Gå til innhold

Hvor ofte bør man bytte pc?


RaZoR_

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg sitter og lurer på, hvor ofte bytter folk her pc? sånn ca..

Og når bør man bytte?

Jeg sitter og lurer på om systemet mitt er modent for utbytting? noen meninger?

Jeg vurderer en AMD XP1800+, 512PC2700 ram, MSI KT3 ULTRA ARU og MSI GF4 TI4400. noen som har noen mening er om det?

Noen som anbefaler noen webshopper? (som er BILLIGE?)

=)

 

Magnus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker å bytte ut smådeler "hele tiden". Kan vel kanskje antyde at pc'en er fullstendig byttet ut etter 2 - 2 1/2 år.

Har f.eks. 2 1/2 år gammel dvd-rom, diskettstasjon (byttes aldri ut) og skjerm. Resten er 5 mnd. gammelt.

 

Synes ikke du har det største behovet for å oppgradere - hvis pengene absolutt ikke brenner i buksene dine da :smile:

Du kunne kanskje byttet bare skjermkort?

Lenke til kommentar

Det er vel ikke nødvendig å bytte dersom du klarer deg med maskinen til ditt bruk?

 

Selv kjøper jeg litt etter litt komponenter alt etter pengeboka og hva som begynner å bli slitent/utdatert. Det resulterer i at jeg blir sittende med HW som jeg er fornøyd med ytelsesmessig stort sett til en hver tid.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-01 00:28, knutivarr skrev:

Det er vel ikke nødvendig å bytte dersom du klarer deg med maskinen til ditt bruk?


Selv kjøper jeg litt etter litt komponenter alt etter pengeboka og hva som begynner å bli slitent/utdatert. Det resulterer i at jeg blir sittende med HW som jeg er fornøyd med ytelsesmessig stort sett til en hver tid.


 

Husk at dersom du selger tidlig, ca. et halvt år etter kjøp så får du mest igjen for pengene. Det gjør jeg.

 

Da kommer du butikkene (el.kjøp osv.) i forkjøpet og folk betaler en akseptabel sum for PC-en din og du kan kjøpe deg en ny på nettet for de pengene du får for din gamle.

 

Det har jeg alltid gjort, med unntak av nå da jeg har vært så heldig å få en kjøper på hovedkort, prosessor og RAM :grin:

 

Sveinl.

Lenke til kommentar

byttes ut etter "behov" bør vel være et fornuftig svar.

 

mitt "tips" til deg er..

min gamle maskin P3800eb 256sdram voodoo 5500 kort ++ småsnaks eks. fikk jeg ca 2500 poeng i 3dmark2001SE med "litt" trimming av RAM. da hadde jeg bestilt min nye PC, motokk et GF3200TI128 mb i dag koster et slik kort rundt 1800 kr.

OK. satt inn det nye kortet i P3`n og fyrte opp 3dmarkSE fikk 4500 poeng.

 

mekka sammen nye pc (se sign.) orginalt uten vannkjølingen med alle org. settings fikk jeg 6500 poeng. med vannkjøling og maks trimming (vertfall det jeg klarer) får jeg 8500 rock stable.

 

jeg anbefaller komplett data webshoppen

har handlet data for ca 45000-50000 de siste åra og har ALDRI hatt tull med dem.

har også handlet 4-5 andre nettsteder, styr verfall LANGT UNNA topline.no grøss og gru (LES.grøsser kraftig) orker ikke å fortelle om det nå engang...

 

personlig ble jeg overasket hvor mye skjermkortet hadde å si. selv om jeg skjønner at dette har nesten alt å si på spill.. du slpper vertfall billig unna med et nytt skjermkort, dette gjelder mest hvis du spiller/grafikk mye.

 

??

Lenke til kommentar

Dersom man er fornøyd med ytelsen til maskinen sin og man føler at ting går raskt nok, så har man vel en bra nok maskin.

Kommer jo selvfølgelig hva man bruker maskinen til. Spiller du krevende spill, driver aktivt med videoredigering eller annet maskinvarekrevende arbeid, så stiller kanskje saken seg annerledes.

Det er ikke vits i å bruke penger på ny hardware du ikke trenger, selv om "alle andre" gjør det. :wink:

Meeeen,....et nytt skjermkort hadde vel ikke vært å forakte.

 

Har selv en PC med omtrent sammespesifikasjonene som din som jeg kjøpte i februar i fjor, og den holder koken ennå den. i alle fall mer eller mindre.

Lenke til kommentar

gjør som meg..en komponent per månende

:grin:

 

Har plantium Ex av audigy

p4 nordskog 1,8ghz

geforce 4 mx440 :lol:

256mb rambus pc800

abit th7 || -RAID

har ikke harddisk enda..men snart--

 

også min gamle pc da..:

 

 

_________________

Pentium 4 (423) 1,4ghz :sad:

MSI Intel 850 p-423 :sad:

Ati Radeon 64mb ddr VIVo :smile: (snart en gf 4600 ti)

384 PC 800 Rambus DRAM :grin:

40GB IBM ATA-100 :smile:

Creativ LIVE plantium. :grin:

40x16x pioneer dvd slot-in :grin:

16x10x40x yamaha cd-rw :sad:

 

[ Denne Melding var redigert av: keithho på 2002-05-01 00:58 ]

Lenke til kommentar
Quote:


On 2002-05-01 00:11, RaZoR_ skrev:

Hei!


Jeg sitter og lurer på, hvor ofte bytter folk her pc? sånn ca..

Og når bør man bytte?

Jeg sitter og lurer på om systemet mitt er modent for utbytting? noen meninger?

Jeg vurderer en AMD XP1800+, 512PC2700 ram, MSI KT3 ULTRA ARU og MSI GF4 TI4400. noen som har noen mening er om det?

Noen som anbefaler noen webshopper? (som er BILLIGE?)

=)


Magnus




denne pc eg har nå kjøpte eg i januar 2001.Betalte ca25000,skal oppgradere i desember/januar 2003.d blir en p4 2500>3000.
Lenke til kommentar

Altså en 800 Mhz P3 og 384MB RAM holder enda til normal bruk av Windows, programmer og internet surfing. Slike ting som det krever jo lite. Men skal du spille de nyeste spillene som Soldier Of Fortune 2 og Medal Of Honor som krever en del, så vil det være bortkastet for deg å kjøpe nytt skjermkort siden din prosessor vil være en flaskehals.

 

Jeg kan kanskje anbefale deg noe som er kraftig, men også billig :

- Asus A7V333 hovedkort

- AthlonXP 1900+

- 512MB DRR333 RAM

- Gainward sitt Geforce4 Ti4200 64MB

 

Klart at en slik konfigurasjon krever helst en 400W power supply, så du kan også velge dette :

 

- Asus P4S533 hovedkort

- P4 Northwood 1.8 Ghz

- 512MB DDR333 RAM

- Gainward sitt Geforce4 Ti4200 64MB

 

Og en bra CPU kjøler da seff :smile:

Lenke til kommentar

Jeg har ca. den maskinen du vurderer å bytte/oppgradere til.

 

Jeg vurderer nå å bytte til enda bedre (P4 2,4GHz).

Dette er selvfølgelig ikke noe smart å bytte til toppmodellen på markedet hver 6. mnd, men jeg trenger CPU kraften (for bl.a. musikkproduksjon).

 

Din løsning med å bytte til XP1800 NÅ virker veldig bra, for denne har fallt ENORMT i pris. Jeg ga ca. 6000kr for min oppgradering, noe som ville kostet ca. 3500kr i dag. Det gjelder bare å ha tålmodighet og vite når det er riktig tidspunkt å bytte...

 

Hvis du holder cpu+mobo+ram oppgraderingsprisene under 4000kr f.eks. så er det fullt mulig å oppgradere 2 ganger i året for de fleste (hvis du trenger det)... Man selger jo det gamle hver gang man oppgraderer.

 

Prisen på mine oppgraderinger er ca. 4-9 lapper, men jeg pleier å få god pris for den gamle hardwaren (maks 2500kr tap x 2 pr år).

 

Lykke til med oppgraderinga :smile:

Lenke til kommentar

Hei!

 

Ser mange av dere mener at det å kjøpe litt deler sånn "underveis" er det greieste, jeg gjør jo iogfor seg det jeg også. jeg fikk mange meninger/synspunkter på når man burde oppgradere, men fikk få meninger om det forslaget til deler jeg satte opp, og til gode og billige webshopper..

noen som har noe å si der?:)

 

Magnus

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-01 00:59, Betroz skrev:

Altså en 800 Mhz P3 og 384MB RAM holder enda til normal bruk av Windows, programmer og internet surfing. Slike ting som det krever jo lite. Men skal du spille de nyeste spillene som Soldier Of Fortune 2 og Medal Of Honor som krever en del, så vil det være bortkastet for deg å kjøpe nytt skjermkort siden din prosessor vil være en flaskehals.


 

Min gamle Pc AMD Duron 750 GF2 MX32 DDR kjørte Medalje Av Ære på nesten alt fullt.. uten at det hakket..

Maskinen hannes holder ennå en god stund.. nytt skjermkort hjelper MYE.

 

Jeg kan kanskje anbefale deg noe som er kraftig, men også billig :

- Asus A7V333 hovedkort

- AthlonXP 1900+

- 512MB DRR333 RAM

- Gainward sitt Geforce4 Ti4200 64MB

 

Klart at en slik konfigurasjon krever helst en 400W power supply, så du kan også velge dette :

 

- Asus P4S533 hovedkort

- P4 Northwood 1.8 Ghz

- 512MB DDR333 RAM

- Gainward sitt Geforce4 Ti4200 64MB

 

Og en bra CPU kjøler da seff :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...