Gå til innhold

Omtale av Doom 3 (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AvP er mye mer skremmende enn Doom 3. Fiendene i Doom 3 har småe rom å bevege seg på samt er helt idiot. Det er jo bare å strafe unna fireballs og bevege seg bakover mens du skyter og plaffer dem ned.

 

Som Moonsoon nevnt så har ikke ID gjort noe som helst forandring fra de opprinnelige Doom spillene. Dette er finne keys, pang plaff æsj hele veien.

 

Sorry mac men jeg krever litt mer intelligente spill. Jeg foretrekker Painkiller framfor dette...på sykehus brettet hvor pasienter krøyp opp ned i takene er skikkelig satan og ekkelt å se på. Men å se på monster det skremmer meg ikke så mye ...zombier er jo dumme som brød uansett.

 

John Carmack gjorde en jævlig dårlig jobb med å gi oss en smak fra Helvete.

Du sier det jo selv her.Fienden er jo ZOMBIES! De skal være dumme som brød,altså itelligensen ikke er særlig å skryte av.

Doom er doom,skyt alt så rører seg,vold og blod,akkurat det jeg hadde ventet meg.

"Intelligent" spill har vel Doom aldri vært.Hvorfor skulle det være det?Skal vi miste all moroa ? :ohmy:

Er også en remake av orginalen.

Dritfett spill,Carmack og CO,gjort en veldig bra jobb her !

Når Doom kom ut første gang, så var det nyskapende, orginalt og den gang et fantastisk gameplay. D3 er dessverre langt ifra nyskapende dessverre, det er den samme oppskrifta pakket inn i en litt nyere pakke.

 

Tror de fleste hadde ventet et spill som skulle sette standarden for andre FPS'er, fint hvis du bare forventet et spill der du sitter i 20 timer og skyter alt som rører seg, da har du fått det du ville ha, men det er nok mange som hadde forventet en hel del mere av D3

Lenke til kommentar

Den første halvdelen av spillet er en klar 10'er etter min mening, men etter det så blir det litt kjedelig og ensformig i lengden ja (Med ett unntak).

Syns nå allikevel at 8/10 er en ganske så fortjent karakter grunnet grafikk, stemning, lyd og en om ikke Oscar vinnende men ganske så ok historie.

 

Det eneste JEG kunne ha og utsette er at skremsels effekten blir litt ødelagt av den enorme mengden med udyr som kommer i hvert eneste rom du går gjennom.

Men så er det jo en remake av 1'ern da og det var jo en diger skytefest hele spillet så at 3'ern skulle bli noe annet forventet jeg egentlig ikke. Det at vegger og gulv ikke skinner slik som i f. eks. FarCry er vel kanskje meningen siden Doom 3 fremstilles som et dystert og skittent spill, og da ville egentlig ikke blankpolerte gulv og vegger passet inn. Syns jeg da.

Endret av ToXciK
Lenke til kommentar

Doom 3 er utrolig knall etter min mening, synes det er bra at de ikke prøvde

å implementere noe banebrytende tøv, for min del.

Doom er doom, har vært idiotisk å implementere flere RPG lignende features enn de allerede har. Da tror jeg de har skuffet flere fans enn de har gledet.

Er jo forsåvidt et ganske skummelt spill, men jeg biter ikke så lett på den slags, så har bare holdt på med å få hjerteinfarkt et par ganger til nå. :blush:

 

Og har noen andre lagt merke til at lommelyktlyset bare er en sprite, og skyggene er spriter som renderes litt bak det du lyser på?

Men hvem bryr seg, den får jo jobben gjort.

 

Alt i alt, en knall frag-fest mens vi venter på HL2! :w00t:

Anbefales på det sterkeste! :thumbup:

Lenke til kommentar
Doom er doom, har vært idiotisk å implementere flere RPG lignende features enn de allerede har. Da tror jeg de har skuffet flere fans enn de har gledet.

 

Ja du har et poeng der. Fansen er viktig. Uten all skytinga så ville det ikke vært det samme. Litt som å lage Diablo III med Dungeons & Dragons regler ala Baldur's Gate.

 

Edit: Quota Feil :)

Endret av ToXciK
Lenke til kommentar
Syntes "Spillbarhet" karakteren burde være 9/10, det er Doom, og Doom gameplay er slik, det er laget slik det skal være, det er grunn stenen for Doom universet, man kan ikke si at doom 3 har dårlig gameplay fordi man ikke liker det, det er laget slikt det skal være:)

 

Mener jeg da, hehe

 

 

Ellers utrolig bra anmeldelse,ville nok gitt 9/10 total selv, men men :)

Dette er jo en veldig tåpelig kommentar. Liker man ikke gameplayet, så kan man ikke gi det en god karakter kun fordi det er meningen at spillet skal ha ett sånt gameplay.

 

Spillet ble sikkert slik gutta bak spillet ville ha det, men det betyr ikke at det er bra. Kanskje Doom 3's gameplay rett og slett har gått ut på dato?

Lenke til kommentar

Jeg synes at spillet er litt for mørkt. Greit nok at det skal være mørkt og skremmende, men av og til ser man svært lite, selv med lommelykt som lyser opp et unaturlig lite område. For å gjøre det spillbart for min del har jeg satt gammainnstillingen på nesten max. Problemet med det er at kontrastene i spillet blir litt utvasket. Skjermen min er en Samsung Synchmaster 957mb, som til vanlig er svært lyssterk.

 

Ellers er jeg ikke noen stor fan av FPS spill, men liker likevel Doom3 ganske godt. Gameplayet er ikke så værst, selv om det kanskje blir for mye skyting for min del. Skremselsfaktoren og spenningen er der, og når tildels opp mot AvP i enkelte tilfeller.

 

Grafikkmotoren er imponerende, men synes ikke ID har klart å utnytte dens potensiale helt Ansiktene ser unaturlige og livløse ut, og kunne hatt litt mindre kvass utforming. Også de fleste gjenstander i spillet har ganske kvasse kanter. Lyseffektene er i utganspunktet godt laget, men overgangen mellom lys og mørke er får brå.

 

Kan hende grafikken blir en del bedre med X800 og GF6800 selvfølgelig. Har selv et 9700pro. Men har testet spillet på ultra high 1600x1200 med 6x AA. Det gir stort sett slideshow hos meg, men man får nok et visst inntrykk av hvordan det kan se ut på bedre skjermkort.

 

Om jeg skal være objektiv skal jeg strekke meg så langt som å gi spillet en 7'er.

:)

Lenke til kommentar
Liker man ikke gameplayet, så kan man ikke gi det en god karakter kun fordi det er meningen at spillet skal ha ett sånt gameplay.

 

Spillet ble sikkert slik gutta bak spillet ville ha det, men det betyr ikke at det er bra. Kanskje Doom 3's gameplay rett og slett har gått ut på dato?

Her må jeg få komme med en kommentar, og min mening angående spillanmeldelser.

 

Doom3 får altså 7/10 i "spillbarhet", antakelig det mange forbinder med "gameplay".

 

For det første: Innholdet i disse begrepene kan variere fra person til person. Det er etter min mening viktig at man snakker om det samme, i alle fall sånn noenlunde. Noen kriterier for hva man legger i begrepene er derfor på sin plass.

 

For det andre: Jeg mener dette er to forskjellige størrelser.

Spillbarheten bør reflektere hvor greit spillet fungerer etter sin sjanger, sin intensjon og selve opplegget. Ting som kan påvirke spillbarheten er f.eks bugs, krav til maskinvare for å få en god opplevelse, om det er vanskelig å sette seg inn i, og om det ellers glir fint avgårde. Flere ting kan sikkert puttes inn i begrepet.

Gameplay bør være en standard for om spillet er langtekkelig, ensformig, utradisjonelt osv. Dette må også sees i forbindelse med selve sjangeren, slik at en som hater tradisjonelle fps-spill ikke slakter et ellers godt spill.

 

 

Problemet oppstår jo når Doom3 bedømmes lavt i spillbarhet ut i fra kriterier som burde inngå under en vurdering av gameplay. Kall gjerne gameplay spillopplevelse, for på den måten å skille det fra spillbarhet.

 

Hvis jeg ikke liker tradisjonelle rpg-spill fordi jeg syns det er dørgende kjedelig, så er det jo ikke helt riktig å bedømme det som dårlig spillbarhet?

Lenke til kommentar

 

PS. Spiller ikke om natten hjemme alene.. Er u' galen!!

Ja, men det er jo det jeg gjør, bare med stort annlegg og høy lyd.. Må få den rette stemninga, lyden er jo 60% i spillet... Helt enig med Gamer.no sin mening om det, flott og underholdene spill, men litt synd at det blir for ensformig mot slutten..

Lenke til kommentar
Syntes "Spillbarhet" karakteren burde være 9/10, det er Doom, og Doom gameplay er slik, det er laget slik det skal være, det er grunn stenen for Doom universet, man kan ikke si at doom 3 har dårlig gameplay fordi man ikke liker det, det er laget slikt det skal være:)

 

Mener jeg da, hehe

 

 

Ellers utrolig bra anmeldelse,ville nok gitt 9/10 total selv, men men :)

Dette er jo en veldig tåpelig kommentar. Liker man ikke gameplayet, så kan man ikke gi det en god karakter kun fordi det er meningen at spillet skal ha ett sånt gameplay.

 

Spillet ble sikkert slik gutta bak spillet ville ha det, men det betyr ikke at det er bra. Kanskje Doom 3's gameplay rett og slett har gått ut på dato?

Da er det helle feil målgruppe som spiller det, dette spillet var ikke ment for spillere som liker spill alla HL2 og slikt, dette spillet var ment for Doom fans.

Lenke til kommentar

Med tillatelse fra moderator legger jeg her ut en link til et kort 30 sekunders avi-klipp som jeg har tatt ingame m/ Fraps.

 

Dette er bare ment å vise en bitteliten smakebit av noe jeg selv opplevde ingame, da jeg ved en feiltakelse startet Fraps.

 

Klippet er ikke redigert på noen måte annet enn konvertering til nettopp avi. Kvaliteten er selvfølgelig mye bedre når du spiller selv.

 

Filen er på ca 8mb, og jeg anbefaler "lagre-som" rutinen.

 

NB! Husk høy lyd.

 

30 sek. avi klipp Doom3

 

 

Edit: Det skal ikke være noen spoilereffekt ved denne.

Endret av Radial
Lenke til kommentar
Liker man ikke gameplayet, så kan man ikke gi det en god karakter kun fordi det er meningen at spillet skal ha ett sånt gameplay.

 

Spillet ble sikkert slik gutta bak spillet ville ha det, men det betyr ikke at det er bra. Kanskje Doom 3's gameplay rett og slett har gått ut på dato?

Tja, det er noe med sjanger her og spillet må vurderes ut i fra sine egne kriterier -- slik alt annet må. Anmelder man en komedie, så kan man ikke kritisere den for å ikke være en tragedie. Doom-gameplayet kan godt sees på som en egen sjanger, og da blir spørsmålet: Er Doom3 er bra i forhold til den sjangeren. Det skal man kunne svare på selv man synes spillet er kjedlig osv. Anmelderens oppgave er ikke å fortelle hva han personlig synes, men hvordan han faglig vurderer det.

Lenke til kommentar
Liker man ikke gameplayet, så kan man ikke gi det en god karakter kun fordi det er meningen at spillet skal ha ett sånt gameplay.

 

Spillet ble sikkert slik gutta bak spillet ville ha det, men det betyr ikke at det er bra. Kanskje Doom 3's gameplay rett og slett har gått ut på dato?

Tja, det er noe med sjanger her og spillet må vurderes ut i fra sine egne kriterier -- slik alt annet må. Anmelder man en komedie, så kan man ikke kritisere den for å ikke være en tragedie. Doom-gameplayet kan godt sees på som en egen sjanger, og da blir spørsmålet: Er Doom3 er bra i forhold til den sjangeren. Det skal man kunne svare på selv man synes spillet er kjedlig osv. Anmelderens oppgave er ikke å fortelle hva han personlig synes, men hvordan han faglig vurderer det.

Enig,

Doom er en egen sjanger vil jeg si selv.

Lenke til kommentar

Thairon Du e den Største grinungen i heleverden, aldri hørt noen som deg flame et spill så grusomt, viss du ikkje liker spillet, FINE!!! men ødelege for andre som kansje ikkje har fått spille, eller en doom fan, Spør du meg, skulle din mor putta in gagball i kjeften på deg å aldri fjerna den.

:hrm:

PS: Doom3 e et bra spill, det e laget for å skremme, det skal ikkje være et FPS:Action Spill, så de som kjøper det for action kommer til å bli skuffet, siden mesteparten av tiden er å sitte me sammenkveistra skuldre mens du stirrer spent på skjermen, Miljøet er godt laga, med maskineri som jobber osv. :love:

 

Ta mitt tips, ikkje hør på sytere som Thairon, som mest sansynlig ikkje fikk det til å virke på Pc'n pga low system specs. :nei:

Endret av Gainwardseifer
Lenke til kommentar
Thairon Du e den Største grinungen i heleverden, aldri hørt noen som deg flame et spill så grusomt, viss du ikkje liker spillet, FINE!!! men ødelege for andre som kansje ikkje har fått spille, eller en doom fan, Spør du meg, skulle din mor putta in gagball i kjeften på deg å aldri fjerna den.

 

(...)

 

Ta mitt tips, ikkje hør på sytere som Thairon, som mest sansynlig ikkje fikk det til å virke på Pc'n pga low system specs. :nei:

Slik personuthenging kan du holde langt unna dette forumet. Thairon har ikke gjort noe galt, og har kun kommet med sine meninger om Doom 3. Det var legitime meninger, og heller ikke useriøse. Ditt innlegg her er derimot svært useriøst og unødvendig. Videre dialog rundt dette tas med meg på PM.

Lenke til kommentar
Syntes "Spillbarhet" karakteren burde være 9/10, det er Doom, og Doom gameplay er slik, det er laget slik det skal være, det er grunn stenen for Doom universet, man kan ikke si at doom 3 har dårlig gameplay fordi man ikke liker det, det er laget slikt det skal være:)

 

Mener jeg da, hehe

Ellers utrolig bra anmeldelse,ville nok gitt 9/10 total selv, men men 

men likevel liker jeg Doom 3 bedre. Det er jo Doom, jo 

 

dette spillet var ment for Doom fans.

 

Spillet blir jo ikke automatisk bra bare fordi det ER DOOM!!!!! :thumbdown: '

 

FANBOYS

 

 

 

Grafikken er det som sagt ingenting å si på. fantastisk.FANTASTISK! ...mens det er sagt så er spillbarheten ELENDIG. Og da snakker jeg ikke om de første 30kanskje 45 minuttene. For de er bra, veldig bra! Men etter hvert blir det så kjedelig, man vet hvor alle monstrene spawner, de oppfører seg likt HVER gang og det hele blir fantastisk kjedelig. " u can only enjoy the graphics for So long"

 

At doom3 fikk 7 av 10 på spillbarhet forstår jeg altså ikke.. fortjener 4MAX! Man kjøper jo et spill (for 500spenn) for å ha interaktiv morro i flere timer! men det får man ikke fra dette spillet. Jeg har hatt spillet nesten en uke nå, skal prøve å dra meg igjennom det, men det er bare for å ha gjort det.

 

En ting er sikkert, jeg kommer ikke til å gå gjennom det spillet en gang til hvertfall!

 

Fraråder de som er usikre på å kjøpe spillet...

 

*MIN MENING*

Endret av Rash
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...