Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

IP24 erfaringer poistive/negative?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, har alltid fått svar etter nokre sekunder når jeg har ringt så jeg har ikke noe å utsette på dem, men det kan hende at de har en del å gjøre siden de har lovet alle som bestilte i august at alt utstyr skulle være på plass til 1 sept, så det er nok mange som ringer akkurat no..

 

De skulle kanskje ha sendt ut en opplysningsmail til alle som har bestilt og forklart dem situasjonen slik at de hadde sluppet å bruke tid på å svare på tlf...

 

RScue

Lenke til kommentar

Alltid fått kontakt på første telefon, og alltid raskt svar på mail.

 

Support har så langt fulgt opp alle henvendelser, og rigngt tilbake når de har sagt at de skal.

 

Styrer litt på nå for å finne hva som er feil, når jeg ikke kan ta i mot samtaler.

Inn linjen er helt død, mens Ut er helt OK.

Lenke til kommentar

Ja da fikk ihvertfall jeg iptelefon fra dem, men de glemte å sende med adapter som jeg hadde bestilt, ser ut til at de ikke registrete etterbetillingen min på adapter. Uansett, adapter er på vei, softphone som jeg også skal ha ligger i kø for sending????(den skal komme via mail) Ikke vet jeg hvorfor den ligger i kø for sending men den kommer sikkert.

 

Skal fortsatt gi dem en muligheten til å vise hvordan de er, de har nok endel å gjøre så det gjør at jeg synes de skal få litt tid....

 

Er i hvertfall oppe å gå med iptelefon og sier meg fornøyd med det.

 

Ulemper: Deres hjemmesider er ikke satt opp for etterbestilling, så for å supplere må man legge inn en helt ny bestilling med nytt telefonnummer og abonnement, tungvint for meg og for dem. Skaper endel ekstra arbeide for dem å gjøre det slik, men de kommer sikkert til å oppdatere senere når de ser flaskehalsen selv.

Lenke til kommentar

Fikk utstyret idag, men kommer ikke på "nett". Når jeg løfter telefonrøret får jeg bare en "bip-bip-bip" tone og ikke en konstant summetone. Får ikke ringt ut. Virker som boksen er på nett (har fått en lokal IP-adresse). Har NextGenTel med en switch koblet rett på ADSL boksen. Der har jeg koblet på IP-telefon boksen.

 

Noen ideer om hva som kan være feil? Hvordan kan jeg troubleshoote dette?

Lenke til kommentar

Har du prøvd å åpne for port 5060 ?

 

I Vestfold har de greid den generaltabben at de som har blitt tildelt nummer, må få nye nummer, samt omfigurere Gatewayen til nye nummer.

Den første nummerserien som ble lagt ut var i tillegg delt ut paralellt til et annet selskap. Slik at IP24 måtte få en helt ny serie å forholde seg til. (dobbeltbooking av nummer). Da ser det ut som om alle må om konfigurere på boksene sine.

Lenke til kommentar

Jeg mottok utstyret, en SP5001 IP adapter fra IP24 i går. Plugget i internetten fra ADSL- modem, via adapteren og til pc.. Internett funket fint, men da jeg løftet av røret fikk jeg bare "beep beep beep" som senere gikk over i en raskere beeping.. som en slags opptatt.. Går ikke an å ringe verken inn eller ut på det midlertidige nummeret som jeg fikk.

 

Kontaktet teknisk support, de sjekket litt frem og tilbake, skulle gi tilbakemelding, men.. i dag, et døgn etterpå har jeg fortsatt ikke hørt fra dem. Dette var litt skuffende. :no:

 

Men siden de er helt ny skal jeg smøre meg med tålmodighet.

 

Har null peiling på hva dette kan være, om feilen ligger hos meg (men det skulle bare være å plugge rett og det skulle virke i ifølge den lille infoen som følgte med) eller om det ligger i andre enden hos IP24. Så... litt mer informasjon fra IP24's side hadde gjort seg.

 

Noen som har vært borti lignende? Jeg har Tiscali ADSL, SpeedTouch ADSL modem.....

 

Takker for alle innspill, skal holde dere oppdatert om hvordan dette går.

 

Mvh

Jan

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at IP24 har handlet i "panikk", at de vil være blant de første på markedet til å tilby IP- telefoni, dette for å kapre flest mulig kunder.

 

Derfor har de satt i gang og sende ut utstyr til kundene selv om tjenestene ikke er klare og ferdig utprøvd. Dette blir etter min mening feil rekkefølge.

 

Uansett hvordan situasjonen er hos IP24 ville de tjent på å informere kundene. På hjemmesiden deres skjer det ingen ting, ikke får vi informasjon pr mail eller noe. Det er klart dette fører til mistenksomhet /misnøye.

 

Jeg venter fortsatt på tilbakemelding på de problemene jeg har, så hvis / når det skjer noe skal jeg poste det her. Det er mulig tjenestene til IP24 funker glimrende når de først funker, men foreløpig bare opptatt signal hos meg.

Lenke til kommentar
Fikk utstyret idag, men kommer ikke på "nett". Når jeg løfter telefonrøret får jeg bare en "bip-bip-bip" tone og ikke en konstant summetone. Får ikke ringt ut. Virker som boksen er på nett (har fått en lokal IP-adresse). Har NextGenTel med en switch koblet rett på ADSL boksen. Der har jeg koblet på IP-telefon boksen.

 

Noen ideer om hva som kan være feil? Hvordan kan jeg troubleshoote dette?

;) hei. det er en veldig enkel forklaring på det med NGT kunder, adaptrene er programert til "enable" på DHCP. denne må stå i "disable"

Faq siden på www.ip24.no vil forklare de fleste slike spørsmål. hvis ikke ring kunde support. Etter 16.00 idag så får man kontakt med support og på kveldstid. ok?

Lenke til kommentar
Fikk utstyret idag, men kommer ikke på "nett". Når jeg løfter telefonrøret får jeg bare en "bip-bip-bip" tone og ikke en konstant summetone. Får ikke ringt ut. Virker som boksen er på nett (har fått en lokal IP-adresse). Har NextGenTel med en switch koblet rett på ADSL boksen. Der har jeg koblet på IP-telefon boksen.

 

Noen ideer om hva som kan være feil? Hvordan kan jeg troubleshoote dette?

;) hei. det er en veldig enkel forklaring på det med NGT kunder, adaptrene er programert til "enable" på DHCP. denne må stå i "disable"

Faq siden på www.ip24.no vil forklare de fleste slike spørsmål. hvis ikke ring kunde support. Etter 16.00 idag så får man kontakt med support og på kveldstid. ok?

Det står jo ingenting om dette i FAQ på IP24 sine sider pr. idag. Hvorfor må DHCP stå til "disable"? Vil dette si at du må ha en statisk IP adresse på VOIP-boksen? Hvorfor???

Lenke til kommentar
Fikk utstyret idag, men kommer ikke på "nett". Når jeg løfter telefonrøret får jeg bare en "bip-bip-bip" tone og ikke en konstant summetone. Får ikke ringt ut. Virker som boksen er på nett (har fått en lokal IP-adresse). Har NextGenTel med en switch koblet rett på ADSL boksen. Der har jeg koblet på IP-telefon boksen.

 

Noen ideer om hva som kan være feil? Hvordan kan jeg troubleshoote dette?

;) hei. det er en veldig enkel forklaring på det med NGT kunder, adaptrene er programert til "enable" på DHCP. denne må stå i "disable"

Faq siden på www.ip24.no vil forklare de fleste slike spørsmål. hvis ikke ring kunde support. Etter 16.00 idag så får man kontakt med support og på kveldstid. ok?

Finner ikke noe slikt emne under den bittelille FAQen som ligger på IP24.no... Kunne du komme med en litt mer utfyllende forklaring?

 

Edit: OOPS - der tenkte vi likt gitt ;) Sånt skjer innimellom. Postet det samme minuttet :roll:

 

Og til deg, Dragon XP, routeren til NGT deler ut IPer selv og da kan ikke adapteret gjøre det samme. Den må kun funke som en switch under routeren slik at routeren blir eneste DHCP-server.

Endret av ohoholm
Lenke til kommentar

Jeg mottok adapter fra IP24 denne uken. Brukte litt tid på å sette det opp. Det var, dessverre, feil konfigurert for min ADSL. Jeg har PPPOE (Telenor) mens oppsett var vanlig DHCP.

 

SIP oppsettet var ok (det som sier hvem jeg er i IP24s telenett) men komm-parametre var feil.

 

Hadde også krøll med å komme inn via seriekabel, da boksen ikke håndterte HW handshake som jeg hadde satt opp på min pc.

 

Men for å gjøre en lang histore kort.

 

Jeg har en Dlink ruter koblet til ADSL modem. Har konfigurert IP24's Micronet slik:

 

1) Koble seriekabel fra pc til boks. Benytter Hyperterm (eller tilsvarende) med komm-parametre 9600:8:1,N (8 bits, 1 stop-bit og No parity) og NO HANDSHAKE !!

 

2) Logg inn på boksen som bruker "root", passord ingenting.

 

3) Skriv følgende kommandoer

 

ifaddr -dhcp 1 (skru på DHCP)

ifaddr -nat 0 (skru av NAT. det betyr at LAN portene på boksen ikke vil virke)

pppoe -dev 0 (skru av PPPOE dersom på)

sysconf -callerid 1 (sett CallerID type til FSK som vi benytter i Norge)

commit (lagre i flash, dersom dette ikke gjøres vil en ikke lagre oppsettet)

reboot (restart og aktiver lagret oppsett i flash minne)

 

4) Gikk inn på D-Link ruter. Sjekket hvilken IP boksen til IP24 hadde fått. Foretok "binding" slik at IP24s boks får samme IP hver gang

 

5) Definerte opp Virutal Server på IP24 boksen for portene 5060 og 16384 (TCP og UDP). Det betyr at all trafikk fra Internet blir rutet til IP24 boksens adresse. Dersom dette ikke ble gjort kunne en ikke ringe inn, bare ut. (i alle fall ikke for meg).

 

6) Tok strømmen på IP24 boksen og lot denne være av i 15 sekund. Tok på strømmen på IP24 boksen. Etter 2 min var alt ok og jeg kunne ringe ut og inn (det tar minst 60 sek for IP24 boksen å initialisere seg).

 

 

 

Nå skal IP24 boksen være konfigurert som en ren Voice-IP SIP gateway. Det ikke ikke mulig å koble pc-er bak den (vil aldri få IP adresse). Dersom en ønsker det benyttes kommandoen "ifaddr -nat 1" (husk COMMIT etterpå og REBOOT)

 

 

Talekvaliteten var veldig bra. Jeg ringte til flere og hadde ingen problemer. Det var ikke mulig å skille mellom vanlig og IP telefon. Jeg sitter på en 2048/256 linje fra Telenor.

 

 

Erfaringer så langt (etter 2 dager)

 

BRA

Talekvalitet er bra

CalledID virker

 

 

DÅRLIG

Enheten jeg mottok var feil konfigurert for meg

Ingen svar på e-mail

Ingen telefonsupprt etter kl 16:00 (noe som bør være et must under en oppstartsperiode)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...