Gå til innhold

Duron eller amd XP ? en side av samme sak?


Anbefalte innlegg

Jeg har et MSI KD 7 master Dual hovedkort.

Her skal jeg plasere to prosessorer som kjører 266 FSB.

Hvis jeg skal velge xp så må jeg uansett kjøpe en litt eldre type som kjører på 266 fsb isteden for 333 som barton kjører rett og slett fordi hovedkortet støtter det. Nå har det seg slik at en fyr på bruktmarkedet selger 2 stk Duron moddet til amd mp som kjører på overklokket på 2,4 ghz dette er hvist av en spesiell stepping type og derfor meget overklokkingsvennlig.

 

Spørsmålet mitt er ganske enkelt om en duron 2,4 ghz yter like godt som en xp thorughbred som kjører på 2,4 ghz . Pr ratingen altså.

 

hvis ikke kjøper jeg meg to stk amd mobile og overklokker selv (men da må jeg også modde dem til mp :( )

De vil kjøre like raskt fordi de i praksis er samme prosessor. Det du bør vurdere er å kjøpe to XP-m 2400. Jeg har samme hovedkort og kjører mine for øyeblikket like over 2500 MHz. Det er enkelt å modde dem til MP. Alt du trenger å gjøre er å kutte en bro. Finnes endel guider der ute som viser dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AMD dual prosessor hovedkort må du faktisk ha MP prosessorer på for at det skal virke.

XP prosessorene har ikke støtte for dual prosessing,men de kan moddes til det.

Om duron kan kjøres under dual oppsett vet jeg ikke men XP kan ikke det sånn uten videre.

Neste generasjon dual prosessor system er socket 940 med AMD opteron prosessorer på.

Syntes det måtte fram da det skrives så mye om XP og XP-M prosessorer.

Lenke til kommentar
Hvordan ville disse to virke i f,eks 3dmark og cpumark ?

Om du tror at 2 cpuer gir bedre resultat i 3d mark så blir du skuffa. Den vil kunn bruke 1 cpu til dette, så her er det cpu frekvensen og fsben på chipsettet som er avgjørende. Men i programmer som støtter 2 cpuer og ved bruk av flere cpuer så vil det gi fordeler da ene cpuen kjører en tråd mens den andre kan kjøre en annen. Blir som p4s ht, bare enda bedre.

Lenke til kommentar
En Duron oc'et til 2,4GHz hørtes ikke akkurat sunt ut.

Tror nok de har fått seg ganske hard medfart, og vil anbefale deg å styre unna.

Hvorfor er ikke det sunt?

Min duron gjør 2,5ghz med 1,85volt, og den er 100% stabil.

 

2500Mhz2.JPG

Men tror den greier mere, bruke en Qtec 300watt psu når jeg testet å en Thermaltake 12 vifte.

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar
Det er aldri sunt å overklokke prosessorer uansett hvor stabile de er.

Men du har vannkjøling eller bare veldig god luftkjøling?

Sunt? Enkelte cpuer er jo bare omlabla for å klare å levere nok cpuer. Feks så kjøpte jeg en 300mhz p2 for mange år siden. Dette var egentlig en p2 450, men siden intel ikke klare å levere nok 300 mhz cpuer som de solge flest av, så labla de om å solgte dem som 300. Min gamle 300 går på 450 fortsatt mange år etterpå...så jeg tror ikke du er helt sikker på hva du prater om. Levetiden vil såklart gå ned jo mere volt og jo raskere og varmere den er, men hvem har en cpu i mer enn 5 år idag? Ikke jeg å de fleste andre på dette forumet iallefall.

Lenke til kommentar

Neivel...

 

La meg bare si at jeg har svidd av 6 AMD CPU'er ved overklokking.

Ja, de var 99% stabile i noen uker før de ikke ville mer...

Det var heller ikke veldig ekstrem overklokking med masse spenning og syke frekvenser.

De fleste prosessorer er "dårlige" utgaver av en som skal være bedre i serien fra en batch, som blir klokket ned litt.

Men det er en grunn til at de blir klokket ned, som oftest er det slik at de ikke tåler å kjøre på høyere frekvenser.

 

Jo, jeg vet hva jeg prater om...

 

Men nok om det nå, overklokking er alltid risky, selv om det bare dreier seg om 200MHz+ på standard spenning.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe problem å få hverken alle XP modellene eller Duron prosessorene til å fungere i dual oppsett.

Må bare korrigere meg selv litt. I utgangspunktet er det ikke noe problem, men det har vel vist seg at omkring 10% av XP prosessorene ikke fungerer i dual til tross for at smp er enablet.

Det er igrunn eneste forskjellen på en XP og en Mp prosessor. MP prosessoren er testet i dual oppsett og er derfor garantert å fungere i dual. I tillegg er smp enablet på MP.

 

Slik ser L5 bruene ut på en XP/Duron i utgangspunktet. | - koblet sammen, : - brutt.

|:::

 

MP

|::|

 

XP-m

|:||

 

For XP prosessoren sin del, må smp enables. Det gjøres ved å koble sammen den siste L5 brua med elektrisk ledende lakk (bakrute fiks).

For XP-m sin del, så er smp allerede enablet, men powernow må skrus av. Det gjøres ved å kutte den tredje L5 brua. Dette kan man gjøre med en skarp tapet kniv. Det skal ikke kuttes dypt. For XP-m sin del er multiplyeren ikke låst, slik at det er mulig å endre på den uten modifikasjon.

Lenke til kommentar
Hehe, jaja, tror nok ikke du får samme resultat om sommeren da. :p

Men uansett, jeg ville aldri kjørt en overklokket prosessor på hovedkortet til trådstarter pga. VIA KT400(?) chipset.

Trådstarter skal vel bruke prosessorene på et MSI KD7 master. Kortet har AMD 762 chipset.

Lenke til kommentar
En Duron oc'et til 2,4GHz hørtes ikke akkurat sunt ut.

Tror nok de har fått seg ganske hard medfart, og vil anbefale deg å styre unna.

 

Det _aller_ beste er jo å kjøpe to nye XP-MP CPU'er, men det er jo ganske dyrt.

Men jeg ville nok gått for ditt siste forslag, kjøpe to XP-M og modde dem til MP.

 

Dessuten finnes det ikke XP'er som kjører på 2,4GHz standard, så det blir vanskelig å si  om de yter like bra som Duron'ene...

hvis en duron kjører på 2,4 ghz er har den da en pr rating på 2400 .

xp har pr rating som er høyere en hvor mange ghz den kjører på og da tenker jeg ikke på barton 333 for d er uaktuelt.

 

 

dette er d eneste spørsmålet som betyr mye for meg.

En Duron på 2400MHz, der det ikke er enablet ekstra cache, vil være en Duron 2400. Hvis ekstra cache enables og den kjører på 2400MHz, vil den få en helt annen betegnelse, fordi den i praksis vil være en XP som skjører på 2400MHz. Den vil kanskje få betegnelsen XP3000+ eller XP3200+. Barton utgaven av XP3200+ kjører på 2200 MHz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...