Gå til innhold

Maskinen bråker som enstøvsuger og lager mye varme


ahumoe

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et irreterende problem med støy og varme på pc'en! :hrm: Det er vifta(ene) i pc'en som bråker. Og den lager utrolig mye varme og dårlig luft.

 

Det er kanskje det som er det størst problemet, fordi jeg har et lite rom, og kan ikke ha viduet og dør åpent, når man har et Logitech Z-680 anlegg!!!!

Det skjønner du kanskje! :p

 

Jeg har lenge tenkt til å bytte ut viften(ene), men vet ikke helt hva som lager bråk/varme! Vet heller ikke så mye om vifter!

 

Jeg har:

Geforce Mx 460 grafikkort(skal vel bytte det ut snart,men ikke ennå, tror allikevel at det ikke er der problemet ligger; liten vifte)

 

Et Q-Tec Midi tower ATX 6024MD, Sort Pro Line, m/350W AMD/P4 kabinett(kabinettet bytter jeg ikke ut, måtte i så fall være noen vifter)

Link: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=113046&cks=PRL

 

En GlacialTech Igloo 2320 vifte Link: http://www.eksperten.dk/priser/casemods/ca...sp?Kode=O000582,

 

og en AMD Athlon XP 2000+ under vifta.

 

Hvis det betyr noe så har jeg et ASUS A7V8X hovedkort, men der er det ingen vifte!

Håper det er CPU vifta som må byttes ut, i så fall vil jeg helst ha en som kan ta AMD Athlon XP 3200, tilfelle senere oppgraderinger!

 

 

takker for all hjelp!!!! :innocent:

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kjøpe:

 

en 400watts NorthQ strømforsyning (ca 370 kr)

en Termaltake Silent Boost eller Volcano12 (ca 250 kr)

en 92 mm vifte til kabinettet (ca 100 kr)

eventuelt en Zalman ZM80-HP til skjermkortet (300 kr)

 

PS: dette er ting du kan bytte ut for å få ned støynivået og alikevel få bedre kjøling.

MEN pc'en vil ikke utvikle mindre varme for det! (det er ikke fullt så lett å gjøre noe med)

 

EDIT: tingene jeg foreslo stod i prioritert rekkefølge...

(tipper det er PSU som er synderen, og den kan være grei å bytte ut uansett.)

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

I stedet for å skifte ut vifter "i blinde" så anbefaler jeg at du åpner kabinetter og hører deg frem til hvilken eller hvilke vifter som bråker mest.

 

Det går også helt fint å stoppe hver av viftene noen sekunder for å høre forskjellen på å ha den vifta på og av. Det blir ikke noen overopphetinger på så kort tid som noen sekunder. For å stoppe viftene bør du bruke noe som er mykt nok til å ikke skade viftebladene men skarpt nok til å komme i mellom. F.eks den butte enden på en gammeldags treblyant duger sikkert bra. Bare stikk den inni vifta slik at den stopper og du kan høre støyforskjellen. Dette passer fint for f.eks strømforsyninga. Om du kommer til det runde området midt på CPU-vifta og skjermkortvifta så kan du stoppe de ennå mykere ved å trykke fingeren forsiktig der.

 

Når du har gjort dette så har du sikkert et mye bedre grunnlag til å ta riktig avgjørelse på hvilken vifte du bør bytte ut.

 

I tillegg kan det lønne seg å finne ut hvordan du kan dempe støyen som allerede finnes der. F.eks dempematter, vibrasjonsfritt hppheng til harddisken osv.

 

Du nevner også noe om høy temperatur. Det tyder på at luftsirkulasjonen i kabinettet kan forbedres. F.eks ved å bruke en kabinettvifte eller lage bedre "frie luftveier" gjennom kabinettet.

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt 2 nye vifter og en cpu vifte. Om det betyr mye :yes:

For meg betyr det MYE. Jeg har 5 vifter som ikke bråker. Og en boxed vifte som holder tempen okey men lager ikke lyd.

 

Men, hvor vil du kjøpe i fra? Jeg har satt opp fra komplett

 

2*PAPST Vifte 80x80x25mm Vifte m/5,25" kontakt 12db

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=107185&cks=PRL

Jeg veit ikke om de duger så veldig, men de er nok gode nok om du får deg ei god cpu vifte, systemet ligger vel på en 30-35 grader med disse...

 

Thermaltake Venus Silent Boost K7 CPU- Kjøler Socket A, Opp til XP3400+21dB http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123411&cks=PRL

Denne skal holde

Endret av jossy
Lenke til kommentar
Du kan kjøpe:

 

en 400watts NorthQ strømforsyning (ca 370 kr)

en Termaltake Silent Boost eller Volcano12 (ca 250 kr)

en 92 mm vifte til kabinettet (ca 100 kr)

eventuelt en Zalman ZM80-HP til skjermkortet (300 kr)

 

PS: dette er ting du kan bytte ut for å få ned støynivået og alikevel få bedre kjøling.

MEN pc'en vil ikke utvikle mindre varme for det! (det er ikke fullt så lett å gjøre noe med)

 

EDIT: tingene jeg foreslo stod i prioritert rekkefølge...

(tipper det er PSU som er synderen, og den kan være grei å bytte ut uansett.)

Kabinettet hans tar kunn 80x80 vifter...tror ikke du trenger en ny psu på grunn av to vifter, kabinettet tar ikke mer enn 2 vifter.

Lenke til kommentar
Jeg ville kjøpt 2 nye vifter og en cpu vifte. Om det betyr mye  :yes:

For meg betyr det MYE. Jeg har 5 vifter som ikke bråker. Og en boxed vifte som holder tempen okey men lager ikke lyd.

 

Men, hvor vil du kjøpe i fra? Jeg har satt opp fra komplett

 

2*PAPST Vifte 80x80x25mm Vifte m/5,25" kontakt 12db

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=107185&cks=PRL

Jeg veit ikke om de duger så veldig, men de er nok gode nok om du får deg ei god cpu vifte, systemet ligger vel på en 30-35 grader med disse...

 

Thermaltake Venus Silent Boost K7 CPU- Kjøler Socket A, Opp til XP3400+21dB    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123411&cks=PRL

Denne skal holde

Disse 2 viftene du prater om, hvor skal jeg plassere de??? Har ikke så mye greie på det jeg :blush:

Og kan du anbefale en litt billigere vifte enn Thermaltake Venus Silent Boost K7 CPU- Kjøler Socket A??? rundt 170kr, eller ville det være stor forskjell på den vifta du anbefalte?

 

Og lager den mye mindre støy enn den gamle vifta, 25db mot 21db???? Trenger ikke en bedre vifte enn en som går til AMD Athlon XP3000+ 2.167 GHz Socket A 333MHz, 512KB Barton, OEM, bedre passer ikke i min maskin og ram!

 

Jeg bestiller alt fra komplett!!! Beste nettbutikk!!!

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
Du nevner også noe om høy temperatur. Det tyder på at luftsirkulasjonen i kabinettet kan forbedres. F.eks ved å bruke en kabinettvifte eller lage bedre "frie luftveier" gjennom kabinettet.

Når jeg mente høy temperatur, mente jeg utenfor kabinettet. Inni er ikke så farlig for meg så lenge det ikke er skadelig for komponentene! :yes:

Lenke til kommentar
Jeg ville kjøpt 2 nye vifter og en cpu vifte. Om det betyr mye  :yes:

For meg betyr det MYE. Jeg har 5 vifter som ikke bråker. Og en boxed vifte som holder tempen okey men lager ikke lyd.

 

Men, hvor vil du kjøpe i fra? Jeg har satt opp fra komplett

 

2*PAPST Vifte 80x80x25mm Vifte m/5,25" kontakt 12db

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=107185&cks=PRL

Jeg veit ikke om de duger så veldig, men de er nok gode nok om du får deg ei god cpu vifte, systemet ligger vel på en 30-35 grader med disse...

 

Thermaltake Venus Silent Boost K7 CPU- Kjøler Socket A, Opp til XP3400+21dB    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123411&cks=PRL

Denne skal holde

Disse 2 viftene du prater om, hvor skal jeg plassere de??? Har ikke så mye greie på det jeg :blush:

Og kan du anbefale en litt billigere vifte enn Thermaltake Venus Silent Boost K7 CPU- Kjøler Socket A??? rundt 170kr, eller ville det være stor forskjell på den vifta du anbefalte?

 

Og lager den mye mindre støy enn den gamle vifta, 25db mot 21db???? Trenger ikke en bedre vifte enn en som går til AMD Athlon XP3000+ 2.167 GHz Socket A 333MHz, 512KB Barton, OEM, bedre passer ikke i min maskin og ram!

 

Jeg bestiller alt fra komplett!!! Beste nettbutikk!!!

Om den du har lager 25dB er det ei annen vifte som bråker. Psu-en din bråker ikke. Men hvor mange grader ligger cpu-en på?

Lenke til kommentar
Ville jeg merke sto forskjell hvis jeg bytter ut prosessorvifta? Den koster ikke så mye, regner jeg med! Vil helst holde prisene nede! :yes:

gjør som Simen1 sier, stopp hver vifte. helst en av gangen og lytt deg fram til hvem vifte som lager støyen. jeg pleier og gjøre nettop dette selv. fungerer utmerket. fant med engang ut at problemet hoss meg var strømforsyninga og byttet denne, og støyen ble veldig senket, til et lavt støynivå.

 

HUSK!: særlig når du holder igjen cpu viften, så må denne ikke holdes særlig lengere stille enn 5-10sekunder du rekker uansett og høres forskjell på de sekundene, så ikke hør mer enn du trenger, de andre viftene, som kabinett vifter og strømforsyning, så er det ikke fullt så nøye som når prossesor viften står stille.

hvis du har vifte på skjermkortet, så er det bare å teste ut, men denne viften er ofte veldig liten og spinkel så bruk helst noe mykt.

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar

Hvis du skal kjøre viftekontroll på cpu viften er det lurt å ha kabinettvifter, for da kan du kjøre den på lavere turtall. Uten kabinettvifter må cpu-viften kjøles med varm luft, og da må den kjøres på høyere turtall.

 

Jeg er på min 3 CPU vifte på min 2600+ cpu, hadde først en "Silent Viking" den kjølte bra, men bråket for mye, så kjøpte jeg "Silent twin" den var musestille, men kjølte dårlig. Nå har jeg en Thermaltake Volcano 11 tror jeg den heter, den har automatisk turtallsregulator, noe som fungerer meget bra, men viften bråker litt for mye. Satt akkurat og surfet på www.microplex.no etter en 120mm vifte som jeg skal montere 120-80mm overgang på, sånn at jeg kan bytte ut cpu viften. Beholder ribben. Håper jeg blir fornøyd! Hadde jeg vært deg hadde jeg satset på 2 stillegående kabinettvifter og en bra kjøleribbe med 120 mm vifte med turtallsregulator.

Lenke til kommentar

Skal vedde mye på at det er strømforsyningen som bråker, har hatt Q-Tec sjøl å den bråker som fy og tempereaturen ble etter et halvt års bruk temmelig høg, skiftet til Mist sin 430W strømforsyning og det ble mye stillere å litt lavere temp inne i kabinettet, men denne koster rundt 7-800kr da (hos microplex.no) forton source er og bra, men du kan se etter strømforsyninger med 1 120mm vifte istedenfir 2 80mm vifter, dei er ganske stille av seg :thumbup:

Lenke til kommentar

Kabinettet hans tar kunn 80x80 vifter...tror ikke du trenger en ny psu på grunn av to vifter, kabinettet tar ikke mer enn 2 vifter.

? Det tar da en 92mm foran og en 80 mm foran såvidt jeg vet. (har brukt 3 sånne kabinetter...) Så hvis ikke du har annen praktisk informasjon som viser til noe annet så tror jeg den har det.

 

Og det er ikke pga at det trekker mer strøm at jeg foreslo ny PSU, men fordi at den jeg anbefalte er mye bedre og bråker mindre.

EDIT: og vil føre til noe bedre luftgjennomstrømning...

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Det som også kan være en mulighet som ikke koster en krone er å ta alt fra hverandre og rense alt for støv (vann på f.eks kjøleribbe og "luft-på-boks" eller kompressor med blåsepistol på andre ting). Det samler seg rimelig mye støv inni en slik boks etter en tid og jo mer støv jo høyere temperatur og mer motstand (hører blåselyden bedre). Typiske ting som samler støv er kjøleribbe, vifter og PSU.

Lenke til kommentar

Har brukt det QTec kabinettet til flere maskiner jeg har bygd og ingen av dem har bråket nevneverdig. CPU-viften din skal vel også være ganske stillegående.

 

Vifta på grafikkortet derimot, det kan nok bråke. Har et GeForce2 kort hvor vifta bråket noe helt forferdelig (nå er vifta ødelagt, og bråker ikke mere).

 

Har maskinen din bråket like mye hele tiden, eller har det kommet etterhvert?

 

Kan det være støy ifra harddisken du hører?

Lenke til kommentar
Har brukt det QTec kabinettet til flere maskiner jeg har bygd og ingen av dem har bråket nevneverdig. CPU-viften din skal vel også være ganske stillegående.

 

Vifta på grafikkortet derimot, det kan nok bråke. Har et GeForce2 kort hvor vifta bråket noe helt forferdelig (nå er vifta ødelagt, og bråker ikke mere).

 

Har maskinen din bråket like mye hele tiden, eller har det kommet etterhvert?

 

Kan det være støy ifra harddisken du hører?

en bekjent av meg hadde et skralt Q-tec kabinett, men det hadde ikke så altforhøyt støynivå syns jeg. :dontgetit:

 

støy fra harddisk er jo som regel ikke så veldig støyende, Western støyer nok mest, men har western selv om, det plager meg ikke. helt greit. så antar ikke det harddisken, hvis den da ikke er en bråkermaker bra 1995 som knittrer og knurer! :D

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar
Har brukt det QTec kabinettet til flere maskiner jeg har bygd og ingen av dem har bråket nevneverdig. CPU-viften din skal vel også være ganske stillegående.

 

Vifta på grafikkortet derimot, det kan nok bråke. Har et GeForce2 kort hvor vifta bråket noe helt forferdelig (nå er vifta ødelagt, og bråker ikke mere).

 

Har maskinen din bråket like mye hele tiden, eller har det kommet etterhvert?

 

Kan det være støy ifra harddisken du hører?

Maskinen min har laget mye bråk siden jeg bygget den! Er nok ikke harddisken den lager bare litt lyd når den jobber!!!

Lenke til kommentar
Når jeg mente høy temperatur, mente jeg utenfor kabinettet. Inni er ikke så farlig for meg så lenge det ikke er skadelig for komponentene! :yes:

Øh... du tror vel ikke nye vifter i maskinen vil gjøre det MINDRE varmt utenfor kabinettet? :!:

Er du sikker! Er det ingen mulighet å gjøre at maskinen lager mindre varme/dårlig luft! Jeg trenger jo ikke varmovn på rommet en gang, jeg har jo pc'en :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...