Gå til innhold

Doom 3 ER krevende


Anbefalte innlegg

Vel, la inn Doom 3 her om dagen, og kjørte i gang med mitt vannkjølte Radeon X800XT PE (moddet fra Pro) kort.

 

Første inntrykket var vanvittig bra, bildet var drit pent.

 

Men så begynnte problemene. Plutselig fikk jeg artifacts, og VPU recover slo inn selv om kortet er uklokket.

 

Min teori er at minnebrikkene blir for varme under load fra doom3 uten kjøleribber på. :ohmy:

 

Men, da er spørsmålet: Hva gjør Doom 3 mye mer krevende enn f.eks. Far Cry? :hmm:

 

Any points of view?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette er ett kjent problem med nye ATI kort som kjører doom3, hvis du søker litt på www.planetdoom.com sine forumer så vil du se at flere har løst problemet ved å underklokke kortet sitt (selv om det ikke er klokket i første omgang).

Dette problemet kan beskrives som teknisk feil ved ATI og har ikke dukket opp før fordi doom3 er det spillet til nå som har krevd mest av skjermkortet og dets komponenter.

 

For all del ikke spill med artifacts, dette er ikke sunt for kortet....

Lenke til kommentar
Men dette gjelder kun med vannkjølte kort som ikke har kjøling på rammen?

X800 har ikke kjøling på ramen med orginalkjøler heller.

 

 

 

Trådstarter:

Har du prøvd å bruke ATI Tool til å sette opp hastigheten på viften?

 

Jeg merket på kortet mitt at viften ikke spant opp uansett hvor mye jeg klokket og varmt kortet ble. Kortet er lydløst orginalt, så jeg tror ikke forskjellen vil bli veldig stor om du justerer opp hastigheten til 70-80%, men kjølingen blir mye bedre.

Lenke til kommentar

9800 PRO @ XT.

Skiftet nylig fra VGA Silencer til vannkjøling (Reserator 1), før dette hadde jeg en VGA Silencer på kortet. Med luftkjøling nådde jeg 440/380 (core/mem). Med vannkjøling kan jeg bare glemme og OC i det hele tatt; bare artifacts.

 

Min teori er at det er for lite bevegelig luft på ram'en på kortet med vannkjøling.

 

Stille ble det dog.. btw, har ramsinks på.

 

Kortet generere noe inn i h*** mye varme i DOOM3.

 

mvh r.

Lenke til kommentar

Det kan også ha noe med at Doom3 bruker hardwaren på en ny måte.

Carmack varslet noe slik her

 

Carrmack:

A note on overclocking: it is very likely that overclocked configurations that "play everything else perfectly" will start to show problems on D3 due to new usage patterns. Everyone is of course free to do whatever they want with their own hardware, but don't complain to us...

Lenke til kommentar
Men dette gjelder kun med vannkjølte kort som ikke har kjøling på rammen?

X800 har ikke kjøling på ramen med orginalkjøler heller.

 

 

 

Trådstarter:

Har du prøvd å bruke ATI Tool til å sette opp hastigheten på viften?

 

Jeg merket på kortet mitt at viften ikke spant opp uansett hvor mye jeg klokket og varmt kortet ble. Kortet er lydløst orginalt, så jeg tror ikke forskjellen vil bli veldig stor om du justerer opp hastigheten til 70-80%, men kjølingen blir mye bedre.

Hvis du hadde lest skikkelig ser du at jeg har vannkjøling, og jo, x800 har kjøling på ram orginalt.....

 

Har btw. bestillt ramcoolers fra 3dfxcool som kommer onsdag, skal se om d blir bedre da....er klar over at mulig orsak er modden....som nevnt i første post....

Lenke til kommentar
Men dette gjelder kun med vannkjølte kort som ikke har kjøling på rammen?

X800 har ikke kjøling på ramen med orginalkjøler heller.

 

 

 

Trådstarter:

Har du prøvd å bruke ATI Tool til å sette opp hastigheten på viften?

 

Jeg merket på kortet mitt at viften ikke spant opp uansett hvor mye jeg klokket og varmt kortet ble. Kortet er lydløst orginalt, så jeg tror ikke forskjellen vil bli veldig stor om du justerer opp hastigheten til 70-80%, men kjølingen blir mye bedre.

Hvis du hadde lest skikkelig ser du at jeg har vannkjøling, og jo, x800 har kjøling på ram orginalt.....

 

Har btw. bestillt ramcoolers fra 3dfxcool som kommer onsdag, skal se om d blir bedre da....er klar over at mulig orsak er modden....som nevnt i første post....

Mitt powercolor x800Pro VIVO hadde ikke kjøling på ramen. Kan du vise meg et bilde av et x800 som har kjøling på ram? Jeg har nemlig ikke sett noen.

 

Siden du har vannkjøling hjelper det nok ikke å øke hastigheten på viften nei.

Endret av formann
Lenke til kommentar

Dette er kortet med referansekjøleren til ATI. Her kommer det ganske så tydelig frem at RAM ikke har noe kjøling. Jeg vil ikke engang si at det ser ut som den har kjøling.

 

card.jpg

 

Ingen av de som har referansekjøleren til ATI har kjøling på ramen. ATI sa selv rett før kortene kom ut, at GDDR3 fint klarte seg uten kjøling på de aktuelle hastighetene.

Endret av formann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...