Gå til innhold

Jobb innen spillbransjen!


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, første post (og første gang) her på gamer.no

Jeg ville gjerne ha hjelpen til dere alle sammen ang. en sak jeg har grublet på lenge. Hva ville dere gjort hvis dere likte alt ang. spill og ville tatt hvilken som helt jobb på det feltet, men ikke fant noen?

Omformulert: Hva skal jeg gjøre hvis jeg vil ha en jobb innen spill?

 

Skal ta utdannelse som spilldesigner snart (må bli ferdig med siste året på videregående) men vil veldig gjerne ha så mange kontakter osv nå...

 

Kan du/dere gi meg noen tips? Jeg setter pris på alt dere har, som sagt vil jeg jobbe med spill, samme hva slags jobb det er...

 

Mvh. LuggagE

(Matias)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les dette: http://forum.gamer.no/index.php?showtopic=279100

 

Forresten så er spilldesigner en av de vanskeligste jobbene å få i bransjen, det er ikke akkurat mangel på dem heller.

 

Vet ikke hvor lurt det er å hoppe rett på en slik utdannelse, få deg heller litt "erfaring" først, begynn med modifiseringer og lignende, lag brett, lyder, programmer, lag modeller, hva som helst, bare lær deg noe. Og lær det bra.

 

Du sier du liker alt som har med spill å gjøre? Hva annet har du gjort enn å spille? Hva liker du å gjøre?

Lenke til kommentar

Når du sier "jobbe med spill" tenker jeg at du vil teste spill og lignende?

I så fall burde du gå media og kommunikasjon tror jeg....spill frode på sone 2 sa det en gang.

 

Visst du vil lage spill, må du gå IKT skole og lære deg programmeringspråk som C++, Visual Basic (++?) tror jeg da..

Lenke til kommentar

Vel, jeg har spilt veldig mye, og liker å skrive anmeldelser o.l. Har jobbet med c++ og visual c++, men ikke så veldig mye, er i vennekrets med folk som kan lage spill i c++. Prøver meg fram i programmer som har med brettdesign og slikt.

Siden jeg nå går år 3 som almenn student så orker jeg ikke å begynne på nytt på media og kommusikasjon. Den utdannelsen jeg har tenkt til å ta blir over 3 år hvor jeg lærer utrolig mye forskjellig ang. programmering og design.

Det som er planen er å få mest mulig erfaring før jeg tar utdannelsen, for så å prøve meg fram innen bransjen.

Har ikke sjekket linken ennå, men skal gjøre det nå.

Det er en stor forskjell på å programmere spill og designe det. Det jeg hadde tenkt var å bruke "motorer" til å designe spill, ikke skrive kildekoden. Men slik som det er nå er jeg åpen for alt. Forresten så likte jeg alt jeg gjorde innen programmering o.l. Det gikk mest i simple komandoer, men en venn kan lære meg masse.

 

Og forresten, tusen takk for all responsen, dette betyr mye for meg siden det er første gang jeg bare spør på et forum.

Lenke til kommentar

Vel, jeg har spilt veldig mye, og liker å skrive anmeldelser o.l. Har jobbet med c++ og visual c++, men ikke så veldig mye, er i vennekrets med folk som kan lage spill i c++. Prøver meg fram i programmer som har med brettdesign og slikt.

Siden jeg nå går år 3 som almenn student så orker jeg ikke å begynne på nytt på media og kommusikasjon. Den utdannelsen jeg har tenkt til å ta blir over 3 år hvor jeg lærer utrolig mye forskjellig ang. programmering og design.

Det som er planen er å få mest mulig erfaring før jeg tar utdannelsen, for så å prøve meg fram innen bransjen.

Har ikke sjekket linken ennå, men skal gjøre det nå.

Det er en stor forskjell på å programmere spill og designe det. Det jeg hadde tenkt var å bruke "motorer" til å designe spill, ikke skrive kildekoden. Men slik som det er nå er jeg åpen for alt. Forresten så likte jeg alt jeg gjorde innen programmering o.l. Det gikk mest i simple komandoer, men en venn kan lære meg masse.

 

Og forresten, tusen takk for all responsen, dette betyr mye for meg siden det er første gang jeg bare spør på et forum.

Lenke til kommentar

Veldig bra feature du linket til der.

Siden jeg bare er 17 og ikke har noen utdannelse innen dette i det hele tatt er det litt vanskelig å spesialisere seg. Jeg skal, etterhvert, spesialisere meg innen det jeg finner mest interesant, hva det er vet jeg ikke. Men jeg vet at den utdannelsen jeg tenker på er et godt startpunkt. Takk for alle tipsene! Har du noen flere linker ang. dette? Sto i featuren at leseren burde sjekke linkene nederst, men jeg fant ingen...

Lenke til kommentar

Du er jo ung så du har jo nok av tid, men med å spesialisere seg mente jeg ikke nødvendigvis på skole, men finn ut hva du liker best å holde på med innen spill og gjør mest mulig av det på fritiden.

 

Du kan sjekke disse linkene:

 

http://www.gamasutra.com/

http://www.gamedev.net/

http://www.igda.org/

http://lair.gamedeveloper.net/

http://www.inside3d.com/

http://www.gameai.com/

Lenke til kommentar

Hva tenker du på innenfor spillbransen da?

 

Om du er en person som har lyst til å lage spill vil det muligens bli en vanskelig utdanning, i tilegg til en vanskelig jobb å få.

 

Er forresten enig med odex. Gjør som han sier, start i det "små". Driv med litt modding. Som han sier, det er mye du kan gjøre da.

 

Om du der i mot vil teste spill, skrive omtaler eller sniktitter som de gjør her på Gamer.no bør du gå noe administrativt slik at du lærer deg god skriftlig og språklig formulering slik at noen vil ansette deg til noe sånt :)

 

Edit: Mens vi snakker om formulering, formuler en bedre overskrift før noen finner ut at de vil stenge posten.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Takk for endringene Gef, var ikke helt "up to date" med alt her.

 

Mr.FOXHOUND: Det er akkurat det som er saken, nemlig at jeg ikke finner noen "nybegynnerjobber". For å være ærlig ville jeg blitt med på hva som helst ang. spill, også anmeldelser. Jeg søker efraring nå, en virkelig jobb, heltid, er noe jeg vil satse på senere. Nå er snart ferien min ferdig, og da må jeg konsentrere meg om skole. Prøver meg fram på forskjellige nettsteder nå, prøver å finne et sted som kan "ansette meg". Uten lønn om de vil, ønsker bare erfaring nå.

 

Igjen, takk for alle kommentarer o.l. Setter pris på alt! :D

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har begynt å tegne enda med blyant og papir anbefaler jeg deg å gjøre det og. Et øye for komposisjon, estetikk farge balanse og en forståelse for proposjoner og perspektiv fåes best ved tradisjonelle medium. Å jobbe 100% på data er utelukket. Alle skisser game designer får er ofte enten hånd tegnet eller tegnet med et tegnebrett i Photoshop. Poenge er at du må ha det i hode ditt hvordan du skal designe og tegne. Å lære det tekniske er ikke noe problem..med å være en flink kunstner kan du bruke en livstid på å bli.

 

Skal se om jeg kan få en av mine venner fra funcom å skrive litt i denne tråden.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Nå har jeg selv kommet inn i spill bransjen for 9år siden ved en serie av heldige omstendigheter. Ingen utdannelse utenom da at jeg brukte en haug med timer på 3d grafikk, så jeg kan ikke gi deg masse linker med råd for utdannelse. Men jeg kan da gi noen tanker om emnet:

 

Det første er jo selvfølgelig å finne ut hvilket område du ønsker å satse på, du nevner at du

ønsker et yrke som spilldesigner.

 

Spilldesign er et voldsomt vidt begrep, vi har designere som lager bakgrunns historie, quests, stats/atributter til våpen,rustninger,monstre..., spill dynamic (hva slags regler spillet skal ha), dialog, puzzles, grunn ideen til et spill etc.

 

De fleste av disse rollene glir litt inn i hverandre av den enkle grunn at arbeids mengden på dem er forskjellig utifra hvor man er i produksjonen (og hvilket type spill det er), de fleste gjør litt av hvert, men har selvfølgelig sine sterke og svake sider.

 

Det er mange designere her på bygget som har blitt det via å starte som spilltester, da får man mye erfaring hva som foregår bak kulissene på et spill. I dette tilfellet gjelder det et MMORPG, der det trengs mange testere som kan tas fra gata uten noen tidligere erfaring utenom å digge spill. Derifra så kan man klatre seg oppover hvis man har talent til det.

 

For å få en jobb som bakgrunn/historie/dialog designer, så må man kunne skrive og en fordel å ha utgitt noen bøker, dette er ikke en jobb man gir til de uten erfaring og gjennomsnitts alderen der er nok 30.

 

Når det gjelder level design så er må man vise til levels man har bygd til andre spill, der er det en fordel å være innen mods etc. som tidligere nevnt på forumet. En ting er å lage et flott visuelt level design, det må kunne spille bra også.

 

Nå må jeg tilbake på jobb før sjefen oppdager meg. :)

Lenke til kommentar

Utifra det jeg har lest her så passer nok MK (media og komm) bra til en som skal arbeide med spill siden dette er lyd og bilde (spillet i seg selv) og tekst (som ironwood sa, stats, historie, etc)

 

Har akkurat fullført gk i dette og anbefaler mk til de som er interessert i spill. Eller kan jo MI være et alternativ om du har penger, får studiestøtte fra lånekassen.

 

Skaff en MI katalog og gå igjennom den du

Lenke til kommentar

Vel, det er et annet universitet som faktisk har linjen "Video og TV-spill design". Og jeg har allerede sjekket med MI, der er det bare tull (for en som meg). Noroff heter det universitetet jeg har tenkt meg (www.noroff.no). Når jeg er ferdig der har jeg bachelor grad i spilldesign og jeg håper på å bruke det + erfaringen jeg får fram til den tid som springbrett til spillverdenen! YAY! ^^

Takk for all responsen nok en gang, og takk for at du skulka litt jobb for min skyld Ironwood! Er så hyggelig med folk som bare hjelper for å være snille! Takk alle sammen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...