Gå til innhold

Vold på PC spill over grensen?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg lurer bare på følgende:

Eksempel 1:

Alle syter over at folk klager for mye på vold på PCl spill som Doom 3 og lignende, å burde bruke sine ressurser på andre ting.

Eksempel 2:

I USA blir spill nesten bestandig koblet opp mot en kriminell handling fordi handlingen lignet på noe en figur i et spill gjorde.

Men la oss vri litt på steika:

Er det spill du har spilt, hvor du plutselig har følt "nå gikk det litt vel langt syns jeg"

mens du har sett igjennom en volds sekvens? Rams opp hvilket spill dette var, å si begrunnelse.

Takk for hjelpa.

mvh:

nyskjerrig.

PS: Konsoll spill diskuteres her:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=289037

Endret av Xanitra
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Soldier og Fortune. Spesiellt ener`n. Ser ikke noe poeng i å lage et spill hvor man ser at tarmene henger på utsiden. Spillet var bra det, det er ikke det jeg mener, men jeg reflekterte litt over det jeg så. Ellers så er det ikke noe annet spill jeg kommer på hvor jeg har undret meg noe spesiellt.

Skrevet

Spill er og forblir spill. Fiksjon. Jeg har aldri "stusset" over noe jeg har spilt.

Men jeg kan godt gå med på at spill som Soldier of Fortune, Postal (1 & 2), Manhunt. Er jo ekstremt voldelige. Men se på GTA, det er jo ett spill alle elsker. Men hva er det man gjør? Dreper helt uskyldige folk rundt på gatene.

Hvis man skal reflektere/realisere tanken på fiksjonelle spill vil jeg klart si GTA er verre enn Manhunt. GTA dreper man uskyldige. Manhunt dreper man kriminelle :innocent:

Men helt klart. Spill som er "uber"voldelige har stor sjanse for å miste kvalitet p.g.a. dette.

Skrevet

Vis du har en slik skjør psykisk helse at du ikke klarer å skille mellom spill og virkelighet, da er ikke voldelig spill noe for deg.

Jeg synes at volden i SOF spillene er akkurat slik den bør være. SOF serien hadde ikke blitt det samme vis personene bare datt om, og forsvant.

Vold, eller voldelige scener, i spill, er noe som skaper en atmosfære i hele serien.

Slik som Max Payne, han dro på en skikkelig manhunt etter de som tok livet av kona og barnet hans, er dette overdrevent vold? Nei, det skaper atmosfære i spillet slik at vi som søker etter det i spillet skal finne det, og like det.

Sier bare igjen, klarer du ikke å skille mellom fiksjon og virkelighet bør du holde deg unna voldelige spill.

Skrevet

Jeg synes det er helt klart at utviklerne og distributørene har et moralsk ansvar for hva de gir ut. Dette går stort sett bra også, men det har jo vært enkelte titler som med fordel kunne vært gjort annerledes.

Mest kritisk er jeg til GTA-serien som jeg innholdsmessig mener er totalt forkastelig søppel. Selve GTA-konseptet ville nok fungert like bra selv om Rockstar hadde gjort konseptuelle og innholdsmessige endringer.

Skrevet
Vis du har en slik skjør psykisk helse at du ikke klarer å skille mellom spill og virkelighet, da er ikke voldelig spill noe for deg.

Der sier jeg meg enig. :yes:

Skrevet
se på GTA, det er jo ett spill alle elsker. Men hva er det man gjør? Dreper helt uskyldige folk rundt på gatene.

Pleier å gjøre oppdragene jeg, der er det som oftest "mening" i drapene. De du dreper er slemme.

Skrevet
Jeg synes det er helt klart at utviklerne og distributørene har et moralsk ansvar for hva de gir ut.

Du har selv ansvaret for at hva du kjøper. De som gir ut spillene har ikke noe ansvar i det hele tatt. Om ikke vi kjøper spillene, så lager ikke de oppfølgere til de. Det er jo en grun til at man finner oppfølger til GTA, SOF og Doom.

Det blir helt feil å si at de som lager og utgir spill har noe moralsk ansvar for hva de utgir. Det er penger i det de lager, og vi kjøper det. Om vi ikke liker spillet, la vær å kjøpe det.

Synes ikke det er rett å legge skylden over på de som lager spillene, de oppfyller bare de krav som vi som spillere setter. Vi krever mer vold, og får det. Hvor har da utgivere og de som lager dette noe moralsk ansvar?

Skrevet

Eneste gang jeg har tenkt over det er den dama på splinter cell 2.

Don't ask questions Fisher, shoot her now!

Æææææ, alstå.

*klikk, heisen begynner å bevege seg*

Blir enormt stresset og drar fram pistolen.

PANG og der ligger hun, akkurat det synes jeg ble sykt.

Skrevet

Har aldri reagert på et spill som "for voldelig".

Spill er spill , og jeg klarer å skille virklighet fra fantasi...

For å være ærlig synes jeg det er gøy med voldlige spill , vet ikke helt hvorfor, men det blir en mer "realistisk" følelse... det var noe nytt med SOF , der vi kunne skyte av deler på folk, var ganske lei av de allminlige dødsanimasjonene , og litt blod på veggen bak de :p

Skrevet

Har noen sett på salgstallene til Manhunt etter framside stoffet på vg.. gutt 17 dreper gutt 14 inspirert av Manhunt! Da stormet folk til butikkene for å kjøpe akkurat det spillet! Vi vil ha det voldelig og får det voldelig! Jeg bare elsker sånne spill! Hva er gøy da vist den du skyter ikke blør eller skriker eller noe..? jo la dem skrike og hyle å vri seg i smerte til du evt. setter hagla mot hue å blaffer av eller simpeltenn bare tar å hopper litt på hue hans!

Det er en grunn til at det er 18 års grense på mange av spilla, å de som er 18 år klarer som regel å skille mellom spill og virkelighet!

Skrevet

Ok, på tide at "topic starter" sier noen ord.

Jeg startet denne topicen for jeg synes emnet er intressant. Hvis jeg skal sette fingeren på noe synes jeg kanskje at noen aspekter med GTA 3 Vicekunne de kanskje spart oss for.

Når du skyter en kis i hodet og zoomer inn med sniper rifla, ser du hodet detter av (forsvinner) og blodet spruter ut i takt med pulsåra.. Eller når du banker folk med balltre, og blodet spruter...

Dette er noe som de gjorde mer detaljert og mer grusomt på Vice, enn på det første 3D GTA spillet.

Bortsett fra det, har ikke jeg hatt noen tanker rundt det med vold, og er enig i at de som ikke klarer å skille mellom spill og virkelighet bør ikke røre slik form for underhondling overhodet... men da kan jo det samme sies om film også.

Skrevet
Jeg synes det er helt klart at utviklerne og distributørene har et moralsk ansvar for hva de gir ut.

Du har selv ansvaret for at hva du kjøper. De som gir ut spillene har ikke noe ansvar i det hele tatt. Om ikke vi kjøper spillene, så lager ikke de oppfølgere til de. Det er jo en grun til at man finner oppfølger til GTA, SOF og Doom.

Det blir helt feil å si at de som lager og utgir spill har noe moralsk ansvar for hva de utgir. Det er penger i det de lager, og vi kjøper det. Om vi ikke liker spillet, la vær å kjøpe det.

Synes ikke det er rett å legge skylden over på de som lager spillene, de oppfyller bare de krav som vi som spillere setter. Vi krever mer vold, og får det. Hvor har da utgivere og de som lager dette noe moralsk ansvar?

Det er grunner til at der finnes masse lover og regler for hva som kan publiseres eller ikke.

Du forfekter synspunkter som heldigvis er sjeldne.

Enhver som publiserer åndsverk har både et moralsk ansvar, og de har også ymse lovpålagte ting de må forholde seg til.

Skrevet
Har noen sett på salgstallene til Manhunt etter framside stoffet på vg.. gutt 17 dreper gutt 14 inspirert av Manhunt! Da stormet folk til butikkene for å kjøpe akkurat det spillet! Vi vil ha det voldelig og får det voldelig! Jeg bare elsker sånne spill! Hva er gøy da vist den du skyter ikke blør eller skriker eller noe..? jo la dem skrike og hyle å vri seg i smerte til du evt. setter hagla mot hue å blaffer av eller simpeltenn bare tar å hopper litt på hue hans!

Det er en grunn til at det er 18 års grense på mange av spilla, å de som er 18 år klarer som regel å skille mellom spill og virkelighet!

jo.. men når vet vi "når vi setter for mye pris på underholdningen" om du skjænner hva jeg mener?

vet du det?

Skrevet

Glad noen (nintendo) klarer lage underholdende spill uten å nødvendigvis tøye grensene for hvor mye blod man kan putte inn i et spill..

Ikke at det ikke finnes mange underholdende spill med vold, men om vold i seg selv er hovedelementet synes jeg det er noe som skurrer...

Skrevet

Veldig sant Hyrlen! Kunne ikke være mer enig. Man ser jo så mye dritt på nyheter. Slik at vold i spill der man vet alt er fiksjon kan strekkes så utrolig langt.

Soppene i Mario er faktisk en utrolig genial ide. Det er fluesopper, Mario "dreper" disse, ergo lærer småbarn at disse er slemme. Skal ikke spises.

Skrevet
Glad noen (nintendo) klarer lage underholdende spill uten å nødvendigvis tøye grensene for hvor mye blod man kan putte inn i et spill..

Ikke at det ikke finnes mange underholdende spill med vold, men om vold i seg selv er hovedelementet synes jeg det er noe som skurrer...

ja.. rart det der... Synes faktisk Mario til Nintendo 64 er et av de mest underholdende spillene jeg har spilt i hele mitt liv.. men jaja, det er nå meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...