Gå til innhold

hva er viktigst? mye eller rask RAM?


Krankemot

Anbefalte innlegg

Grunnen til den lave ytelsen er at RAS# to CAS# (tRdC) fremdels står på 3, tingen med Corsair XMS3200XL er at den der er på 2, dvs at rekke blir 2-2-2-5, en test av RAM som greier denne hastigheten ligger her. Dessuten er 3dMark mer en skjermkortbegrenset enn en minnebegrenset applikasjon/test.

Sjekk memory bench'en med SiSoft og med PC Mark da. Det er i hvert fall ikke grafikkkort avhengig, og det er fortsatt mikroskopiske forbedringer i resultat på å gå fra en timings på 3-4-4-8 til 2-2-3-6. Kan da umulig være så mye mer å hente på å betale gjennom nesa for å få noe som kjører 2-2-2-5?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det du sier der er BARE TULL!! Jobber du for en web-shop eller?!? Bra og dårlig timings på RAM'en vil ikke merkes en gang. Man kan få marginat høyere score i en klinisk test, men vi snakker om kun få % og det merker du ikke i et spill!

 

Som dere kan se her øker scoren i 3D mark fra 5998 til 6038 når man går fra CL3 4-4-8 til CL2 2-3-6 på et A64 3200+ system.

 

Se gjerne resten av testen også. Mye og lære, og mye penger å spare for enkelte tydeligvis

Jon-d: Legg merke til at jeg sier F.EKS. når jeg foreslår minnetype. Nei, jeg jobber ikke for noen webshops. Og det jeg sa, er at brikkene vil være helt perfekt til et AMD-system. Jeg sa IKKE at det var et must. Det er mange bra alternativer av minne der ute. Men det er noen, da inkludert meg som vil betale for det lille ekstra. Dessuten fins det flere tester som viser at aggressive timings på PC3200-hastighet kan være mer effektivt enn å klokke minne til høye hastigheter. Et eksempel på dette finner du her. AMD-plattformen er svært følsom for minnetimings, derfor vil minne på 2-2-2-5 være helt optimalt for en AMD-maskin. Men som sagt, det er IKKE en nødvendighet for alle. Så jeg foreslår at du jekker deg ned et par hakk. Les igjennom testen. Mye å lære.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Grunnen til den lave ytelsen er at RAS# to CAS# (tRdC) fremdels står på 3, tingen med Corsair XMS3200XL er at den der er på 2, dvs at rekke blir 2-2-2-5, en test av RAM som greier denne hastigheten ligger her. Dessuten er 3dMark mer en skjermkortbegrenset enn en minnebegrenset applikasjon/test.

Sjekk memory bench'en med SiSoft og med PC Mark da. Det er i hvert fall ikke grafikkkort avhengig, og det er fortsatt mikroskopiske forbedringer i resultat på å gå fra en timings på 3-4-4-8 til 2-2-3-6. Kan da umulig være så mye mer å hente på å betale gjennom nesa for å få noe som kjører 2-2-2-5?

Lite vits å sjekke de programmene der dersom det er ytelse man er ute etter å måle. De programmene måler kun teoretisk båndbredde og det er derfor latency har så utrolig lite å si i disse testene. I virkelige programmer har latency mye mer å si og kan være mer målbart. Jeg anbefaler derfor å teste ytelsen i de programmene du bruker mest for å få den mest relevante ytelsemålingen for ditt bruk.

Lenke til kommentar

Jeg ville heller satset på en enkelt brikke i stedet for det dual-settet der. Dual channel finnes ikke på Socket 754-kort likevel så det er ingen ytelsemessige grunner til å velge to like brikker. Det kan faktisk virke mot sin hensikt og gjøre systemet ustabilt på lavere overklokking enn om du bruke 1 brikke.

 

Men jeg vil ikke råde deg til å gå for Socket 939 for å få dual channel. Det er fortsatt alt for dyrt i forhold til den minimale ytelseøkningen man får.

 

Kjøp Socket 754 og 1 stk 512MB-brikke

Lenke til kommentar
hvor lang tid tar det før skjermkortet er helt ut??? bør jeg satse på et 256mb kort eller er ikke det verdt pengene?

Hvilket skjermkort er det du tenker på? Hvis GPU'en er for svak for høye oppløsninger eller at du ikke kommer til å bruke høye oppløsninger så er det ingen vits med mer enn 128MB.

 

256MB er kun noe vits dersom du har BÅDE en kraftig CPU (Radeon X800-basert eller Geforce 6800-basert) OG du har tenkt å bruke en oppløsning på 1600x1200. Det vil nok ha litt innvirkning på noen tester i 1280x1024 også men det er neppe nok til å forsvare noen prisforskjell.

Lenke til kommentar
hvor lang tid tar det før skjermkortet er helt ut??? bør jeg satse på et 256mb kort eller er ikke det verdt pengene?

Er det S3 Graphics ProSavageDDR (32 MB) du mener??

 

Isåfall utifra navnet (og produsenten) vil jeg påstå at det ikke er noe særlig til 3D-kort ihvertfall, et Radeon 9800Pro vil kunne holde løpet ut en stund (ikke noe vits med 256MB så lenge det ikke er Radeon 9800XT og oppover).

Lenke til kommentar
hvor lang tid tar det før skjermkortet er helt ut??? bør jeg satse på et 256mb kort eller er ikke det verdt pengene?

Hvilket skjermkort er det du tenker på? Hvis GPU'en er for svak for høye oppløsninger eller at du ikke kommer til å bruke høye oppløsninger så er det ingen vits med mer enn 128MB.

 

256MB er kun noe vits dersom du har BÅDE en kraftig CPU (Radeon X800-basert eller Geforce 6800-basert) OG du har tenkt å bruke en oppløsning på 1600x1200. Det vil nok ha litt innvirkning på noen tester i 1280x1024 også men det er neppe nok til å forsvare noen prisforskjell.

Er det S3 Graphics ProSavageDDR (32 MB) du mener??

 

Isåfall utifra navnet (og produsenten) vil jeg påstå at det ikke er noe særlig til 3D-kort ihvertfall, et Radeon 9800Pro vil kunne holde løpet ut en stund (ikke noe vits med 256MB så lenge det ikke er Radeon 9800XT og oppover).

 

 

nei tenkte på det som lå i handlevognen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...