Gå til innhold

15000-kroners-PC, skal brukes til spilling


Anbefalte innlegg

Skal bygge PC til en kamerat. Tror han kommer til å bruke den mest til spilling. Vet ikke helt om jeg skal kjøpe AMD Athlon 64, eller Intel P4. Synes fremdeles det er rart at en AMD prosessor på 2.2GHz kan utkonkurere en Intel P4 på 3GHz :p

 

Satte sammen en PC på komplett.no, til omkring 15000,-

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

NEC DVD recorder ND-3500A IDE Sort Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

 

AMD Athlon 64 3200+ 2.2 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED

 

MSI K8N NEO FSR Hovedkort for S754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid

 

Samsung SpinPoint P80 160GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

 

Altec Lansing Høyttaler 2100 Subwoofer og 2 monitor-høyttalere

 

NorthQ Strømforsyning Silent 400W NQ 4001 - ATX 400W, 120mm Fan, 12-17dBA

 

Chieftec CX-03 Black Aluminium w/USB and Firewire. (without PSU)

 

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

 

Logitech Cordless Desktop MX (Norsk) USB/PS2, tastatur/mus, Retail

 

Samsung 17" LCD Syncmaster 172T TCO99 Skjerm, Multimedia, Dual, Silver

 

Thermaltake Venus Silent Boost CPU-Kjøler Socket 754/940,

 

Sapphire Radeon 9800 Atlantis 256MB AGP,128bit bus,DVI-I,TV-Out, Lite-Retail

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

NorthQ PSUen, er den stabil? Og følger det med noen SATA kontakter?

 

Skal jeg gå for Radeon 9800 nonpro m/256Mb minne, eller en pro med 128Mb minne?

 

LCD skjermens svartid er 25ms, burde jeg heller finne en med 16ms?

 

Og..P4 eller Athlon 64?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermkortet suger til spill, en Samsung 710N ville være bedre. Henger ikke etter i spill i det hele tatt, og har en responstid på 16ms.

Ikke la deg lure av mye minne på skjermkortet.

Det er 128bits bus på det du har valgt, og det suger. Dårligere enn et vanlig 9800 kort..

Så velg et hvor det oppgitt står det er 256bits..

Da blir du lykkeligere. Skal du ha TwinMos minne, må du nesten ha MSI K8N Neo Platinum nForce3 kort! Da går det fint. Ellers intet å utsette, annet enn vifta. Den suger værre. Flytter ikke nok luft. Søk etter Zalman kjølere, og velg CNPS7000A-Cu, den er kobberbasert, og er knallbra!

Lenke til kommentar

Hvis jeg får lov å kommentere dette oppsettet ??

 

Kan begynne med at man kan ikke sammenligne mhz på amd og intel. Men man kan si det ganske enkelt: Amd 64 for spilling, intel p4 for encoding/decoding og slike ting. Men gidder ikke begynne å plapre om hvem som er best egentlig.. Er selv kjempefornøyd med Amd 64, og ser fram til 64 bit versjon av win xp (når det en gang kommer) og 64 bit versjoner av spill.

 

 

-Kjøp ett bedre skjermkort, x800 pro eller 6800 GT, koster litt så da må du kanskje gå ned på noe annet hvis du skal holde samme prisen. Men er vel over dobbelt så bra som 9800 pro

 

-Kjøp gjerne a64 3000 og spar noen hundrelapper her. Har den selv sammen med msi k8n neo fsr (samme som du har i oppsettet her) og den klokker lett til 10*240=2400 mhz (standard 2000).

 

-Har samme rammen som du har i oppsettet her, bare at jeg har bare 1*512. Rammen funker helt greit, men er ikke spesielt glad i klokking. Men er greit med 1 gig ram i dag, så helt ok valg.

 

-Ang skjerm så må du opp i rundt 4000 kroner for å finne en bra 17" lcd til spilling. Så kanskje heller kjøpe en 19" CRT som koster mindre, men er bra å spille på, du slipper etterslep og at farger ikke er helt på topp. (mere penger til skjermkort også)

 

 

Mere om skjermkort:

I dag så er de nye kortene til både nvidia og ati såpass mye bedre til spilling enn 9800 nonpro/pro at jeg vil nesten si at det er dumt å kjøpe noe annet enn x800 pro og 6800 GT. Men hvis valget står mellom 9800 nonpro og PRo, så går du helt klart for 9800 pro, da dette kan meget sannsynlig flashes(bytte bios) til 9800 XT!

 

Kabinett:

Ville nok ikke ha kjøpt chieftec. De er store og klossette. Men hvis du vil ha ett bra kabinett med en bra PSU så kjøper du chenbro gaming bomb med 350 watt FSP psu til. (fsp=fotron source som er meget bra og meget stillegående strømforsyninger), samtidig som kabinettet er av helt OK kvalitet, og er også grei lufting i det.

 

 

 

 

Ser også at du har slengt på at cpuen skal være BOXED, altså med vifte mens du samtidig har slengt på en cpukjøler til... Boxed-kjølerne til a64 er mer enn god nok til vanlig bruk og moderat overklokking, da jeg selv bruker denne og er meget fornøyd. Den er også stillegående når du bruker lite systemressurser, og bråker litt mere når det trengs (men da har man som oftest lyd på når man spiller f.eks)

Lenke til kommentar
MSI K8N NEO FSR Hovedkort for S754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid

 

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

Den kombinasjonen har jeg... PC'en er omtrent ubruklig. Feil her og feil der. Bytt ut rammen med Corsair eller OCZ eller lignende :)

 

EDIT: Post nummer 700!! :w00t:

Endret av Dingot0m
Lenke til kommentar

takk for alle kommentarer, er fint å føle seg trygg på at man får mest for pengene når man skal bruke 15000 spenn :p

 

da prøver jeg denne istedet

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

NEC DVD recorder ND-3500A IDE Sort Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

 

Samsung SpinPoint P80 160GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

 

Altec Lansing Høyttaler 2100 Subwoofer og 2 monitor-høyttalere

 

AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED

 

MSI K8N NEO FSR Hovedkort for S754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid

 

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

 

Eizo 17" LCD FlexScan L550 TCO-03 Grå med VGA og DVI-D inngang

 

Sapphire Radeon X800PRO 256MB GDDR3 AGP,ATI X800PRO,DVI-I,TV-Out, Full-Retai

 

In-Win X710 Medium Tower ATX Sort Kabinett m/300W Power og USB/LCD i front

 

HP Illuminated USB keyboard (Norsk) Tastatur USB

 

Logitech MX310 Optisk mus USB & PS-2, Retail

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

men nå ligger jeg 800 kr over..hva kan jeg fjerne/bytte for å oppnå 15000,-?

Lenke til kommentar
MSI K8N NEO FSR Hovedkort for S754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid

 

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

Den kombinasjonen har jeg... PC'en er omtrent ubruklig. Feil her og feil der. Bytt ut rammen med Corsair eller OCZ eller lignende :)

 

EDIT: Post nummer 700!! :w00t:

Når du skriver hva som er ubrukelig.. si hva som er ubrukelig da:D

Lenke til kommentar
Kjøp ett bedre skjermkort, x800 pro eller 6800 GT, koster litt så da må du kanskje gå ned på noe annet hvis du skal holde samme prisen. Men er vel over dobbelt så bra som 9800 pro

Huffda, hvor er det du har lært at x800 er dobbelt så bra som 9800pro? Hvis det hadde vært tilfelle hadde vel 80% av forummedlemmene kjøpt det på flekken (inkludert meg) :p

Lenke til kommentar
PC'en henger seg i ett sett, blåskjermer her og der, programfeil osv

Var nok til stor hjelp :no:

 

Hvilke _hardware_ feil er det du ser på denne pcen?

Ehm...

 

Det er minnet sine kompatibilitetetsproblemer med hovedkortet som forårsaker dette.

Windows blåskjermer ved hardwarefeil, det burde alle som har brukt det OS'et haa fått med seg.

 

Rotex; Javel, men 9800Pro er en del bedre...

Endret av Goophy
Lenke til kommentar
PC'en henger seg i ett sett, blåskjermer her og der, programfeil osv

Var nok til stor hjelp :no:

 

Hvilke _hardware_ feil er det du ser på denne pcen?

Ehm...

Det er minnet sine kompatibilitetetsproblemer med hovedkortet som forårsaker dette.

Windows blåskjermer ved hardwarefeil, det burde alle som har brukt det OS'et haa fått med seg.

 

"Ehm.."

 

Dingotom sa "feil her og der", ikke lett å skjønne hva han synes er feil.

 

Les alle postene før du svarer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...