Gå til innhold

Pc på 24/7 og brannfare.


eirikJO

Anbefalte innlegg

(Litt usikker på om denne er i riktig kategori, men fant ingen andre passende. Flytt den gjerne...)

 

Hvor stor er brannfaren forbundet med å ha en pc stående på døgnet rundt?

Personlig er jeg litt "paranoid" for dette, og slår alltid av pc'en dersom jeg skal være borte lengere enn ett døgn. Har jeg grunn til beskymring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er alltid ein mulighet for at ting kan ta fyr, men det er ekstremt sjeldent at ei datamaskin gjer det. Eg har høyrt om straumforsyninger som sprenger og ryker, og har sjølv erfart ein skjerm som knitrar, men aldri flammer.

 

Trur du trygt kan ha den på døgnet rundt utan problemer. Det er mange som har hatt maskiner på i månader, og kanskje år.

 

Om du får forsikring for den type branner veit eg ikkje, ta kontakt med forsikringsselskapet og høyr. Burde vel egentlig kunne få det, er jo ikkje forskjellig frå ein TV.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Jo, men er usikker på om den gjelder for en pc som tar fyr fordi den står på og uten tilsyn.

Dessuten hjelper det ikke med innboforsikring for ting som har annen verdi enn penger..

Du har vel lest vilkårene i innboforsikringen din? Ikke vær så pysete, det finnes jo maskiner som står og går rimlig uavbrutt i flere år, brenner kåken din ned så skryter du på deg en hel masse verdier slik at du får masse ekstra penger du kan svi av på horer, bowling, øl og annet svineri. Vinn / vinn situasjon selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Jo, men er usikker på om den gjelder for en pc som tar fyr fordi den står på og uten tilsyn.

Dessuten hjelper det ikke med innboforsikring for ting som har annen verdi enn penger..

Du har vel lest vilkårene i innboforsikringen din? Ikke vær så pysete, det finnes jo maskiner som står og går rimlig uavbrutt i flere år, brenner kåken din ned så skryter du på deg en hel masse verdier slik at du får masse ekstra penger du kan svi av på horer, bowling, øl og annet svineri. Vinn / vinn situasjon selvfølgelig.

:!: :!: :!: :!: :!: :!:

Lenke til kommentar

Haha... Godt forslag BenSin. :!:

 

Innboforsikring dekker brann i pc, men det er alltid en vurdering som gjøres og man skal ikke ha vist uaktsomhet. Dvs at hvis pc'en tar fyr p.g.a. et lynnedslag og man ikke har overspenningsvern, kan forsikringsselskapet nekte å dekke skaden.

Endret av eirikjo
Lenke til kommentar

Alt som er plugget til stikkontakten kan potensielt ta fyr men PCen er hverken mere eller mindre utsatt for brann en andre elektroniske dingsebumser.

Det som faktisk får elektronikk til å ta fyr er støv som antenner, så en årlig rengjøring av PSU er en god forsikring.

Det hender jo også fra tid til annen at komponenter brenner opp men det er det lite å gjøre med.

Bare lek server du 25/8! :thumbup:

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

PC'er skal vel som regel skru seg av dersom noe kritisk skjer.

Se på diverse firmaer rundt om, der har de flere hundre PC'er som står på året rundt.

Eneste, du kan vel skru av skjermen. Gjør hvertfall jeg ettersom den knitrer og spraker hele tiden. (På tide med ny snart).

 

Hvis noe tar fyr ville jeg tippa skjerm, men selv det er vel ganske utrolig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...