Gå til innhold

Nærsyntet og langsynthet


Anbefalte innlegg

Noe som dere sikkert vet, er at folk blir langsynte og/eller nærsynte med åra.. Men hvorfor er det kanskje ikke alle som vet.

 

Enkelt forklart er hovedprinsippet med øyet at det skal motta lys fra gjenstander i omgivelsene dine, og dette skal oppfattes av sansecellene dine (hovedsaklig tapper) bakerst på netthinnen i et punkt som heter "den gule flekken".. For at alle lysstrålene med informasjon skal nå til den gule flekken må lyset brytes inn på riktig bane slik at de treffer den gule flekken. Dette korrigeres først og fremst via "hornhinnen", og deretter finjusteres via "linsen". Når en person er langsynt(ser dårlig på nært hold, men bra på langt) er selve øye blitt krympet med minimale avstander. Dette gjør at lysstrålene treffer lengre vekk enn normalt, siden avstanden fra Hornhinnen til netthinnen er blitt mindre. Denne feilen kan du faktisk rette opp selv uten hjelp av briller/linser ved å såkalt myse. For når du myser så krummer du linsen din noe som gjør at lysstrålene brytes mer og de treffer på sin rette plass. Men de som er langsynte vet at dette er en krevende metode pågrunn av at du bruker ringmuskelen(musklen rundt linsa) din mye når du myser. Nærsynthet er omvendt. Selve øye ditt har blitt utvidet med minimale avstander som gjør at lysstrålene kommer for kort. Dette kan ikke korrigeres ved å myse fordi det hjelper jo ingen ting at lyset brytes enda mer og kommer enda lengre unna den gule flekken. :roll: Derfor må du ha briller/linser.. I bøker så er det ofte enkelt fremstilt å det ser ut som lysstrålene "bommer" med flere centimeter fra den gule flekken.. Dette er tull, avstandene lysstrålene bommer med er minimale som nevnt.. Kanskje noen nanometer. Hvis lysstrålene hadde treffet centimeter/millimeter unna hadde vi vært blinde.. Det hadde ikke vært noen sanseceller til å registrere noe som helst. Det skal nemlig ikke mye til før ting begynner å bli uklart ;)

 

Håper dere har lært noe ..

Endret av Janivars
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
etter å ha brukt briller i noen år vet jeg nok hva nærsynthet er ja. :)

Og ja, før jeg fikk brillene satt jeg mye bak i klasserommet og myste :wee:

 

 

Edit: Men, ser ikke så veldig mye bedre av å myse, men det hjelper litt.

Jeg skjønner hva du mener.. Men det er ikke akkurat det som kalles å myse.. Ihvertfall er det å myse forklart som bruk av ringmuskelen rundt å linsa i øyet.. Den anspenner ikke du, når du sitter bak i klasserommet.. Du bare "klemmer" lissom, og da vil det kanskje kunne oppfattes og bli litt tydeligere.. Dt er jo forsovit slitsomt det oxo..

Lenke til kommentar
Nærsynthet er omvendt. Selve øye ditt har blitt utvidet med minimale avstander som gjør at lysstrålene kommer for kort. Dette kan ikke korrigeres ved å myse fordi det hjelper jo ingen ting at lyset brytes enda mer og kommer enda lengre unna den gule flekken.

 

Jeg er nærsynt, og opplever at det hjelper en del å myse. Har -2,50 og -2,25 i visus og -0,50 i skjevhet :)

Lenke til kommentar
Nærsynthet er omvendt. Selve øye ditt har blitt utvidet med minimale avstander som gjør at lysstrålene kommer for kort. Dette kan ikke korrigeres ved å myse fordi det hjelper jo ingen ting at lyset brytes enda mer og kommer enda lengre unna den gule flekken.

 

Jeg er nærsynt, og opplever at det hjelper en del å myse. Har -2,50 og -2,25 i visus og -0,50 i skjevhet :)

du myser nok ikke, du "klemmer" eller bruker andre muskler rundt øyet til å prøve å korrigere.. som forklart over..

Endret av Janivars
Lenke til kommentar

Da skjønner ikke jeg hva myse er, siden jeg trodde det var når jeg "rynka på nesa" for å se bedre. Jeg er nærsynt (-2.75), og ser nesten perfekt ved hjelp av den metoden. Kan ikke akkurat bruke det til vanlig, siden det er ganske slitsomt og vanskelig å få det tydelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg er nærsynt og opplever at teksten på tv'en blir lettere å lese når jeg myser..

hmm.. dt skal egentlig ikke hjelpe.. Det kan være du har litt skjevehornhinner, da vil det kunne hjelpe å "klemme" øyet sammen.. Det kalles nok ikke mysing..

Mine hornhinner er beine som planker og øyenlegen sier at det hjelper å myse. Jeg synes det hjelper å myse, flere andre her synes det samme. Ergo; mysing funker.

 

Edit: -2 og -2.25

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
Jeg er nærsynt og opplever at teksten på tv'en blir lettere å lese når jeg myser..

hmm.. dt skal egentlig ikke hjelpe.. Det kan være du har litt skjevehornhinner, da vil det kunne hjelpe å "klemme" øyet sammen.. Det kalles nok ikke mysing..

Mine hornhinner er beine som planker og øyenlegen sier at det hjelper å myse. Jeg synes det hjelper å myse, flere andre her synes det samme. Ergo; mysing funker.

 

Edit: -2 og -2.25

Mysing er jo at du korrigerer ved hjelp av å stramme msukler (i forhold til hvor synet treffer på netthinnen) istedetfor med briller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Mysing er jo at du korrigerer ved hjelp av å stramme msukler (i forhold til hvor synet treffer på netthinnen) istedetfor med briller.

Joa, siktet bare til dette jeg:

 

Nærsynthet er omvendt. Selve øye ditt har blitt utvidet med minimale avstander som gjør at lysstrålene kommer for kort. Dette kan ikke korrigeres ved å myse fordi det hjelper jo ingen ting at lyset brytes enda mer og kommer enda lengre unna den gule flekken.
Lenke til kommentar
Mine hornhinner er beine som planker og øyenlegen sier at det hjelper å myse. Jeg synes det hjelper å myse, flere andre her synes det samme. Ergo; mysing funker.

 

Edit: -2 og -2.25

Samme her! Men jeg har -3,25 på begge.

 

En ting jeg har lurt på (lenge):

Hvis jeg bruker en linse og ser på f.eks fingeren min på nært hold med det øyet som har linse på, så ser fingeren mye mindre ut enn hvis jeg lukker øyet som har linse på og ser med mitt "vanlige" (-3,25) syn.

 

Med hvilket øye ser jeg "korrekt" størrelse? Det med linse eller uten?

 

Litt dårlig forklart, med andre ord så blir ting større hvis jeg ser med mit vanlige syn enn med linser.

Lenke til kommentar
Med hvilket øye ser jeg "korrekt" størrelse? Det med linse eller uten?

Regner med det er uten. Det samme gjelder meg når jeg bruker briller.

Ja det var det jeg også trodde, hvis jeg prøver f.eks å ta på briller mens jeg har på linser så blir tingene enda mindre. Ville bare vite det da jeg egentlig håpet at det var omvendt. Hvorfor jeg håpet det? Jo fordi at er det vanskeligere å oppdage urenhetene i huden min og andre "småfeil" med et "bedre" syn. Hehe.

 

Forfengelig, jeg? :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...