Gå til innhold

Duron eller amd XP ? en side av samme sak?


Anbefalte innlegg

Jeg er i dilemma skal kjøpe enten amd xp prosessor ny eller duron brukt.

Bruktselger mener nemmelig at duron yter like godt som xp.

 

Utklipp fra mail til bruktselger :

 

Thourughbred er det generelle navnet på prosessoren. Denne selges som

både duron og athlon. Disse er i utgangspunktet helt like, men AMD

kastrerer duron-prosessoren ved å fjerne 192kb L2-cache (den får da

64KB istedet for 256). Dette for å kunne tilby prosessorer til alle

markedssegmenter.

 

Cpu'ene jeg har er duroner på papiret, men er fullverdige athloner i

praksis. Dette fordi jeg har enablet de siste 192KB cache ved å

permanent koble sammen den laserkuttede broen som disabler cachen.

Disse har altså 256KB cache.

 

Det som urovekker meg er pr ratingen . Jeg har nemmelig sjekket ut produktgudien for å skaffe meg nødvendig sytemspesifikasjoner , her er det jeg fant ut:

 

Generelt

Familie Duron

FSB 266MHz

Hastighet 1600MHz

Sokkel Socket A

Pr rating: 1600

 

Generelt

Familie Palomino

FSB 266MHz

Hastighet 1600MHz

Sokkel Socket A

Pr rating: xp 1900++

 

I følge produktgudien er en amd xp som kjører på 1600 mhz og har samme fsb (266) som duron ratet høyere en duronen kan dette stemme? Xp en er ratet til 1900 mens duronen 1600 hva er riktig? Og vil isåfall ekstra cache gjøre susen?

 

Nå skal det nevnes at jeg har tenkt og bruke dette i dual pc sammenheng og at bruktselger tilbyr ferdig modda mp duron. Ellers hadde jeg selvsagt kjøpt amd xp en.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn ca. alle AthlonXP cpu'er som selges idag (fra 2500+ og oppover) har den såkalte Barton-kjernen. Da har den 512kB L2 cache og en god del høyere klokkefrekvens enn Duron-CPU'ene.

 

Å koble sammen broene på Duron-cpu'en forkorter levetiden, samt dreper alle former for garanti/reklamasjon osv.

 

Jeg ville ihvertfall ha kjøpt en XP-CPU, moddede prosessorer er aldri lurt å kjøpe/ha om man skal ha ting over lengre tid...

Lenke til kommentar

Jeg har et MSI KD 7 master Dual hovedkort.

Her skal jeg plasere to prosessorer som kjører 266 FSB.

Hvis jeg skal velge xp så må jeg uansett kjøpe en litt eldre type som kjører på 266 fsb isteden for 333 som barton kjører rett og slett fordi hovedkortet støtter det. Nå har det seg slik at en fyr på bruktmarkedet selger 2 stk Duron moddet til amd mp som kjører på overklokket på 2,4 ghz dette er hvist av en spesiell stepping type og derfor meget overklokkingsvennlig.

 

Spørsmålet mitt er ganske enkelt om en duron 2,4 ghz yter like godt som en xp thorughbred som kjører på 2,4 ghz . Pr ratingen altså.

 

hvis ikke kjøper jeg meg to stk amd mobile og overklokker selv (men da må jeg også modde dem til mp :( )

Lenke til kommentar

En Duron oc'et til 2,4GHz hørtes ikke akkurat sunt ut.

Tror nok de har fått seg ganske hard medfart, og vil anbefale deg å styre unna.

 

Det _aller_ beste er jo å kjøpe to nye XP-MP CPU'er, men det er jo ganske dyrt.

Men jeg ville nok gått for ditt siste forslag, kjøpe to XP-M og modde dem til MP.

 

Dessuten finnes det ikke XP'er som kjører på 2,4GHz standard, så det blir vanskelig å si om de yter like bra som Duron'ene...

Lenke til kommentar
En Duron oc'et til 2,4GHz hørtes ikke akkurat sunt ut.

Tror nok de har fått seg ganske hard medfart, og vil anbefale deg å styre unna.

 

Det _aller_ beste er jo å kjøpe to nye XP-MP CPU'er, men det er jo ganske dyrt.

Men jeg ville nok gått for ditt siste forslag, kjøpe to XP-M og modde dem til MP.

 

Dessuten finnes det ikke XP'er som kjører på 2,4GHz standard, så det blir vanskelig å si om de yter like bra som Duron'ene...

hvis en duron kjører på 2,4 ghz er har den da en pr rating på 2400 .

xp har pr rating som er høyere en hvor mange ghz den kjører på og da tenker jeg ikke på barton 333 for d er uaktuelt.

 

 

dette er d eneste spørsmålet som betyr mye for meg.

Lenke til kommentar

Har ikke lest så godt så jeg kan svi meg nå men selger sier han kan selge deg en duron cpu som han har overklokket til en xp ved å enable cachen som amd har skrudd av.

 

Det er jo en grunn til at de har skrudd av cachen og det er fordi den kan men det er ikke sikkert være defekt. Skulle den være defekt vil du kanskje oppleve en ustabil maskin så det er nok lurest å gå for en xp med en original pr-rating hvis du ikke vil få trøbbel. Ved oc og modifisering utgår også garanti.

 

PS

Hold deg unna Palominokjernen ;o)

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar
Hvordan kjøres de på 2,4GHz ? Høy MP, FSB eller begge deler ?

de låses opp, husker jeg ikke feil så stod det i den store tråden på ok.no at de egentlig var barton eller t-bred (er så lett å blande alle disse amd modifikasjonene) med halv cache og nedklokket. Det skal være enkelt å låse dem opp.

 

sjekk tråden i ok delen av forumet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...