Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Akkurat. Tenk også på det danske tall-systemet.  :hmm:

Du tenker på hvordan de sier en del tall? Det har ikke noe med 12 å gjøre, men 20. Firs = fire ganger 20 = 80. Halv fjers = 80-10 = 70.

Endret av nr.4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tenker på hvordan de sier en del tall? Det har ikke noe med 12 å gjøre, men 20. Fjers = fire ganger 20 = 80. Halv fjers = 80-10 = 70.

Heter ikke fjers, men firs! Halvt dansk her ;)

Skrevet
hvorfor i h kan de ikke bruke vanlige tall som mange andre gjør jeg skjønner ikke driten når de snakker til meg i danmark.

Hvorfor i h alle ikke kan tilpasse seg deg? Næsj, hvem vet?

Skrevet

Du tenker på hvordan de sier en del tall? Det har ikke noe med 12 å gjøre, men 20. Firs = fire ganger 20 = 80. Halv firs = 80-10 = 70.

Hmm. Mulig det. Har ikke akkurat satt meg inn det heller, men det er noe jeg husker gamle-læreren min sa. Så skal det sies at hu hadde en skrue eller to løs. :p

Skrevet
Takk, har jo bare hørt det uttalt før, aldri sett det skrevet. ;)

Firs heter det kun når det er 80, det heter fjers når det er 70, altså halv-fjers=70 og firs=80 :p My Bad, sorry!

Skrevet
Damn, dansk rettskriving var avansert. :p

Ta det med ro, så fort du mestrer disse tallene, og klarer å bånne en halvliter tuborg på under 10 sekunder, vil du bli elsket og æret av dansker resten av livet, inkudert meg ;):p

Skrevet (endret)

Da var jeg her igjen...

Hva skjer dersom jeg løper inni en buss( i motsatt retning av kjøreretningen) og aksellererer opp til samme hastighet som bussen har fremover, men jeg løper jo i motsatt, og bussen bråstopper. Fyker jeg fremover, eller fortsetter jeg bakover, eller står jeg helt rolig...?

Håper på at noen her er smart :p , sliter med denne tanken

Endret av LifEstEElEr
Skrevet

Vil anta at du vil fyke fremover i bussen. Din "inertia" (har ikke et bedre ord på norsk) er jo i samsvar med bussen. Så din bevegelse inni bussen har ingenting å si.

Skrevet
Har vi flere tallsystemer enn 2 7 10 og 15?

når jeg hadde matte for noen år siden regnet jeg med mange tall-systemer, tror jeg var borti alt under 10 og en var over 10 ganske ofte også, det er ikke morro...

10=a

11=b

osv når man kommer over 9

er ingen grense på hvor mange som finnes, men det er ikke mange som blir brukt dagelig...

Skrevet
Da var jeg her igjen...

Hva skjer dersom jeg løper inni en buss( i motsatt retning av kjøreretningen) og aksellererer opp til samme hastighet som bussen har fremover, men jeg løper jo i motsatt, og bussen bråstopper. Fyker jeg fremover, eller fortsetter jeg bakover, eller står jeg helt rolig...?

Du vil fyke rett gjennom "gangen" og havne i baksetene...

Skrevet (endret)

Jeg lurer på hvorfor alle mine *woot* smileyes er negrer?

Deres er jo gul..

Se nå.. Jeg trykker på den gule *woot* i venstramargen..

:w00t::w00t:

Edit: De BLE gule..

enn nå da?

:woot: :woot:

Edit 2: AHA! Til de gule må jeg bruke tall (w00t)

og når jeg skriver med bokstaver, blir det en neger (woot)

Rare greier :dontgetit:

Endret av Steina
Skrevet (endret)
Da var jeg her igjen...

Du vil fyke rett gjennom "gangen" og havne i baksetene...

Det spørs hvor fort du løper i forhold til hvilken fart bussen bremser ned til. Dersom den hadde stoppet helt opp umiddelbart, samtidig som du hadde løpt så fort at du hadde stått stille i forhold til omgivelsene, ville du ikke merke noenting.

Dersom du hadde beveget deg med en liten fart i samme retning som bussen, ville du ha blitt presset framover.

Endret av ^Elg^
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...