arnesef Skrevet 24. desember 2004 Skrevet 24. desember 2004 hadde sikkert vært greit å legge til shn filer, da dette er et filformat som vokser(er ikke veldig utbredt enda)
Bruun Skrevet 25. desember 2004 Forfatter Skrevet 25. desember 2004 Hvis jeg skulle tatt med alle utbredte formater så ville listen være ganske lang. Selv vet jeg ikke hva .shn brukes til.
OBServer Skrevet 3. januar 2005 Skrevet 3. januar 2005 SHN = Shorten, som er et lossless format for komprimering av audio. Les mer om SHN på Audiocoding.com
andesam Skrevet 12. januar 2005 Skrevet 12. januar 2005 Reagerte litt på at du annbefalte å installere en codec pakke. Utifra mine erfaringer er det mye bedre å installere VLC Media Player, det spiller av alt av kodede filmer (hvertfall det jeg har vært utfor) uten at man trenger å installere noe kodek.
Bruun Skrevet 12. januar 2005 Forfatter Skrevet 12. januar 2005 Reagerte litt på at du annbefalte å installere en codec pakke. Utifra mine erfaringer er det mye bedre å installere VLC Media Player, det spiller av alt av kodede filmer (hvertfall det jeg har vært utfor) uten at man trenger å installere noe kodek. Joja... Jeg har aldri prøvd VLC selv, men har hørt mye positivt om det. Jeg legger det uansett til i guiden. Takk for tilbakemeldingen
miCro Skrevet 14. januar 2005 Skrevet 14. januar 2005 Kanskje du også kunne nevnt at med XviD, DivX og AC3-filtere installert kan man spille av sikkert 97% av filene man kommer over? Jeg synes slike pakker kan inneholde mye unødvendig man egentlig ikke trenger, i noen tilfeller har faktisk codecpakker forhindret meg i å få avspillt visse typer filmer.
Glasgrekar Skrevet 26. januar 2005 Skrevet 26. januar 2005 Bare for å være pirkete, så kan jeg presisere at 001, 002 osv. filer er ACE ikke RAR filer. RAR filer er som det står nevnt ovenfor kalt RAR, R00, R01, R02 osv. Dette gjør da selvfølgelig ingen forskjell for mannen i gata, eller ved tastaturet om du vil, da WinRAR pakker ut ACE filer. Den eneste forskjellen man vil oppleve er at WinRAR ikke har lagt til automatisk fil assosisjon til disse ACE filene som er bare en anne type komprimerings teknikk. Sånn så fikk jeg sagt det og. Åssen lager man dette filarkivet med delte filer da? r01, r02 osv.... Finnes det en guide/infoside som forklarer dette enkelt og greit? Mvh Kenneth
Bruun Skrevet 26. januar 2005 Forfatter Skrevet 26. januar 2005 Du lager et nytt kabinett med Winrar og velger at den skal deles opp i så og så store filer. Du kan også gjøre dette med et eksisterende kabinett. Kunne godt laget en liten guide her nå med noen bilder, men Norge skal spille landskamp i håndball nå så maybe later
Glasgrekar Skrevet 26. januar 2005 Skrevet 26. januar 2005 (endret) Du lager et nytt kabinett med Winrar og velger at den skal deles opp i så og så store filer. Du kan også gjøre dette med et eksisterende kabinett. Kunne godt laget en liten guide her nå med noen bilder, men Norge skal spille landskamp i håndball nå så maybe later Lager du en liten guide en gang du har tid hadde det vært TOPPERS! HEIA NORGE!!!!! Endret 26. januar 2005 av Glasgrekar
Glasgrekar Skrevet 26. januar 2005 Skrevet 26. januar 2005 For å lage en NFO infofil i et WinRar arkiv trenger man et program som lager denne filen. Der man fyller inn all den informasjon man har. Hvilket program skal jeg bruke? Har søkt litt men fant liksom ikke så mye.... Mvh Kenneth
Bruun Skrevet 26. januar 2005 Forfatter Skrevet 26. januar 2005 For å lage en NFO infofil i et WinRar arkiv trenger man etprogram som lager denne filen. Der man fyller inn all den informasjon man har. Hvilket program skal jeg bruke? Har søkt litt men fant liksom ikke så mye.... Mvh Kenneth Det programmet trenger du ikke, selv om det ser betydelig bedre ut med det sikkert. Du kan lage disse filene i notepad og forandre filendelsen til .nfo Jeg skal se om får laget den guiden i morgen, er litt bummed etter kampen og at jeg skal ha nasjonal prøve i morgen.
Glasgrekar Skrevet 27. januar 2005 Skrevet 27. januar 2005 Ser frem til guiden din. Vil lære meg dette her med WinRar etc...! Toppers Offtopic, men synd med håndballherrene mot Serbia!
Bruun Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Skrevet 27. januar 2005 (endret) Da har jeg laget en miniguide på dette. Jeg valgte å lage den i en ny tråd for den ble så mye lengre enn jeg hadde planlagt. Hvis den fort faller nedover kan jeg legge den inn i denne tråden. Endret 27. januar 2005 av Thompzen
Xantix Skrevet 27. april 2005 Skrevet 27. april 2005 Burde ikke den lista utvides ganske bra med mange flere filendelser? som .txt, .doc, .xsl etc etc etc etc etc? Ellers er den linken veldig bra, der finner man som du selv sier svar på de fleste, men når denne lista nå en gang eksisterer så burde den vel være en god del lenger X.
pgdx Skrevet 5. juni 2005 Skrevet 5. juni 2005 du har glemt .tar .gz .bz2 .py .pl .sh .conf .log .htaccess .php .html .htm .css .ogg .png
Bruun Skrevet 7. juni 2005 Forfatter Skrevet 7. juni 2005 Jeg har tatt for meg de filendelsene det kom flest spørsmål om her på forumet. Denne tråden trenger egentlig ikke å inneholde mer enn teksten: www.filext.com
pgdx Skrevet 21. juli 2005 Skrevet 21. juli 2005 m3u formatet da....kan noen forklare det? Spilleliste
GeirGrusom Skrevet 8. august 2005 Skrevet 8. august 2005 Har endel på lager data formater Grafikk: .dds Direct X Surface (teksturer i 3D grafikk) .tif Tagged Image Format .tga Targa bilde .jpeg/.jpg Joint Photographics Expert Group .gif Graphics Interchange Format .fx Direct 3D 8.0+ shader .hdr High Definition eteller annet, laget for fotografier, 16/32 bit per kanal, .swf Shockwave Flash .pcx Paint eller Macintosh bilde (ikke lenger i bruk) .bmp/.dib Windows native bitmap (.dib er ikke lenger i bruk, men var en versjon av bmp med komprimering) .png Portable Network Graphics .mng Motion Portable Network Graphics (laget for å erstatte GIF) .psd Photoshop Bilde .cdr Corel DRAW! vektor bilde .fon Bitmap font, sjeldent i bruk .ttf True Type vector font (ble faktisk laget av Corel Corporation for Microsoft en gang i tida) 3D modeller .x Direct3D Modell .3ds 3D Studio 1.0 -> 3.0 Fil format .max 3D Studio Max scene file .lwo Lightwave Object File .lws Lightwave Scene File .blend Blender scene .obj Wavefront object format / compilert programfil (det som en linker gir tilbake) kode: C/C++ har følgende .c (Program kode for C) .cpp (Programkode for C++) .h (Header) Assembly: .asm (Et assembly program) Python: .py (Python script) .pyc (Python bytecode) Pascal: .pas (Vanlig pascal) desverre husker jeg ikke hvordan filene til delphi ser ut Visual Basic .mod (Moduler) .bas (Basic program, kan være QBasic også) .frm (Form design) Microsfot .NET: .vb (Visual basic.net) .cs (C#) .js (J#) .resx (XML Ressurs format) HTML: .html/.htm Hypertext Markup Language .xhtml Extended HTML .xml Extensive Markup Language .css Cascading Style Sheet Prolog: .pro (Programkode for Prolog) .cl (Klasse for prolog) .i (interface for prolog) Programfiler: .exe Portable Executable format (PE, men begynner med MZ) .dll Dynamic Link Library, i bunn og grunn en PE fil uten entry point .sys System fil (duh), også et exe format, men med ikke helt det samme .cpl Control Panel extension .com Command fil, dette er et program som tar max 64K med RAM, og legges rett inn i RAM .ocx Active X Bibliotek .drv System drivere, som f.eks. til tastatur Keyboard.drv .msc Plug-in til Microsoft Common Console .scr Screen Saver, et helt ordinært exe program som tar noen litt spesielle parameter .tlb Type Library for Active X interfaces. .vxd Virtual Device Driver Pakke formater: .zip heter bare zip .lzw tidlig fase av lzw/lzh algoritmen(som blir brukt i mer eller mindre alle komrpimeringsverktøy) .gz GZip, et forholdsvis nytt format, mye brukt i *nix verden .arj Aner ikke hva arj stod for... .arc Komprimeringsformat... .ace Eldgammelt format laget for å pakke ting ned på diskett .rar Relativt nytt format Media: .avi Audio/Video Interleave format .mpeg/.mpg Motion Picture Expert Group .mp4 Audio Video interleave format, variant av denne er brukt av Apple .mp3 Motion Picture Expert Group igjen, laget først av Fraunhoffer Institute .ogg Ogg Vorbis lossless audio compression (note: det er ingenting som heter lossless audio compression med mindre det er lzw...) .ra Real Audio, ikke lenger i bruk .asf Windows Media Format, identisk med wma og wmv .wma Windows Media Audio .wmv Windows Media Video, disse to formatene er egentlig helt like... extension er bare gitt for å si hva primærinnholdet er .mid MIDI format, eldgamle greier, som kan brukes til fryktelig mye, men vanligvis musikk. .mod Module for Fast Tracker 2 (musikk, hsuker dette programmet fulgte med Giga 95) .imp Impulse Tracker (musikk) .sc3 Scream Tracker 3 (Musikk) ganske mange, hva?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå