Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et tips når en skal sage i sponplater e.l.:

 

Bruk tvinger til å feste et rettholdt/water eller noe annet som er helt rett på platen der du skal kappe. Så legger du anleggsflaten til sagen (sirkelsag eller stikksag) inntil rettholdtet når du sager. Da vil sagen følge rettholdtet og du får et meget rett og bra kapp.

Bare husk å feste rettholdtet x millimeter til siden for selve sagbladet. På min sirkelsag vil det si 32mm. Så jeg plusser bare på 32mm på lengden av det jeg skal kutte og får perfekt rette og nøyaktige kapp hver gang :)

Lenke til kommentar
Hva med å bruke en vanlig sag? Da blir det bænkers rett hvis du først "sporer" opp...  Seff må man bruke litt mer muskler enn med en stikksag, men som min far sier...."itt fysisk arbeid har aldri drept noen..."(Yeah, right! :roll: )

hehe. Jeg endte opp med å bruke en vanlig sag ja. Se lengre nede i posten.

 

Et tips når en skal sage i sponplater e.l.:

 

Bruk tvinger til å feste et rettholdt/water eller noe annet som er helt rett på platen der du skal kappe. Så legger du anleggsflaten til sagen (sirkelsag eller stikksag) inntil rettholdtet når du sager. Da vil sagen følge rettholdtet og du får et meget rett og bra kapp.

Bare husk å feste rettholdtet x millimeter til siden for selve sagbladet. På min sirkelsag vil det si 32mm. Så jeg plusser bare på 32mm på lengden av det jeg skal kutte og får perfekt rette og nøyaktige kapp hver gang 

Takk for tipset! Problemet er bare at sagbladet går skeift, slik at den eneste måten å få kappet rett er å holde saga skeift, og da funker ikke din metode så bra. Nå kappet jeg for hånd i dag, men spørs om jeg ikke skal gå til innkjøp av en ny stikksag i morgen, siden mer krevende kutting står på timeplanen.

 

 

Anyway, tid for en

Update!

 

Jeg har tenkt å endre litt på designet av fra slik den opprinnelig var. Åpningen i toppen forsvinner, og istedet blir 3 av veggene kun gitter. Grunnen til dette er at det blir lettere å lage med det verktøyet jeg har. Det er ikke lett å forklare, men jeg trur det kan bli bra. Her er et forsøk på å illustrere det:

G3_2.jpg

 

Så til arbeidet:

06_small.JPG

Her er bunnplata kappet opp. Jeg har også montert en list langs hele, som nettingen rundt skal hvile på.

 

07_small.JPG

Tilsvarende med topp.

 

08_small.JPG

Jeg fikk låne et via epia m hovedkort som også er mini-itx formfaktor. Her er festene til hovedkortet på plass.

 

09_small.JPG

Her er gitteret jeg kjøpte i dag. Har også kjøpt av og på bryter, som skal sitte i lokket.

 

10_small.JPG

Her har jeg montert det lånte hovedkortet. Passer akuratt!

 

11_small.JPG

Helt til slutt begynte jeg på en hardiskholder.

 

Det var det jeg gadd i dag. I morgen er planen å lage bakveggen, lage ferdig hardiskholderen og feste strømforskyninga på et lurt sted.

 

Hardwaren ligger fortiden i sandefjord, og ankommer derfor sannsynligvis ikke meg før fredag. :hrm:

 

Jeg har ikke allverdens med tid, siden jeg flytter på mandag. Må prøve å bli ferdig til da. Me får sjå....

 

Et spørsmål tilslutt; Jeg har noe utegrunn og bengalakk liggende. Funker det fett med dette, eller burde jeg skaffe meg noe annet til lakking av kassen?

Endret av torsk
Lenke til kommentar
Hva slags netting er det, hvor ble den kjøpt? Fortell litt om hvordan den var å jobbe med! Var det formye? :p

 

Ganske lurt å bygge deler av kabinett i netting på et vifteløst prosjekt. (da det er lite støy å isolere inne (-harddisk))

Nettingen virket veldig god. Passe solid og passe lett-bøyelig. Kjøpte den på Torshow-bilrekvisita. Den er beregnet til bruk i grillen på biler. Kostet 200 kr. Har nok litt for mye ja ;)

Lenke til kommentar

UPDATE!

 

I dag her jeg fått gjort en del. Jeg kjøpte meg ny stikksag, og vd hjelp av zorro-metoden gikk saginga lett. Alt ble ikke like rett og pent, men jeg er så langt greit fornøyd med tanke på at jeg ikke er noen snekker. :whistle:

 

12_small.JPG

Her kuttes det..

 

13_small.JPG

Bakveggen er utskjært. Trenger litt pussing.

 

14_small.JPG

Hardisk-holderen er montert.

 

15_small.JPG

Nettingen er kappet opp og bøyd.

 

17_small.JPG

Jeg tok ut hovedkortet og skrudde fast en hjernplate under. Så lodda jeg fast en ledning fra hver av hovedkortfestene til platen. Den ledningen som går ut skal festes i jordingsledningen som går ut av pc'en.

 

18_small.JPG

Måtte prøve hvordan det ville bli. Ingenting er festet her.

 

19small.JPG

Bak.

 

20small.JPG

Her har'n fått seg et strøk grunning.

 

21_small.JPG

Nettingen er spraylakka sort.

 

Jeg tar sats på å bli ferdig på lørdag. I morgen skal jeg:

-Feste av/på bryter

-Feste jordinga på jordinga til psu

-feste psu

-Lakke kassa et strøk

-Spraylakke gitteret et par strøk til

 

I morgen tidlig stikker jeg ned på posten å hente hw'en også :w00t:

 

EDIT: Feil link til bilder

Endret av torsk
Lenke til kommentar
blir kanskje ikke så billig... psu til 2k .. f.eks

Jeg vet... Men den hadde jeg allerede gått til innkjøp av for en stund siden, så jeg regner ikke med den... :roll: Skulle bruke den i hovedpc'en min, men den ble ikke kraftig nok.

 

søl er kanskje litt værre? skal du ha filter eller noe på grillen din? 

Jeg skal ikke ha noe filter. Tanken er å ha så god luftgjennomstrømning som mulig. Maskinen har ingen vifter, og skal stå på hele døgnet, så god luftgjennomstrømmning blir veldig viktig.

 

Men ble kassen 7 cm høy? Sunns den så litt høyere ut på det ene bilde

Nei, ikke helt 7 cm :blush: Hovedgrunnen til dette er at matrealet jeg bruker er alt for tykt. Vi snakker 2 cm, slik at tak og bunn utgjør 4 cm. Hadde ikke blitt plass til mye innmat hvis kassa hadde vært 7 cm da nei... Den ble ca 11 cm høy og 21 ca bred.

 

men du burde kanskje feste noe plexi bak nettingen, hvis ikke kommer det til å bli temmelig åpent for at støvet kan komme inn.

Vil ikke ha plaxi bak, siden det ødelegger hele ideen med bra luftgjennomstrømning. Støv vil nok oppstå, men jeg får ta å rense en gang i blant. :ohmy:

 

 

Update

Okay. Jeg har borra hull til knappen, lakka kassa 1 strøk og spraylakka gitteret 2 strøk.

 

22%20(Custom).JPG

Ble ikke så dumt det. Skal jo ha et strøk til da.

 

23%20(Custom).JPG

Endelig kom resten av hardwaren. Har er et stemningsbilde.

 

Når det gjelder software, kommer jeg til å kjøre win98lite. Grunnen til dette er at det er veldig raskt og stabilt.

 

I morgen skal kassa pusses litt, og få strøk nummer 2. På søndag skal det monteres.

 

EDIT: Glemte å si; Takk for den overvelmende responsen! :ohmy:

EDIT 2: klarte å skrive responsen feil :roll:

Endret av torsk
Lenke til kommentar
Jeg kjøpte meg ny stikksag, og vd hjelp av zorro-metoden gikk saginga lett. Alt ble ikke like rett og pent, men jeg er så langt greit fornøyd med tanke på at jeg ikke er noen snekker.  :whistle:

Funket bra den metoden, ikke sant Torsk? ;)

 

Enda bedre blir det om en bruker sirkelsag med samme metode. Og med litt trening, så blir det nøyaktighet på mindre enn en millimeter. Kappe rett og nøyaktig er ikke noe problem for meg lenger i alle fall :w00t:

 

Lykke til med prosjektet. Ser meget bra ut :thumbup:

Endret av Zorro
Lenke til kommentar

Update

 

Okey. da er jeg "ferdig". Vell, ikke helt ferdig, men får ikke gjort noe mer på en stund. (flytter på hybel i morgen :dontgetit: )

 

Her er noen bilder;

24%20(Custom).JPG

Andre strøket er tørt, og hardwaren er montert.

 

25%20(Custom).JPG

Andre siden

 

26%20(Custom).JPG

Topp og bunn er strudd sammen. Kassa er ekstremt stabil. Kunne sikkert fint kjørt over med bilen. ;)

 

27%20(Custom).JPG

Gitteret er skrudd fast. Blitzen er grunnen til at det ser sølvaktig ut. Gitteret er svart.

 

28%20(Custom).JPG

Bak... Bare overse den gigantiske helligdagen. Glemte helt å lake der... :blush:

 

29%20(Custom).JPG

I profil

 

30%20(Custom).JPG

Gir intrykk av størrelsen. Ikke like liten som først planlagt, men langt fra veldig stor :D

 

31%20(Custom).JPG

I drift! Oh yes! :w00t:

 

Synspunkter? Kommentarer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...