Gå til innhold

Hvilken type Harddisk skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hva slags merke men jeg har lyst på en 120GB.....

Prisforskjellene mellom 120 og 160 GB er ganske små.

 

Og som noen nevnte, man MÅ ikke ha 8 MB cache.

Hvis disken skal lagre ting, holder det med 2 MB cache.

Selv har jeg 8 på alle mine.

 

En annen ting er at det er kjipt å kjøpe en disk, og så finne ut at den støyer såpass at du blir misfornøyd. (Hvis støy er en issue for deg vel og merke).

 

Selv har jeg Seagate S-ATA disk i min PC (+ et par vanlige ATA'er, av merket Western Digital).

 

Seagate og Samsung går vel for å være de som lager minst støy.

Hitachi har og kommet sterkt.

 

Selv har jeg ikke noe erfaring med Maxtor, så der kan jeg ikke uttale meg noe.

Men i HW.no sin SATA roundup (test) så kom Maxtor best ut mht ytelse, men støyet mest.

WD var nest best på ytelse, og støyet nest mest.

Seagate var 3 best på ytelse, og støyet mindre enn WD.

Og Samsung var "dårligst" på ytelse, men støyet desidert minst.

 

Så ytelse og støy ser ut til å henge sammen på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ibm disker har jeg hatt bare dårlige er faringer med ved at de plutselig tar kveld og slutter og fungere, vet ikke om de er blitt bedre etter at hitachi begynte og produsere de istedet.

Støttes! Selv om tiden med IBM Deskstar-diskene (aka Deathstar) som plutselig døde er mer eller mindre over, så har jeg selv ikke annet enn dårlig erfaring med IBM/Hitachi på alle måter. Hadde en 40Gb laptop-disk som døde, og det tok dem tre måneder og masse masing å gi meg en ny - og da jeg endelig fikk en ny, så viste den seg å være brukt. I tillegg lastet jeg ned ett eller annet diskutil som var spesielt laget av IBM/Hitachi for deres disker, men det nektet å kjøre fordi det ikke gjenkjente disken som IBM/Hitachi.

 

Pussig så mange produsenter av utstyr som ikke fatter at vi forbrukere har forståelse for at ting kan slutte å funke en gang i blant og ikke forlater dem som kunder av den grunn, men heller pga at vi ikke blir behandlet på skikkelig vis når vi klager.

Er vel grosisten til butikken du kjøpte disken hos som tar seg av bytting av varer og sånn! Tror ikke selve produsenten har så mye med det å gjøre

Lenke til kommentar

Raid 0 striping er at man leser/skriver til begge diskene samtidig og er den mest vanlige for å få ytelse, raid 1 er mirroring dvs at 1 disk brukes som vanlig og disk 2 brukes som sikkerhets kopi, raid 0/1 er en kombinasjon hvor feks 2 disker brukes som vanlig og 2 disker brukes som sikkerhetskopi (2 og 2 disker er stripet).

 

 

Her Er litt forklaring på forskjellige raid typer med illustrasjoner.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar
Har aldri hørt om noen som har hatt problemer med det.

Nå skal du få høre om en: Jeg bestilte en disk til en kompis, en S-ATA fordi vi trodde det var det han hadde fra før. Jeg kom til han for å hjelpe å sette den i og innstallere osv. og så fant vi ut at han hadde IDE. Pokker, tenkte jeg, for jeg visste at IDE og S-ATA sammen byr på trøbbel under innstallering hvis S-ATA'en er systemdisk. Men det var IDE'en som var det, så jeg tenkte at det var jammen bra. Men så dagen etter at vi hadde fått alt til og mission accomplished, ringte han meg og klaget, for alt som var på systemdisken (windows, spill osv) hakket som bare eff. Har du IDE fra før, så kjøp IDE igjen. Det der var ikke et engangstilfelle. Det vil skje med alle som finner på å ha en slik kombinasjon. Bare du som ikke har hørt om noen som har funnet på å ha en slik :p

 

NB: Fyren får ny disk i morra, så kjøper jeg den S-ATA'en som han ikke skulle ha...

 

EDIT: S-ata er best, men ikke bra hvis du har IDE fra før altså...

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Man har forskjellige typer RAID oppsett.

 

Men de mest vanlige er Mirroring og Striping.

 

Mirroring funker slik:

Når man lagrer noe, så blir innholdet identisk på begge diskene.

Ulempe: 2 stk 160 GB disker blir totalt 160 GB.

Fordel: Kvelder en av diskene har du all data intakt.

 

Striping funker slik:

Når man lagrer noe, så lagres en litt på hver av diskene.

Fordel: Økt ytelse. (Raskere å lese/skrive til disken).

Ulempe: Kvelder en disk mister du alt (2 stk 160 GB i Striping blir totalt 320 GB).

 

Håper dette var godt nok forklart. Er ingen ekspert, men det er slik jeg har forstått de to prinsippene.

 

Det finnes og andre, mer sikre typer Raid.

En type involverer 3 disker, og funker nesten som striping.

3 stk 160 GB blir 320 GB totalt, men ryker en disk, mister du ikke noe data i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Er vel grosisten til butikken du kjøpte disken hos som tar seg av bytting av varer og sånn! Tror ikke selve produsenten har så mye med det å gjøre

De sa de ventet på at IBM/Hitachi fikk testet disken og evt sendte en ny i retur. Når ny disk endelig kom, viste det seg at det ikke var min gamle disk, men en som hadde vært brukt før av noen andre.

 

surbz00r: Jeg har som sagt en S-ata disk som systemdisk og har 3 optiske enheter og en 200GB harddisk på IDE-kanalene. Har aldri hatt noe problem med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...