Gå til innhold

Ny 20" lcd skjerm. Tips?


Radial

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å slå på stortromma og har vraket tanken på en 17" lcd. Jeg skal heller ha 20"!

 

Det står mellom to skjermer:

 

1. Eizo L885

 

2. NEC 2080UX+

 

Bruksområdet er først og fremst spilling og litt film og foto. Dette er skjermer som koster skjorta og underbuksa, så jeg trenger tips fra kyndige folk. Eventuelt om det er andre modeller som står for testing og om det derfor kan lønne seg å ha litt is i magen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke på selv som kyndig, men har litt erfaring med LCD-skjermer. Siden jeg er fanboy av både Eizo og akkurat det designet så ville jeg ha gått for den, men så har ikke jeg samme bruksområde som du, i og med at jeg ikke spiller. Bortsett fra det så er jeg ganske sikker på at Eizo-skjermen vil klare seg HELT FINT (:D). :)

Lenke til kommentar

Til speling er ikkje L885 ein kandidat, den er knallgod på statiske bilder men griser til ved dynamiske.

2080ux+ er vel den beste 20" på dynamiske bilder, og det er ganske god med statiske også

(forskjell i paneltypen har litt å sei på desse forskjellane)

Ein "billingvariant" av 2080ux+ er Viewsonic sin VP201S, same panel, same speleigenskapar men har litt dårligare bilde gjengivelse, men forsatt ein verdig reserve til Necen (og slike er det ikkje mange av).

 

mvh

Jan Eirik

LCD tester @hw

 

PS Radial: ux+BK er den svarte versjonen av skjermen.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Ein "billingvariant" av 2080ux+ er Viewsonic sin VP201S, same panel, same speleigenskapar men har litt dårligare bilde gjengivelse, men forsatt ein verdig reserve til Necen (og slike er det ikkje mange av).

Så du sier at den skjermen fra Viewsonic er bedre på spill enn den nevnte fra Eizo? Takk for tipset i så fall, den koster jo nesten bare halvparten! :)

 

Men hvor stor forskjell er det egentlig mellom Nec2080ux+ og den fra Viewsonic?

 

Edit: Eizo skjermen vant vel spilltesten i den store lcd-testen del 3? Men det begynner vel å bli en del måneder siden.

Endret av Radial
Lenke til kommentar

DellTM UltraSharpTM 2001FP 8403 kr

 

Jeg har den og er vel egentlig nå meget fornøyd. En nytelse å spille BFV/BF i 1600x1200 oppløsning på en slik skjerm, selv med vga som jeg benyttet først med Sapphire Radeon 9800 pro. Nå bruker jeg DVI og Gainward Geforce6800 Ultra og spiller både bf og BFV i 1600x1200 og jeg må si jeg merker ikke noe til lagg.

 

 

Jeg har NEC1760 også og har sammenlignet den direkte mot Dell. Å spille på 20" dell i 1600x1200 med Geforce6800ultra er en mye større spillopplevelse enn å spille på 17" i lavere oppløsning. Jeg har ikke merka noe til ghosting med det oppsettet jeg har nå. Jeg er blitt veldig fornøyd kan bare anbefale skjermen som er billig til å være 20".

 

test: AnandTech

ZDnet

Endret av kasol
Lenke til kommentar

En tommelfingerregel er at jo høyere kontrast jo bedre. Men, og det er et stort men :)

 

Kontrast regnes ut ved å dele høyeste mulige lysstyrke på laveste mulige.

Et eksempel er en skjerm som har 250 cd/m2 som høyeste og 0,5 cd/m2 som laveste. Kontrasten vil være:

 

250/0,5 = 500

 

Øker du lysstyrken til 300 vil kontrasten være 600. Skjermen er ikke i stand til å gjengi svart noe bedre, for den vil alltid avgi minst 0,5 cd/m2...

 

 

Netshop har nok feil i sine spesifikasjoner. Den har nemlig 400:1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...