Gå til innhold

Aldersgrenser. Ikke bare veiledende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde alltid at aldersgrenser på spill var veiledende, men da jeg skulle kjøpe Doom III i dag spurte kassadamen om ikke jeg hadde leg for hun hadde hørt at det var "slikt et grusomt spill." Merkelig. Kan de nekte deg å kjøpe et spill så lenge du bare er like under alders"grensen"?

Det gikk bra da, selv om jeg ikke er 18 helt ennå... :p

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Butikken kan nekte og selge deg spillet ja. Aldersgrensa er vistnok ikke bare veiledende, men reell. Spurte en kompis som driver Spiderman i Tromsø, han kunne bekrefte dette.

Skrevet
Jeg trodde alltid at aldersgrenser på spill var veiledende, men da jeg skulle kjøpe Doom III i dag spurte kassadamen om ikke jeg hadde leg for hun hadde hørt at det var "slikt et grusomt spill." Merkelig. Kan de nekte deg å kjøpe et spill så lenge du bare er like under alders"grensen"?

Det gikk bra da, selv om jeg ikke er 18 helt ennå... :p

Selvsagt kan butikken nekte deg å kjøpe en vare. Det er ingen menneskerett å få handle hva man vil hvor man vil.

I tillegg så oppfordrer Norsk Spill- og Multimediaforening alle forhandlere til å følge aldersgrensene på spill, og ikke selge voksenspill til mindreårige. Grunnen til dette er at dersom bransjen klarer å kontrollere seg selv, så slipper vi at staten skal komme på banen og innføre egne norske aldersgrenser, sensurorgan og konsesjoner, noe som vil medføre ekstremt mye ekstraarbeid for alle ledd som jobber med å selge og distribuere spill.

Skrevet

Jeg mener at aldersgrensa er veiledende. Jeg leste i et blad at siden aldersgrensese vi ser på er fra USA (tror jeg det var), og at da er de ofte høyere enn de hadde vært normalt i Norge.

Skrevet

Det er egentlig bare veiledende, men siden Laila Dåvøy har vært på fære (for dere som husker alt oppstyret rundt GTA3) så har butikkene satt større fokus på aldersgrensen.

Skrevet

Hmm. Doom III ser virkelig ut til å være et av de få spilla som faktisk klarer å leve opp til aldersmerkinga si. Lurer på om ikke det kommer til å spolere en god del nattesøvner for unggutter (og eldre, for den saks skyld) i disse skolestart-tider.

Skrevet
Vi bruker ikke amerikanske aldersgrenser i Norge, vi bruker PEGI-systemet.

Aldersgrensene er veilledende, men distributørene oppfordrer butikkene til å ikke selge spill til de som ikke er gamle nok.

det er korrekt ja, de oppfordrer butikker til å ikke slege til folk som ikke er gamle nok

Skrevet
Lurer på om ikke det kommer til å spolere en god del nattesøvner for unggutter (og eldre, for den saks skyld) i disse skolestart-tider.

Ska jeg love deg.. :blush: Hater spill der jeg må stille lys-nivået på MAX for å kunne spille uten å stryke med.. :D

Skrevet

Det er jo egentlig litt oppsiktsvekkende at enkelte butikker/kjeder tar oppfordringen om å overholde aldersmerkingen. De er ikke rettslig forpliktet til det.

Gjest medlem-19530
Skrevet
Det er jo egentlig litt oppsiktsvekkende at enkelte butikker/kjeder tar oppfordringen om å overholde aldersmerkingen. De er ikke rettslig forpliktet til det.

elkjøp og ekspert gjør det ikke

de solgte meg gta 3 og vc når jeg var 13

jeg var vel så skjønn at de solgte det til meg :innocent:

Skrevet

elkjøp og ekspert gjør det ikke

de solgte meg gta 3 og vc når jeg var 13

jeg var vel så skjønn at de solgte det til meg :innocent:

Det var jo før hysteriet gta skapte da. Men, det kommer vel også an på hvem som sitter i kassa. Jeg kjøpte Soldier of Fortune da jeg var 14...

Skrevet

Da SoF kom ut så tenkte nesten ikke butikkene på dette i det hele tatt. Det var først litt etter at GTA3 kom ut på salg butikkene begynte å ta hensyn til aldersgrensen, som sagt, etter at Laila hadde vært på fære.

Skrevet

Trusselen om en statlig konsesjonsordning er såpass alvorlig at butikkene har alt å vinne på å følge aldersgrensene selv om de ikke er lovpålagt å gjøre det.

En statlig konsesjonsordning vil bl.a. føre til at:

- spill blir dyrere

- spill kommer senere i Norge enn i resten av verden

- alle butikker som skal selge spill må godkjennes av staten

- alle spill som skal selges i Norge må ha godkjenning fra staten, med et eget merke på coveret som viser at det er godkjent (dette merket koster forsåvidt penger og, hvis man skal følge konsesjonsreglene for film)

Dette er selvsagt ikke butikkene interessert i, så derfor prøver de fleste å følge aldersgrensene.

Skrevet
Dette er selvsagt ikke butikkene interessert i, så derfor prøver de fleste å følge aldersgrensene.

Dette blir vel å konstatere det som ellers er selvfølgelig, men et annet viktig poeng er jo at vi kjøpere heller ikke er spesielt interessert i dette.

Skrevet (endret)

Det eneste spillet jeg har spilt som jeg mener det er viktig med en aldersgrense er DoomIII.

Spill som GTA3/Vice city og Man Hunt er ikke så ille som doomIII.

I gta og manhunt vet man hele tiden at det er spill pga grafikken og at man ser det hele i 3. person.

Mens i doom lever man seg skikkelig inn i spillet, og handlingen kan være skremmende for en liten gutt.

I tilleg må man jo kunne engelsk ganske godt for å komme seg igjennom spillet.

Edit: skrivefeil

Endret av Omar
Skrevet

Tenk deg at du var ein voksen ansvarlig eigar av ein butikk som selde spel med 18års aldersgrense. Inn kom ein liten pjokk og spurde om det aller valdelegaste spelet du hadde, eit spel du visste han ikkje ville ha godt av.

Tenk berre på alle småttisane som hoppar rundt og leikar pokemon, zelda eller liknande. Dei er lett påverkelege, det er poenget. Så ville du solgt spelet til den guten?

Noken har faktisk moral, det er ikkje alt som må bli regulert av ei lov.

Skrevet
Det eneste spillet jeg har spilt som jeg mener det er viktig med en aldersgrense er DoomIII.

Spill som GTA3/Vice city og Man Hunt er ikke så ille som doomIII.

I gta og manhunt vet man hele tiden at det er spill pga grafikken og at man ser det hele i 3. person.

Mens i doom lever man seg skikkelig inn i spillet, og handlingen kan være skremmende for en liten gutt.

I tilleg må man jo kunne engelsk ganske godt for å komme seg igjennom spillet.

Edit: skrivefeil

men så er jo GTA litt mer realistisk og volden mer "ekte"...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...