Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte jeg skulle si i fra om at jeg har planer om å gjøre en par forandringer på maskina:

  • Sette inn et nettverkskort i pci-sporet
  • Bruke et CompactFlash kort med IDE-CF adapter som OS disk

Det førstnevnte er fordi jeg vil bruke pcen som en brebåndsdeler. Hvis jeg får 2 nettverkskort kan det ene være kobla til internet, og den andre til en hub. Da må pcen stå på for at de andre datamaskinene skal få internett, men dette er ikke noe problem, siden pcen er så godt som lydløs og blir ikke nevneverdig varm.

 

Men, hardisken bråker litt når den sarter og slutter å lese. Jeg vil derfor har windows og noen programmer på en compactflash disk.

 

Jeg trenger i denne sammenheng litt hjelp her;

Jeg bruker nå Windows Xp. Hvis jeg fjerner alt dilldall ved hjelp av XPlite, tar windows mappa 470mb. Trur dere det holder med et 512mb CF-kort? Windows trenger jo litt plass for å jobbe...

 

En annen løsning er å gå for win98lite. Da holder det med en i massevis med et 256mb kort. Jeg kan sikkert finne programvare for win98 som kan brukes til å dele internett, men win98 er jo full av sikkerhetshull og greier, slik at det er vel kanskje dumt å kjøre det som os på en slik maskin som er tilknytta internett 24/7?

 

Hva mener dere??

 

Hvis alt går etter planen skal jeg begynne med modifiseringa på lørdag, men da må jeg nesten bestille deler i dag for at det skal rekke frem før helga.

Lenke til kommentar

Jeg har droppet innkjøp av CF kort og adapter enn så lenge (har ikke alverdens penger nå, og studielånet har ennå ikke sniket seg inn på konto). Jeg kommer derfor til å beholde windows xp og den disken jeg har som os disk en stund til. CF kort blir jo bare billigere og billigere, så det skader neppe å vente litt.

 

Jeg skal imidlertid sette inn nettverkskort på Lørdag, så det blir nok er liten update da..

 

Breiker: Jeg leste guiden da jeg skulle sette opp pcen vi har i stua. Mange gode tips der!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...