Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

IP24 erfaringer poistive/negative?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og til deg, Dragon XP, routeren til NGT deler ut IPer selv og da kan ikke adapteret gjøre det samme. Den må kun funke som en switch under routeren slik at routeren blir eneste DHCP-server.

Men, selv om IP24 boksen deler ut IP-adresser, så skal vel ikke det påvirke om VOIP fra IP24 boksen fungerer eller ikke? Det vil vel bare skape kluss for annet utstyr som kobles på samme switchen?

Lenke til kommentar

Joho, fikk adapter i dag. 2-ports sådan.

 

Da var det jo bare å koble opp å ringe da? Niks, får det ikke til å virke. Jeg har en trådløs router med 4 ports switch fra 3com. Slik jeg var blitt fortalt så var det bare å koble på etter routeren så ville dette funke. Så på inn legg til "oysteinhermansen" at han hadde litt peil og fikk fikset dette selv. Det vet jeg ikke om jeg klarer. Kom så langt som til å sjekke utdeling av ip i routeren, den delte ikke ut ip til adapteren men registrerte at den var koblet til. Er det så at jeg må koble adapteren til pc'en? For konfigurasjon? Noen som vet så blir jeg glad. Har prøvd support hos ip24, det var etter klokken 16:00, fikk ontroen om å velge 1 2 eller 3. Valgte 2 som er support fikk deretter bare opptatt. Flere ganger. Enig med folk om at support burde være åpne lengre. Nå er det fredags kveld og jeg sitter her som en ape, grunnet min inkompetens innen faget.

 

Skal nå gi dem en sjanse siden jeg har veldig lyst på iptelefon, men jeg kan jo dele en opplevelse til med dem i dag.

 

Ringte for 4 gang for å etterlyse softphone, ble da møtt med en kar som så sa at jeg skulle få det sendt "snart". Jeg spør han om han kan gi en ca dato for dette, det kunne han ikke. Nevnte da at jeg hadde ringt endel ganger før hvor de sa at dette skulle bli mailet "snart", er det nå slik at dere sender det? Ja sier han, hvorpå han ber meg vente litt. Han kommer tilbake og bekrefter at det faktisk skal ut på mail og at de skal sende det senere i kveld :) Det som er litt morsomt, slemt av meg jeg vet, det er at på hjemmesiden deres står det at jeg ikke kan få softphone med det abonnementet jeg har valgt.

 

Jaja, enden på visa blir sikkert bra men det beviser viktigheten med god og nok service/support, dette er ikke god support så langt.

 

Legger også til at jeg overhode ikke er eller har vært sur på dem, skjønner at det koker litt når det blir mye å gjøre.

 

-SD-

Lenke til kommentar

Etter mye om og men har jeg nå fått det til å funke :) Og til min store forbauselse fungerer det UTMERKET. Har ringt både inn, ut, til fast- telefon og mobil og ingen problemer hittil.

 

Har vært fortvila og ikke særlig optimistisk. Er ingen dataekspert, men klarte til slutt å finne IP- adressen til adapteren (ved hjelp av dette programmet: http://www.lookatlan.com/ ) fikk skrevet den inn i web- browseren, endret IPSharing og UPnP fra disable til enable, og VIPS så virket det.! Måtte forresten også forandre det midlertidige nummeret som IP24 hadde feilprogrammert....

 

Til IP24:

 

Ris for altfor lite informasjon generelt, i det miste bør det legges ut mer og bedre informasjon på sidene deres.

 

Ros: for svært god samtalekvalitet når det først fungerer (Har kun 704/128 hastighet)

 

Mvh

Jan

Lenke til kommentar
Etter mye om og men har jeg nå fått det til å funke :) Og til min store forbauselse fungerer det UTMERKET. Har ringt både inn, ut, til fast- telefon og mobil og ingen problemer hittil.

 

Har vært fortvila og ikke særlig optimistisk. Er ingen dataekspert, men klarte til slutt å finne IP- adressen til adapteren (ved hjelp av dette programmet: http://www.lookatlan.com/ ) fikk skrevet den inn i web- browseren, endret IPSharing og UPnP fra disable til enable, og VIPS så virket det.! Måtte forresten også forandre det midlertidige nummeret som IP24 hadde feilprogrammert....

Dette fungerte ikke hos meg. Har du mulighet for å ta ut det som kommer ut på konsollet (koblet opp med Hyperterminal fra Windows XP) når du booter IP-24 boksen og poste her?

Lenke til kommentar

DragonXP,

 

Jeg vil anbefale at du bruker programmet jeg nevnte som du finner her

 

http://www.lookatlan.com/

 

Dette bruker du til å scanne gjennom alle IP- addr. (ADSL modemet har en, Adapteren en annen)

 

Når du scanner får du kanskje opp mange IP- addr, men de som er interessante for deg er de der det står "Same LAN"

 

Hvis du finner IP'en på adapteren din der, og skriver den inn i web browseren skal du kunne logge deg inn med brukernavn "root" og ikke noe passord.. Der inne kan du gjøre de forandringene som skal til før det funker...

 

Håper dette var til hjelp.. hvis ikke, spør på nytt :)

Lenke til kommentar
Hvis du finner IP'en på adapteren din der, og skriver den inn i web browseren skal du kunne logge deg inn med brukernavn "root" og ikke noe passord.. Der inne kan du gjøre de forandringene som skal til før det funker...

 

Håper dette var til hjelp.. hvis ikke, spør på nytt :)

Jeg har ikke noe problem med å gå inn på web siden og endre de parameterene du fikk til å fungere, men hos meg får jeg fortsatt bare "beep-beep-beep" (opptattsignal) når jeg løfter røret. Ja, jeg har Committet endringene og restartet.

 

Lurte bare på om du gadd å klippe ut teksten som kommer opp på konsollet (via seriekabelen) på IP24-boksen når den booter (satt i strømkabelen). Får å få til dette må du koble opp PC'en via serie-kabelen og koble til med Hyper Terminal fra PC'en.

Lenke til kommentar

Samme her, får bare opptatt, men takk for info for å komme meg inn på adapteren. Mulig å ta en print screen av ditt oppsett eller no?

 

Edit: SNTP server adress, er denne samme hos alle, kan jeg få vite hva som står hos noen av dere?

 

IP sharing server adress, er denne også samme hoa alle?

 

Blir usikker på hvor jeg skal plante inn de lokale innstillingene....

 

Hjelp tas i mot med takk.

Endret av SweetD
Lenke til kommentar

Ditto!

 

 

Hos meg er SNTP server: 168.95.195.12 (mail server?)

 

IP Sharing: disable (Deler da ikke med noe/noen?)

UPnP: disable (plug and pray?)

 

IP Sharing address: 210.59.163.198 (OrgName: Asia Pacific Network Information Centre...var den info jeg fant om IP'n)

 

Primary/secoundary DNS: 168.95.1.1 (samme info her)

 

Funker ingenting her, Har Tele2 ADSL, lampa på boksen blinker, opptattsignal....

Endret av Torro
Lenke til kommentar

Tror ikke det er så mye hjelp i å ta en utskrift av innstillingene mine, fordi det virker ut som de nødvendige innstillingene dette varierer etter hvilken ADSL- leverandør man har.. Jeg selv har Tiscali, og de eneste endringene jeg gjorde var å enable IP Sharing og UPnP.. og da virket det. Eneste rådet jeg har er å prøve seg frem, det var ihvertfall slik jeg fikk det til. Og hvis dere klarer å komme i kontakt med teknisk kan det jo hende de har noen tips også.....

Lenke til kommentar
Hos meg er SNTP server: 168.95.195.12 (mail server?)

Samme hos meg, men dette er bare en server for å sette synce klokken på boksen mot en Simple Network Time Protocol server, så den har nok ingenting med problemene å gjøre. De andre instillingen du lister opp er også likt hos meg. Men, så for heller ikke jeg det til å virke...

Lenke til kommentar

Kom til å tenke på firewallen i routeren min, er det noen spesielle porter jeg må åpne for at taletrefikken skal gå igjennom?

 

Edit:porter åpnet, så i ett tidligere innlegg men ting funker ei.

 

ARGH, nå blir jeg sinna, ikkeno funker....Å aner ikke hva jeg skal gjøre.

Endret av SweetD
Lenke til kommentar

Du må åpne port 5060 og 16384. I noen rutere gjøres dette ved å definere "virtuelle servere". På andre rutere må du lage en DMZ sone å sette IP24 boksen i denne. IP24 boksen har UUnP støtte slik at dersom din ruter også har støtte for dette kan det være at dette ordner seg selv. Men UUnP er dessverre ikke alltid UUnP..... (der er ikke alle leverandører med UUnP som snakker sammen 110% slik spec-en sier)

 

Boksen jeg mottok var korrekt satt opp for ADSL nettverk som gir ut IP adresser uten bruk av PPPOE (type Bluecom, Nextgentel, etc). Men siden jeg hadde Telenor med PPPOE måtte jeg selv inn og endre dette. I tillegg var NAT av på min boks slik at jeg ikke fikk tak i den via LAN portene. Dersom NAT funksjonen er av betyr det at en PC som kobles til LAN portene til IP24 boksen vil sende DHCP req til boksen som deretter bare vil sende denne videre til ADSL (WAN) porten. Og nå jeg kjørte Telenor ADSL gikk det rett til h.....

 

Så for mitt vedkommende var det beste å benytte boksen som en ren Voice-IP gateway. Og korrekt satt opp fungerte den veldig bra til dette.

 

 

For dere andre som har problemer med å få tak i boksen via nettverket og WEB, benytt seriekabel som følger med. Det er kanskje ikke like lett, men en slipper problemer og frustrasjon dersom en ikke får kontakt med boksen via WEB.

 

Jeg har forsøkt å få kontakt direkte med Microway for å sjekke ut hva parameteren "IP Sharing Device" benyttes til. Den kan virke som det skal være DHCP server og at boksen uten NAT aktiv vil fungere som en DHCP Relay agent, men jeg avventer svar her. Men dersom det er tilfelle må IP Sharing Device settes til samme verdi som ruter/gateway du benytter hjemme.

 

Skal oppdatere her når jeg får svar fra Micronet.

Lenke til kommentar

Tilleggsinfo: Sørg for at ruter aldri kobler ned linjen mot ADSL.

 

Noen rutere har en timeout på f.eks 1,2,5,10,15,60 minutt. Dersom ingen trafikk så kobles ADSL linjen for så å kobles automatisk opp når det går utgående trafikk.

Se til at ruter er satt i ALWAYS-UP (eller noe slikt) slik at ADSL linjen aldri detter ned.

 

IP24 boksen skal selv sende en req til IP24s proxy slik at linjen i prinsippet aldri skal kobles ned, men så er det noen rutere som har såkalt intelligent spoofing (lurer enheter som sender keep-alive pakker) og da vil IP24 boksen tro at den har kontakt med IP24s proxy men linjen er i praksis nede. Og da vil du aldri få innkommende samtaler men utgående vil virke.

Lenke til kommentar

Jeg bestillte zero abb med adapter uten QoS og softphone for to måneder siden og etter å ha purret fikk jeg utstyret for en uke siden. Fikk ikke tid å løpe på posten for å hente pakka før det var gått noen dager men adapter var i hus for tre dager siden.

 

Det gikk kjapt å få boksen på nett men hadde samme problem som tidligere nevnt med beep-beep-beep symtonet. Sendte en mail til teknisk hos IP24 og etter en halv dag fungerte alt uten noen for for tilbakemelding fra IP24.

 

Har NGT Bravo 384/1200 som fungerer utmerket med Telio. Hadde problemer med metallisk klang på linja de første dagene men nå ser det ut som dette også har forbedret seg. Har sendt etpar henvendelser til teknisk disse tre dagene uten at de har svart. Før jeg ble kunde svarte de i løpet av 4-5 timer selv på kveld.

 

Positive sider med IP24:

- Null kroner i månedsavgivft og lave samtalekosntader.

- Grei kvalitet.

 

Negative sider med IP24:

- Siden de benytter ett eller annet rart format på CallerID fungerer ikke dette på min Siemens S1. CallerID fungerer hos UPC/Telenor/Telio.

- Få (xtra)tjenester er operative.

- Dårlige faq-sider og lite dokumentasjon. Installasjonsguiden som kom i pakka kunne de spart seg for.

- Trege å svare på support.

 

Softphone var de "tomme" for slik at dette kommer etterhvert. Lastet derimot ned softphonen til en konkurrent siden jeg fikk tips om hva passord var. Fungerer bra på utgående men ved innkommende samtaler fanger ikke x-lite denne opp.

 

Totalt sett må jeg si at Telio er fire-fem hakk bedre foreløpig. Men det blir spennende når IP24 får stablet seg på bena etter oppstarten. Da blir det en vurderingssak å betale Telio's månedsavgft for å ringe gratis fremfor null i månedsavgift og noe smått i samtaleavgift. Vårt ringemønster består av forholdsvis lav aktivitet selv med gratissamtaler fra Telio i dag.

Lenke til kommentar
Negative sider med IP24:

- Siden de benytter ett eller annet rart format på CallerID fungerer ikke dette på min Siemens S1. CallerID fungerer

 

" Lastet derimot ned softphonen til en konkurrent siden jeg fikk tips om hva passord var."

Hos meg, måtte jeg logge meg på gatewayen og skru på CallerID, den var slått av som default (aner ikke om det virker, da jeg ikke får summetone :)

 

Passordet, er det 12345, eller micronet?

 

Får ikke X-lite (eller pro for den del) til å virke heller, så det er en svært stor mulighet for at IP24 enda ikke har aktivisert kontoen min. Grunnen til dette er at X-lite ikke kommer videre når den søker etter "proxy login" Med forbehold om 12345 er riktig passord selvsagt

Endret av Torro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...