Gå til innhold

i386 i585 i686 smp osv


Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp

Jeg har en Xeon 3,06 med HT og skal oppdatere RH9 kjernen som er installert på denne maskinen.

Jeg blir litt forvirret at dette i386 i586 og i686 med smp.

 

Jeg regner med at jeg skal bruke i686, men hva er egentlig forskjellen på de andre alternativene?

 

Hilsen Arnesen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er vel noe sånn at i686 er mere beregnet for Pentium 4 enn det i386 er. i586 er jeg ikke helt sikker på hva som er beregnet for, men tror den er best på Pentium 4 den også.

 

du skulle egentlig ha bytte ut hele Red Hat 9, da denne er ganske utdatert. ta heller å installer Fedora Core 2 eller Mandrake 10.0, eller noe i den duren, disse er litt mer oppdatert.

Lenke til kommentar

i386 = 386 og nyere

i486 = 486 og nyere

i586 = pentium, k6 og nyere

i686 = pentium pro, pentium 2, k7 og nyere.

smp = symmetric multiprocessor

 

Mulig du må ha smp for å dra nytte av HT. Ellers er i686 det riktige valget. Det burde helst eksistere "i686 smp". Eller du kan kompilere din egen kernel som "pentium4 smp".

Endret av drall
Lenke til kommentar
det er vel noe sånn at i686 er mere beregnet for Pentium 4 enn det i386 er. i586 er jeg ikke helt sikker på hva som er beregnet for, men tror den er best på Pentium 4 den også.

 

du skulle egentlig ha bytte ut hele Red Hat 9, da denne er ganske utdatert. ta heller å installer Fedora Core 2 eller Mandrake 10.0, eller noe i den duren, disse er litt mer oppdatert.

 

Moderatoredit: Personhetsen er nå sensurert bort og advarsel er delt ut.

 

 

Og han er *helt* sikkert klar over at RH9 ikke er ny, men det du sier om at den er utdatert stemmer ikke. Fullt brukbar. Og sannsynligvis en grunn til at han kjører RH9 også.

 

Og i586 fungerer på minst Pentium og AMD sine k6

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Dere to aper, slutt og ødelegg forumet. Selv om wil's forklaring ikke var perfekt, så er den i riktig retning, og er mer enn dere to har bidratt til her.

Takket være ytringsfriheten (som forøvrig er kraftig innskrenket her på forumet) har vi lov til å "ødelegge", men er det noen som ødelgger her så mener jeg det er wil og ønsker han skal holde seg *langt* unna Linux-forumet.

Lenke til kommentar
Og han er *helt* sikkert klar over at RH9 ikke er ny, men det du sier om at den er utdatert stemmer ikke. Fullt brukbar. Og sannsynligvis en grunn til at han kjører RH9 også.

Dette er feil. Red Hat har avsluttet sin støtte for Red Hat 9. Den får ikke flere sikkerhetsoppdateringer. Å kjøre Red Hat 9 i dag er derfor uansvarlig. Den er utdatert av Red Hat. Om han har en grunn til å kjøre Red Hat 9, er det ikke grunn god nok.

 

Jeg tror du bare finner på svakheter i ting wil sier slik at du får en sjanse til å mobbe ham.

Lenke til kommentar
Du får forsatt redhat 9.0 oppdatering fra bl.a. fedora legacy og freshrpms hvis jeg ikke tar helt feil.

Stemmer! Selv til Redhat 7.3 gir de ut oppdateringer. Men de har annonsert at de droppet 7.2 og 8.0.

 

Det kan høres rart ut at 7.3 støttes men ikke den nyere versjonen 8.0, men hvis jeg ikke husker helt feil var 8.0 en noe upopulær versjon, og 9.0 tok forholdsvis raskt over. Det er nok derfor flere som bruker 7.3 enn 8.0 den dag idag.

Lenke til kommentar

vel will saken har litt riktig da.. men det som er litt av saken er at støtte for HT (hyper term*) eller hva det heter det som intell har på de nyeste cpuene er ikke støttet i 2.4.x kernelene. så dersom han skal ha støtte for de så må en opp på 2.6.x

 

ellers så funker alle de kernelen der selv den smp, (de funker på 1 cpu og 2 cpuer).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...