Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor overtar Tiscali AS


Anbefalte innlegg

Alle er "kunder" av Telenor på en eller annen måte ;-) Så vidt jeg vet er det ingen ISP'er i Norge som klarer seg _helt_ uten Telenors kapasistet på den ene eller andre måten. Til og med NGT (som stort sett leier samband av BaneTele) må betale såkalt Telelosji (leie av fysisk plass på sentralen) til Telenor :-P (for å ikke snakke om kobberparet fra sentralen da)

Og jeg ler av Netcomkunder som sier det samme, det de (tydeligvis) ikke vet er at Netcom leier masse sambandlinjer av Telenor mellom de få basestasjonene sine. Litt off topic, men...

Xactly--- det er her kjernen til mange problemer ligger. TeleNor "arvet" infrastrukturen frs Staten det vil si oss skattebetalere. Denne arven har de brukt til å melke oss for alt de kan; først med skyhøye telerskritt, så med ISDN og nå med bredbånd.

Heldigvis er det flere og flere kraftselskaper som legger fiber, det vil i det minste redusere Telenors innflytelse (les melking) til et minimum.

Hadde Telenor brukt disse pengene til en skikkelig satsning på ny teknologi og ikke minst på å skaffe skikkelige linjer rundt om i landet så kunne dette forsvares, men så er ikke tilfellet.

 

Ingen andre leverandører kunne funnet på stunt som feks. nedlastingsbegrensninger....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er visst en del her som mener at Telenor burde bruke masse penger på å legge raske linjer til der de bor. Da vil jeg minne om at Telenor er en børsnotert bedrift. En børsnotert bedrifts mål nummer 1, 2 og 3 er å tjene penger til sine eiere. Slik at å mene at å mene at Telenor bør investere i et ulønnsomt prosjekt, trenger man ikke 5 år på NHH for å skjønne er utopi.

 

Hvis det hadde vært penger å tjene på å bygge ut raske linjer, så hadde teleselskapene gjort det for lenge siden. (Det har de i bedriftsmarkedet.)

 

Som noen foreslår, så kunne staten spyttet i pengene som trengs for at det skal bli tilstrekkelig lønnsomt å drive et høyhastighetsnett. Da vil jeg ønske lykke til med å overbevise stortingspolitikerne om hvorfor det er viktig å kunne laste ned musikk, filmer og programmer.

 

De som har et seriøst behov for rask nettforbindelse, har også råd til å betale for det.

Lenke til kommentar

Hadde Telenor brukt disse pengene til en skikkelig satsning på ny teknologi og ikke minst på å skaffe skikkelige linjer rundt om i landet så kunne dette forsvares, men så er ikke tilfellet.

 

Ingen andre leverandører kunne funnet på stunt som feks. nedlastingsbegrensninger....

UPC gjorde det visstnok nå nylig på ûber-lowprice produktet Chello Light.

Lenke til kommentar
:hmm:  Kan jeg nå si opp mitt tiscali abb før bindings tiden utløper og slippe det heftige gebyret?? 728/128 er ikke særlig itråd med mitt "behov".

 

Ngt linje ADSL Delta 2400 (2400/640)  til 498/mnd frister mer... eller

ADSL Delta 3000 (3000/704)  til 598/mnd

 

Siden jeg har ca 6 mnd binding igjen vil det koste ca 2000 i kutte tiscali linja..  :thumbdown:

 

 

Håper det kommer en utvei gjennom denne saken..!!

Ved fusjoner er det vanlig at alle kundene fra det oppkjøpte selskapet følger med, med hud og hår, forpliktelser og alt mulig.

 

Tror ikke du finner noen "løsning" på ditt problem med denne fusjonen.

Håper bindingstiden blir borte. Det har skjedd meg en gang før på et mobilabonnement. Zalto ble kjøpt opp av Telenor, og vips så slettet de bindingstid som en kompensasjon.

 

Tiscali har funket greit for meg, og har gjort det jeg kan for å velge andre selskaper enn Telenor på mine tjenester. Er av den oppfatning at monopol (selv om ikke Telenor er det, de har bare høy markedsandel) ikke gavner oss forbrukere og ikke er samfunnsøkonomisk riktig.

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er hva som vil skje med oss eksisterende tiscali kunder.....vil vi bli telenorisert? Og om vi må over på telenor kan vi muligens nekte å fortsette......

1. Du har ikke kontrakt. Du kan velge akkurat som du vil.

 

2. Du har kontrakt. Du har kontrakt med Tiscali, ikke Telenor. Du kan derfor beholde de eksisterende kontraktsbetingelsene ut kontraktsperioden.

 

Men hvis Telenor tilbyr seg å gjøre dere om til vanlige Telenor-kunder, så er det å anbefale å svare ja. Telenors ADSL-produkter er meget konkurransedyktige for tiden, men det kan endre seg.

Lenke til kommentar

Hvordan blir det "praktiske" med Tiscali kunder her da ? Tiscali har jo som kjent et "transparent" adsl modem hvor du via dhcp kan kjøre 3 maskiner me den switch o.l og ha hver sin tiscali ip på disse. Telenor har jo fremdeles PPPoE og kjører nå på NAT router og gir bare 1 ip utad. Må jo lure litt... :yes:

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er hva som vil skje med oss eksisterende tiscali kunder.....vil vi bli telenorisert? Og om vi må over på telenor kan vi muligens nekte å fortsette......

De har jo så godt som identiske priser og flere tjenester , norton, icanal, 24/7 support osv. Hvorfor nekte? Du får jo mer for pengene.

Lenke til kommentar
Og jeg som nettopp skiftet fra Tiscali til Telenor. :roll:

 

Spørsmålet blir om Telenor vil videreføre abonnementsformen til Tiscali slik den er nå eller om de vil "overføre" abonnentene så de får samme pakke som Telenor sine kunder.

"Vi håper at Tiscalis kunder vil oppleve at de fortsatt får et konkurransedyktig tilbud, med mange spennende og avanserte tjenester. Telenor har blant annet markedets beste sikkerhetsprodukter inkludert i abonnementene, og bredbåndskundene får tilgang til innholdportalen iCanal med innhold som spill, musikk og video," sier Morten Karlsen Sørby.

 

Indirekte sier de jo der at kundemassen blir overført til Telenor og dems abonnement. Men det er nok en god stund frem i tid.

På lang sikt ønsker de neppe å drifte to plattformer av økonomiske og praktiske årsaker.

Lenke til kommentar
Men hvis Telenor tilbyr seg å gjøre dere om til vanlige Telenor-kunder, så er det å anbefale å svare ja. Telenors ADSL-produkter er meget konkurransedyktige for tiden, men det kan endre seg.

Telenor vil aldri bli konkurransedyktige imo. Med den kundeservice og teknologi de tilbyr pr idag, pluss mitt generelle hat til Telenor, tror jeg at jeg må gå langt før jeg velger de igjen.

 

Kanskje litt offtopic, og useriøst, men når en aktør i markedet har over 50% andel, så er ikke det bra for konkurransen. Min erfaring med Telenor er stort sett bedrift, og jeg går ut i fra at den i utgangspunktet skal være noe bedre enn privat.

Lenke til kommentar
TeleNor "arvet" infrastrukturen frs Staten det vil si oss skattebetalere. Denne arven har de brukt til å melke oss for alt de kan; først med skyhøye telerskritt, så med ISDN og nå med bredbånd.

Staten, dvs. oss selv, eier fortsatt litt over 57% av Stjelenor. 54% av Staten v/ NHD, og 3,2% av Folketrygdfondet.

 

Litt konspirasjonsteorier:

 

Det vil si at Staten praktisk sett bruker Stjelenor som en innkrever av penger fra befolkningen - "alle" betaler til noe Stjelenor om de har en aktiv stjelefonlinje inn i huset sitt (kan sammenlignes med et statlig sugerør...), og det har de aller fleste her i landet. Med andre ord blir det en slags skjult skattlegging, overskuddet går jo blant annet til fordeling mellom eierne - og Staten er største eier.....

 

Staten legger også rammebetingelsene for utbygging av bredbånd. Og det er klart Staten ikke vil ha så forbanna mye konkurranse, når de sitter og tjener grovt på at de selv eier den største aktøren på markedet. Og når denne aktøren tilogmed er det eneste alternativet for mange folk, så kan man nesten si at det ikke eksisterer noen reell konkurranse - fordi folk ikke har noe valg.

 

Stjelenor sitter med bukta og begge endene - og det vil de gjøre så lenge Staten sitter som både eier, og som utformer av rammebetingelsene. Folket har betalt for Stjelenor - det er fortsatt folkets eiendom, selv om en del av det er på private hender (er det ikke merkelig at private kan overta det du og jeg har betalt i dyre dommer for, og attpåtil tjene grovt med penger på det??) og folket bør derfor også få noen goder igjen for det de har betalt.

 

Isteden blir vi avspist med SKYHØYE abonnementspriser, 159,- for PSTN-linje, og hele 239,- for ISDN-linje... pr. måned. Tenk hvor mange telefonabonnementer det er her i landet... og som betaler ut av ræva hver måned? Og hvis du har tatt til fornuften og ikke er kunde av Stjelenor lenger, så ikke tro at du ikke betaler Stjelenor likevel...

 

Selv har jeg Stjelenor (jeg vet, jeg er gal....!) ... både fasttelefon (ISDN) og ADSL. Jeg vurderer å kutte ut fasttelefonen, fordi jeg bruker den så lite at det faktisk er halvparten så dyrt for meg å ringe samme antall minutter med mobiltelefon - men da blir ADSL'en min 70 kroner dyrere i måneden...

 

Hvorfor det?

 

My 2 cents...

 

EDIT: Dette var j*vlig off-topic... :p

Endret av jendor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...