunder i spill, vet ikke helt hvorfor men slik er det værtfall.

Tror jeg aldri har drept en hund med overlegg i noen spill, i resident evil var det noen zombie hunder og dem hadde jeg ikke noe problemer med å avlive da jeg bare så på de som monster. I SoF sprang jeg bare forbi de få stedene du møter hunder.

Liker heller ikke å drepe dyr. :thumbdown: Ett unntak er hundene MOHAA, de er jo så utrolig dårlig lagd at det ikke gjør meg noe å pepre noen kuler i dem. Men i feks FarCry er det noen koslige griser som tusler rundt, de ser realistiske ut. Kan ikke drepe dem, de er jo så gossete! :blush: Så grafikk og hvordan ting ser ut har mye å si...

Skrevet

rulleguru:i tilfellet med manhunt er det basert på en bok,

Det er derfor så enkelt som at man ikke legger opp til at det skal sprute abnorme mengder med blod og gørr i et spill.

Hva er galt med blod og gørr hvis det passende beskriver hva som skjer i spillet?

Dataspill står i en rekke land i fare for at der kan komme langt strengere lovverk. I såfall vil vi risikere dyrere spill, forsinkede spill og kanskje færre spill.

Det er riktig det, men jeg synes nå at de som lager dataspill skal ha den kunstneriske friheten som bøker og film har.

Ser man på gameplay kan jeg ikke fatte hvorfor enkelte er så sabla opptatt av at ting skal være mest mulig brutalt. Dette er jo noe nettopp Mario-spillene har vist - at godt gameplay ikke har noe med bruken av effekter.

Vet du om noen mere effektiv måte å illustrere at man er i et voldelig miljø enn å servere noen brutale scener? Spillutviklere vil at du skal oppleve historien i spillet, og det er ikke alltid fluesopp og skilpadder passer inn i storyen.

Men de bruker bare virkemidler som vi spillere vil ha.

Den delen kan jeg være enig i, dog er jeg ikke så redd for retningen utviklinga går i.

Biffer'n:

Har ikke noe problem med å drepe dyr generellt, katter, griser, fugler, mm. dør like gjerne av mine kule som monster og mennesker. For meg gjelder det bare hunder.

Skrevet

Synes ikke spill blir så realistiske at det går inn på meg. Skvetter kanskje hvis jeg møter på noe uventet, men hey det gjør du på kino også.

Hvis det begynner å bli virtual reality med nær virkeligheten omgivelser, rekyl i våpenkopier du holder og sånn, så begynner det nok å sive inn litt frykt selv om jeg vet det er kunstig.

Skrevet
Var på Elkjøp i Trondheim på tiller for ei stund siden..

der står det at de boikotter voldelige spill

sto å så etter spill, der fant jeg solider fortune 2, farcry, doom3 (faktisk)

hitman++++

dere kan jo ta en titt på linken her: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...roductpage_text

nå skal vi ikke slenge inn Elkjøp's sleipe triks inn i en seriøs debatt, men ja.. der var det noen voldelige spill ja.. hmm.

Skrevet
Vis du har en slik skjør psykisk helse at du ikke klarer å skille mellom spill og virkelighet, da er ikke voldelig spill noe for deg.

Der sier jeg meg enig. :yes:

:yes: yup. SOF var konge! Er ingen spill som er for sterke. Fiction er fiction med desverre finnes det svake sjeler som muligens lar seg påvirke av disse spillene. Vet ikke tallt men det må sikkert være 1 av 100.000 mennesker. Just a wild guess. :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...